Kroelen en bijten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Kroelen en bijten

Bericht door MKkitten »

Hallo allemaal
Tijd geleden dat ik wat geplaatst heb hier. Onze kat is inmiddels ruim 9 maanden (we hebben m vanaf 11 weken). Is inmiddels ook gecastreerd. En is helemaal onderdeel van het gezin. :lol:
Als ik zijn karakter moet omschrijven is het een deugniet die heel lomp kan zijn maar smiddags en savonds lekker komt kroelen.
Sochtends kan ik zijn gedrag nooit zo goed pijlen , en vroeg me af of dit normaal is.
Hij kan dan van knorrend op je schoot willen zitten ineens in een speel/aanval modus gaan. Alsof ie niet weet wat hij nu wil.

Daarnet bijvoorbeeld ligt hij net op schoot en wil hij aangehaald worden, maar dan na 3 minuten pakt ie je arm en bijt hij. Ik lees dat dat ook speels of liefelijk bedoelt kan zijn, maar hij slaat daar dan in door. En gaat steeds harder bijten. Totdat ik AUW roep. En dan is ie t beu en gaat hij wat anders doen.

Is dit vragen om aandacht om te spelen? Verveeldheid op dat moment? Niet weten wat ie zelf wil? Of is het omdat je bijvoorbeeld tussen z’n voorpoten kriebelt een natuurlijke reactie?

Hij heeft in principe genoeg afleiding klimtoren, speeltjes enz. En we spelen zoals t uitkomt dagelijks met m. Achterna rennen/jagen. enz.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kroelen en bijten

Bericht door Rik »

MKkitten schreef: 03 jan 2024 10:17 Is dit vragen om aandacht om te spelen? Verveeldheid op dat moment? Niet weten wat ie zelf wil? Of is het omdat je bijvoorbeeld tussen z’n voorpoten kriebelt een natuurlijke reactie?
Dat is speel agressie. Hij weet inderdaad zelf ook niet hoe hij dat van zich af moet schudden (wat dus tot zulk gedrag leidt). Maar de bedoeling is dat je dan ook veel met hem speelt (zeker bij een kitten van 9 maanden).

Als je dus ziet dat hij zich zo gaat gedragen (en geloof me... dat zou jij al ver van tevoren moeten kunnen 'lezen' aan zijn gedrag, staart e.d.) dan zou je dus met hem moeten gaan spelen. Niet op de bank blijven zitten en hem aaien want dat triggert de boel juist.

Pak dus een hengel en laat hem rennen en springen. Zoals Jackson Galaxy altijd zegt... de boil & simmer technique.
https://www.jacksongalaxy.com/blogs/new ... ay-therapy

Dus intensief laten rennen achter de hengel totdat hij moe is (boil). Dan even wachten (simmer) totdat hij weer wat bijgekomen is. En dan weer laten rennen. Doe dit een paar keer achter elkaar en dan heeft hij zijn speeltijd wel weer gehad.
MKkitten schreef: 03 jan 2024 10:17 Hij heeft in principe genoeg afleiding klimtoren, speeltjes enz. En we spelen zoals t uitkomt dagelijks met m. Achterna rennen/jagen. enz.
Zoals het uitkomt? Wat houdt dat in?

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie