Gebroken poot

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Laramulder
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2023 16:57

Gebroken poot

Bericht door Laramulder »

Hoi allemaal!

Hopelijk kunnen jullie ons helpen. Ons jonge katje van 2 jaar heeft 10 weken geleden zijn achterpoot gebroken. Het is een flinke breuk geweest en is hiervoor geopereerd, na de operatie 6 weken benchrust.
Helemaal prima doorgekomen! Hij heeft na een paar dagen wennen een rustig aantal weken doorstaan.
Tijdens de controle bleek er een schroef los te zitten en het bot nog niet helemaal geheeld. De schroef moest eruit en de kat moest meer gaan lopen maar mocht absoluut niet springen, rennen of spelen.
Nu weet ik niet wat voor kat jullie hebben maar wij hebben echt een spring in het veld, dat betekend dus erachter aan rennen zolang hij uit de bench is haha!
Nu was dat 4 weken prima vol te houden maar vandaag heeft hij nieuwe fotos gehad en blijkt het bot nogmaals niet mooi geheeld en dus opnieuw 8 weken!!! zoveel mogelijk lopen in huis, het liefst altijd als een van ons thuis is maar niet springen, spelen of sprinten ivm het risico op een no union, dat de fractuur nooit volledig meer geneest.
Nu is dat natuurlijk het laatste wat we willen maar zien wij niet voor ons hoe we onze kat 8 weken achterna moeten rennen ieder moment dat we thuis zijn.
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie de gouden tip om deze 8 weken door te komen? Ik ben benieuwd! Alvast bedankt 😊
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gebroken poot

Bericht door Rik »

Weet je hoe hij zich gedraagt in een Medical Petshirt? Zo'n rood pakkie wat je aandoet bij een poes na castratie? Hier hield Yuna zich daar heel rustig in. Ze liet zich in het begin ook op haar zij vallen. Het lijkt nl alsof ze vastgehouden worden. Geen idee of dat voor veel langere tijd werkt (want het dak wennen) en het zal ook niet voor alle katten werken.

Anders is het benchrust.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gebroken poot

Bericht door Asse-Poes »

Oef! Een jonge kat die niet mag sprinten en springen, maar wel veel moet lopen...

Goed idee van Rik: Een petshirt belemmert waarschijnlijk zijn bewegingsvrijheid, dus dat zou een prima oplossing kunnen zijn. Maar of dat 8 weken gaat werken?

Had de DA geen verdere ideeën?
Het enige wat ik nog kan bedenken is om een voorpootje te fixeren...maar dat is wel erg drastisch 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Gebroken poot

Bericht door KimsKattenWeetjes »

En als de MPS te soepel gaat, zou je eens naar een Thundershirt kunnen kijken. Die zitten wat stugger aan de voorkant, waardoor klimmen en springen minder soepel gaat.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gebroken poot

Bericht door Rik »

Hahaha, dan zal Yuna wel een te klein modelletje MPS gehad hebben, want die zat behoorlijk strak :lol:
Ik kende het Thundershirt eigenlijk nog niet. Maar voor beide de MPS en Thundershirt geldt natuurlijk dat het al gauw nét niet de juiste maat is.

Dat Thundershirt lijkt me inderdaad wel een goeie voor een stressvolle kat. Makkelijker dan een MPS.

Hopelijk gaat alles goed met het katje.


(Yuna was niet happy ;) )

Afbeelding

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie