Irisontsteking

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Knuffelbloempje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 dec 2023 10:29

Irisontsteking

Bericht door Knuffelbloempje »

Hoi,

Thuis heb ik een kitten, Troi, ze is nu 9 maanden. Gisteren ontdekte ik dat ze haar oog dichtkneep. Het leek ook troebel. Ik ben naar de dierenarts geweest en die zei meteen een irisontsteking wat niet veel voorkomt voegde ze er aan toe. Ze zei dat het onschuldig kan zijn maar dat de oorzaak ook fip, leukemie of aids kan zijn. Ik ben erg geschrokken. Nou ben ik niet zo'n ster en ben ik mij bewust dat de woorden van leukemie en aids extra blijven hangen maar toch. Troi had geen koorts, eet goed, groeit goed, longen en hart klonken goed, vacht is mooi en ze is levendig. Ze heeft nu medicijnen gekregen. Haar ene pupil is nog dof maar haar oog aardig open. Ik hoop dat ik zou mogen vragen of er iemand is die ook ooit zoiets heeft gehad? Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Irisontsteking

Bericht door Rik »

Nou... dat is wel heel voorbarig van die dierenarts om gelijk over fip en leukemie te beginnen.
Maar ja... dat kan een oorzaak zijn. Maar dat kunnen ook andere dingen zijn.
(Plus dat je aan die twee toch weinig kunt doen in dit stadium.)

Yuna heeft ooit een hele lichte regenboogvlies-ontsteking gehad (en toen ook lichte bindvliesontsteking aan beide ogen). Twee keer per dag druppelen (isathal) plus een kuurtje clavubactin. Maar haar oog zat niet dicht ofzo. Het was dus ook maar heel licht en ik zag het toevallig toen ze me aankeek en de reflectie van haar oog mij "verkeerd" leek te zijn (maar voldoende voor mij om de DA te raadplegen, want met oogjes kun je niet voorzichtig genoeg zijn was mijn idee).

Hopelijk is het snel weer beter bij Troi.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Irisontsteking

Bericht door Synemios »

Eens met Rik.

Toen Luna een acute regenboogvliesontsteking (iritis) had, was dat ook het eerste wat tegen ons gezegd werd.
Gelukkig had ze geen FIV/FELV maar ik ben toen wel echt bang geweest dat ze dat had, dus toch maar laten testen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Irisontsteking

Bericht door KimsKattenWeetjes »

FIP, FIV, en FeLV zijn dingen die snel genoemd worden, omdat het oorzaken van veel dingen kúnnen zijn.

Mijn jongste dame heeft in haar eerste jaren tweemaal uveitis gehad. Super sneu, want deed haar echt pijn, en ook hierbij werd gezegd "hou rekening met..."

Ondertussen is ze een senior, en is ze enkele jaren terug getest op deze ziekten, omdat we een nieuwe poes gingen introduceren.

Ook hier geen enge virussen, al lijkt het bij haar auto-immuun te zijn, en dat is ook niet per se goed nieuws natuurlijk.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie