SDMA

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

SDMA

Bericht door Synemios »

Op de solensia groep is er een draadje over sdma, en zoals hier op het forum ook al door meerdere mensen gemeld is schommelt die enorm bij veel katten,
Idexx beweert ( niet ik) dat het een vroege marker is voor nierfalen, ( al bij 40% verlies van de nierfunctie) maar veel katten hebben een normale sdma waarde,
Maar wel een te hoge creatinine waarde en bij veel katten waar een echo gemaakt is blijkt er wel degelijk iets mis te zijn.
Zelfs bij katten die eiwitten in de urine hebben geeft de sdma regelmatig een normale waarde aan.

Een aantal jaar geleden heeft mijn dierenarts Idexx benaderd omdat het bij Lizzy echt niet klopte, zij zeiden toen dat dat een uitzondering was, maar inmiddels geloof ik daar weinig meer van.

De laatste keer toen ze ziek was (niet door haar nieren) was de sdma ineens wel verhoogd, ik verwacht dat als ik hem op een ander moment laat checken, die weer normaal is maar dat laat ik nog weten.

Ik zelf kijk eigenlijk niet meer alleen naar de sdma en laat alleen nog urine checken op eiwitten en sg doen ze dan ook.
Heel soms neem ik sdma, crea, bun, en ureum mee als we toch moeten bloedprikken.
En ja ook creatinine is niet perfect.

Voor de mensen die het interessant vinden:

Leesvoer:

https://vetspace.2ndchance.info/the-sdm ... dont-mean/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: SDMA

Bericht door KimsKattenWeetjes »

IDEXX adviseert echter ook nooit om enkel SDMA te bekijken, maar tevens de andere markers in het bloed (en dan niet enkel voor nierfalen) en een urineonderzoek.

Het is zelfs zo dat IDEXX bij een verhoogde SDMA juist ook naar andere oorzaken wil kijken, omdat SDMA niet enkel door de nieren beïnvloedt wordt.

Het voordeel van SDMA is daarentegen wel dat crea en BUN zich door "externe" factoren laten beïnvloeden, zoals spiermassa en dieet, en SDMA niet.

Testen vallen en staan met het juiste gebruik. Helaas zie ik nog veel te vaak dat testen verkeerd worden gebruikt, en beoordeeld, en dat er op deze manier verkeerde diagnoses gesteld worden.

Toch jammer wel.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: SDMA

Bericht door Rik »

Ik kwam het laatste ook tegen. SDMA wat verhoogd maar crea en BUN nog binnen referentie. Dierenarts wilde de kat al op nierdieet zetten. En niet verder kijken. Dan denk ik ook brrrr :(

(Terwijl Idexx het zelf toch ook duidelijk op hun site aangeeft. Je zou toch wel wat meer van een dierenarts mogen verwachten.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: SDMA

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Rik schreef: 27 dec 2023 10:59 Ik kwam het laatste ook tegen. SDMA wat verhoogd maar crea en BUN nog binnen referentie. Dierenarts wilde de kat al op nierdieet zetten. En niet verder kijken. Dan denk ik ook brrrr :(

(Terwijl Idexx het zelf toch ook duidelijk op hun site aangeeft. Je zou toch wel wat meer van een dierenarts mogen verwachten.)
Ja heel vervelend. Vrij recent nog wat bloedonderzoeken beoordeeld van mensen die dieetadvies wilden m.b.t. nierdieet, en waarbij ik toch eigenlijk hele andere conclusies trek.

Ik snap best dat je als dierenarts niet overal goed in kunt zijn, maar gebruik dan desnoods apparatuur die je daarbij helpt (zoals dat van IDEXX zelf, al zullen er vast meer aanbieders zijn die dit kunnen).

Er wordt echt veel te makkelijk gewezen naar nierfalen (en tevens veroorzaakt tegenwoordig alles maar nierfalen...). En dat terwijl te te vroeg op nierdieet zetten juist nadelig is voor de prognose.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: SDMA

Bericht door Synemios »

Ja ik weet dat Idexx dat adviseert en wij nemen ook altijd alles mee.
Inmiddels checken we vooral de urine want we weten dat die nieren bij Lizzy niet goed meer werken en die waardes zijn inmiddels al 6 jaar alle kanten aan het opgaan. ( ook de andere nier waardes)
Hier was het dus andersom, sdma normaal en de rest verhoogd plus duidelijk te zien op een echo dat er wel degelijk wat mis was met de nieren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie