Binnen houden nieuwe kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Juliette
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2023 11:03

Binnen houden nieuwe kat

Bericht door Juliette »

Hallo

Wij hebben sinds een paar dagen een nieuwe poes/kitten in huis: Juliette.
Ik zou haar eigenlijk het liefst willen binnen houden (zeker in het begin om te wennen aan haar nieuwe woonst), maar ze heeft duidelijk een sterke drang om naar buiten te gaan. De redenen dat ik haar liever binnen wil: angst dat ze wordt aangereden, vechten met andere katten, enzovoort.

Belangrijk om te weten is dat Juliette een ex-zwerfkatje is. Volgens de DA moet ze naar schatting tussen de 8-11 maanden oud zijn. Ze was niet gechipt toen ze werd gevonden (ondertussen wel en ook gesteriliseerd). Vermoedelijk heeft ze wel een baasje gehad, omdat het een vrij sociale kat was toen men haar vond.

Graag had ik even naar jullie ervaringen geluisterd over het binnen houden van een kat.

Heeft iemand ervaring met het binnen houden van een ex-zwerfkat?
Is het een vorm van vrijheidsberoving? Partner ziet dit wel zo, ik dan weer niet.
Wat zijn jullie ervaringen met een kattenren buiten?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Binnen houden nieuwe kat

Bericht door Anne »

Ik snap jouw angst heel goed met alle gevaren en daarbij gekke mensen ( kattenhaters) buiten maar besef wel dat een kat met een sterke drift om naar buiten te gaan en je houdt haar binnen, dit ziekte kan opleveren bijvoorbeeld blaasklachten door stress
Misschien is het dan eerlijker naar de kat toe om haar te herplaatsen op een plek waar ze wel veilig naar buiten kan
Je bent als baasje verantwoordelijk voor het geluk van je kat
Ik ben van mening dat zulk soort katten ook niet in een ren thuis horen

Wij zelf hebben de tuin afgezet en halen sindsdien kittens uit het asiel die zijn het buiten zijn nog niet gewend en missen het ook niet

Misschien is dat voor jou ook een optie als je denkt dat dat voor Juliette geschikt is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Binnen houden nieuwe kat

Bericht door Dinky »

Onze eerste poes Loulou wilde ook enorm graag naar buiten. Wat was het voor haar een feest toen ze na 6 weken verplicht binnen blijven naar buiten mocht. Als cadeau kwam ze thuis met een vogel die ze dood in de struiken had gevonden :lol: Wij hadden toen geen tuin en woonden in appartement op begane grond. Zij wilde echt graag op struintocht maar is uiteindelijk wel binnen een jaar aangereden door een auto en overleden aan haar verwondingen.

Ik zou de poes dus hoe dan ook de eerste 6 weken binnen houden om te wennen aan het huis zodat het thuis wordt. Daarna zou je kunnen kijken of een afgesloten tuin voldoende is. De gevaren die je noemt van vrij naar buiten zijn nou eenmaal reëele gevaren. De ene poes heeft genoeg aan naar buiten kunnen in de tuin. Maar het kan ook zijn dat ze toch meer avontuur nodig heeft. Dat is vooraf niet te zeggen alleen op basis van naar buiten willen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Binnen houden nieuwe kat

Bericht door Asse-Poes »

Onze Clea is een ex zwerster uit Egypte.
Ze is sinds 2019 bij ons en is meteen een binnenkat geworden en daar is ze heel tevreden mee.
Wel mag ze zomers in ons tuintje /terras komen. Daar ligt ze te rollebollen op de warme tegels.
Ze gluurt naar vogeltjes en kan uren staren naar een torretje en blijkbaar is dat genoeg.
De tuin en het terras zijn volledig catproof, er kan geen kat in of uit. Mijn katten hebben die behoefte gelukkig ook totaal niet.

Ik heb te veel platgereden katten gezien (niet de mijne) en wil dat risico niet nemen.
Bovendien wil ik niet dat andere mensen (buren) last van mijn katten hebben.

Katten zijn, zeker als ze jong zijn, heel flexibel en kunnen zeker wennen aan nieuwe omstandigheden.
Ik vind het dan ook zeker géén vrijheidsberoving als ze niet los de wijde wereld in te kunnen/mogen lopen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Binnen houden nieuwe kat

Bericht door cerna »

Ik heb in 2016 een zwerfkat in huis genomen en hij vond het heerlijk: van de koude, gure binnentuin naar de warme kachel. Maar Gizmo was oud en - wat later bleek - ziek dus dat kun je niet vergelijken met een kitten.
Ik heb ook een keer een kitten van een week of 6 samen met de brandweer uit het riool gered. Hij kwam uit een grote kolonie van zwerfkatten (tenminste dat vermoed ik) en was in het begin doodsbang voor mensen. Hij had die vrijheidsdrang in zijn genen zitten en sprong toen hij wat ouder was regelmatig van ons balkon op de eerste verdieping (schuin pannendak eronder en waarschijnlijk liet hij zich van bovenaf naar beneden glijden en sprong dan via de dakgoot op de grond). Dat betekende weer dagen zoeken.
Maar het kwam ook voor dat hij jaren geen enkele neiging had om weg te gaan en dan opeens was het er weer. Geen idee hoe dat in zijn koppie werkte.

Dit zijn twee ex-zwervers die zich toch behoorlijk hebben aangepast aan een leven in een appartement.

En jouw Juliette is nog jong en wanneer ze al jong met mensen in aanraking is geweest dan verwacht ik niet dat ze die vrijheidsdrang heeft zoals mijn Shura.
En daarom zou ik haar in ieder geval de eerste 6 weken binnenhouden (nu sowieso met al dat geknal wat er aan zit te komen) en misschien kun je het nog wel uitstellen tot het voorjaar.
En ja, misschien dat ze dan gaat zeuren om naar buiten te mogen, maar dat is voorlopig niet verstandig. En omdat ze nog jong is kan het heel goed zijn dat ze in leven in huis best wel fijn gaat vinden (dus even volhouden) en dan kun je in het voorjaar kijken of je de tuin gaat afschermen of een ren gaat bouwen.
Volledig de vrijheid geven met alle risico's zou ik niet doen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Binnen houden nieuwe kat

Bericht door Rik »

Als aanvulling op bovenstaand... de standaard 6 weken binnen houden is naar mijn mening bij verhuizing maar bij gelijkblijvende baasjes. Bij wisseling van huis EN baasjes zou ik die termijn gerust (en liever) verdubbelen.

Hier heb ik verder ook een afgezette tuin.
Probeer het in ieder geval binnen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ook de hoogte inwerken met plankjes, krabpalen, veel ligplekjes en veel met haar spelen. Hopelijk is de drang om naar buiten te gaan dan iets minder.

PS. Als ze net gecastreerd is dan zit haar lichaam toch nog vol met hormonen. Dus dat stabiliseert zich pas na zo'n 6 weken. Dus tot die tijd moet je sowieso even niets aantrekken van die drang (want die is natuurlijk). PAs na die tijd kun je beoordelen of je een 'binnenkat' van haar kunt maken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Juliette
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2023 11:03

Re: Binnen houden nieuwe kat

Bericht door Juliette »

Bedankt voor jullie inzichten en adviezen!
Poes blijft zeker nog een aantal weken binnen.
Ze kan voldoende springen en klimmen. We hebben haar gisteren ook nieuwe speeltjes en een mooie krabpaal cadeau gedaan.
Juliette was hier heel blij mee en is al de hele ochtend flink aan het spelen.

We zijn toch aan het overwegen om de tuin af te zetten zodat we haar toch een beetje vrijheid kunnen geven.
Maar in eerste instantie zullen we het binnen zo aangenaam mogelijk maken dat poeslief niet meer buiten wil :).
Plaats reactie