Advies over introductie gevraagd

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
rutger85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2010 16:50

Advies over introductie gevraagd

Bericht door rutger85 »

Hallo allemaal!

Graag vraag ik hier jullie advies. We krijgen een nieuw kitten, precies in de week nadat we terugkomen van een weekje vakantie. Tijdens onze vakantie verblijft onze huidige kat (Ares), die 1,5 jaar oud is, in het kattenhotel.

Wat is de beste manier om de nieuwe kitten te introduceren? Is het een goed idee om eerst de kitten rustig een paar dagen (~2 dagen) bij ons te laten wennen, zonder onze Brit? En daarna Ares pas uit het kattenhotel ophalen, of zou het beter zijn om het andersom te doen? Beide situaties zal het even schrikken voor hem zijn natuurlijk, maar wat is het beste denken jullie?

Natuurlijk willen de introductie zo soepel mogelijk laten verlopen en de stress voor beide katten tot een minimum beperken. We hebben ons al goed ingelezen (en Youtube filmpjes bekeken) over de geadviseerde aanpak van introductie, maar deze specifieke situatie werd vanzelfsprekend nergens behandeld.

Hoor graag hoe jullie hierover denken, alvast bedankt voor de hulp!

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Advies over introductie gevraagd

Bericht door cerna »

Nee, dat eerste zou ik zeker niet doen.
Ares (mooie tabby!) is misschien al van slag door dat weekje kattenhotel (ik weet niet of het zijn eerste keer is?) en is blij om weer thuis te zijn en dan loopt daar zo'n indringer die na 2 dagen al denkt dat het zijn/haar huis is.

Ik zou Ares ophalen en dan een paar daagjes (week?) bij laten komen van het grote avontuur in het kattenhotel en daarna de dreumes ophalen.
Dan Ares even een paar uurtjes apart zetten zodat het kitten de woonkamer kan verkennen (niet gelijk het hele huis) en dan Ares in de kamer laten en rustig afwachten wat hij gaat doen.
Britjes zijn over het algemeen flegmatieke katten, maar mijn ervaring is dat - bij ons - de jongste die het nog nooit heeft meegemaakt altijd het heftigst reageert en omdat het voor Ares ook nieuw is kan de bal alle kanten oprollen. Hij kan nieuwsgierig zijn of bang, kan gaan blazen en/of grommen, maar dat gaat over en agressief reageert een Brit nooit.

Ik zou ze echter na de introductie wel bij elkaar laten.
Vaak lees je dat mensen de katten steeds weer uit elkaar halen wanneer het er - volgens hen - iets te wild aan toe gaat, maar dan wennen ze nooit elkaar en moet je de introductie steeds weer herhalen.
Ik zou er wel zoveel mogelijk bij blijven (het liefst de eerste nacht ook 's nachts).

Spannend!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
rutger85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2010 16:50

Re: Advies over introductie gevraagd

Bericht door rutger85 »

Bedankt voor je vriendelijke en inhoudelijke reactie! Ares is inderdaad al eens in een kattenhotel geweest, tijd van zijn leven had hij daar, lekker gespeeld met andere katten (8 maanden oud was hij toen). Hij kwam eigenlijk heel ontspannen terug leek het, uurtje wennen na de autorit en toen weer de oude.

Hij is bij ons contact met andere katten natuurlijk niet gewend, dus we dachten dat het misschien positief zou uitwerken dat als hij toch al andere katten in het hotel gewend was, dat een kitten in huis niet tot een grote schrik zou leiden. Maar kan mij helemaal voorstellen wat jij schrijft, en ervaring heb je genoeg met al jouw katten. Leuk!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Advies over introductie gevraagd

Bericht door cerna »

rutger85 schreef: 03 jan 2024 18:30.......en ervaring heb je genoeg met al jouw katten. Leuk!
Zevenenveertig jaar inmiddels :pdtold: en meestal 4 of 5 katten gehad waarvan de laatste 19 jaar Brits Korthaar. Geweldig ras, geweldige katten!

Hou je ons op de hoogte?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie