Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door BaasjevanPippa »

Goedemorgen!

Ik ben op zoek naar passend voor poes Pippa van 13 jaar.

Ze heeft een chronische alvleesklierontsteking. Daarnaast had ze een overactieve schildklier (waarvoor ze inmiddels succesvol behandeld is met radioactief jodium, zie https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 95&t=35982) en heeft ze in een ver verleden blaasgruis gehad.

Tot de alvleesklierontsteking kreeg ze Royal Canin S/O en daarna kreeg ze Sanimed Sensitive/Skin (natvoer en brokjes). Vorig weekend wilde ze echter ineens geen Sanimed meer hebben, maar bakjes paté van de Appie gingen er wel in. Zojuist heb ik weer eens geprobeerd haar haar oude voer te geven, maar dat kwam er net zo hard weer uit als het erin ging. Gevoelig maagje dus.

Ik heb haar liever niet te lang op supermarktvoer, dus ik ben nu een beetje zoekende wat ik het beste kan doen, gezien de aandoeningen waar ik dus rekening mee moet houden.

Het voer moet vetarm zijn, een lage S/O index hebben (of ik moet dit fixen met eurologist oid) en geen schildklierhormoon bevatten (al weet ik niet of dit laatste nog een probleem is, aangezien ze dus een behandeling heeft gehad).

Ik zit zelf naar versvoeding zoals Edgard & Cooper of Renske te kijken, maar of dat de oplossing is, geen idee!

Wie kan met mij meedenken? :)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door crazycatladyP »

Ik heb helemaal geen verstand van alvleesklierontsteking bij een kat, maar kattovit (verkrijgbaar via zooplus) heeft ook heel veel soorten speciaal voer, misschien zit daar iets tussen?

Ik wil ook best even meezoeken, maar wat is een lage S/O index?
Is dat ivm het blaasgruis?
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door BaasjevanPippa »

crazycatladyP schreef: 29 sep 2023 11:09 Ik heb helemaal geen verstand van alvleesklierontsteking bij een kat, maar kattovit (verkrijgbaar via zooplus) heeft ook heel veel soorten speciaal voer, misschien zit daar iets tussen?

Ik wil ook best even meezoeken, maar wat is een lage S/O index?
Is dat ivm het blaasgruis?
Thanks! En klopt ja, het voer moet een lage S/O index hebben :)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door Synemios »

Dat laatste is niet meer belangrijk want ze is al behandeld voor die schildklier en dat was alleen als ze voer zonder jodium zou krijgen want dan mogen ze er echt helemaal niets bij hebben waar jodium aan toegevoegd is.
Je zou in principe nu alles kunnen geven wat de schildklier betreft.

Al het voer van RC heeft S/O index en RC heeft ook voer voor katten met alvleesklier ontsteking, nat en brok.
Maar dat zou je dierenarts ook moeten weten.

Een kat met een gevoelig maagje is iets anders dan een kat die last heeft van een alvleesklierontsteking.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=2&ro=20
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door BaasjevanPippa »

Klopt! Helaas kan ik van RC geen paté vinden en ze lijkt op dit moment wel een voorkeur te hebben voor paté. Ik denk dat ik een expert ga inschakelen hierbij, want ik kom er ook niet meer uit. Er is zó veel kattenvoer en het is voor mij niet te doen om te bepalen wat wel en niet geschikt is. Ik heb haar voor nu kuipjes van Lily's Kitchen gegeven. Dat is in ieder geval betere kwaliteit dan een supermarktmerk.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door Asse-Poes »

Kattovit Gastro en Animonda Integra Protect Intestinal
Bij Zooplus.

S/O index moet je navragen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 30 sep 2023 20:38 Kattovit Gastro en Animonda Integra Protect Intestinal
Bij Zooplus.

S/O index moet je navragen.
Dankjewel, goede tips! :)
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Izzy en Benji
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2023 16:22

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door Izzy en Benji »

Wij zijn al een tijdje aan het tobben met onze kat en ze blijkt nu ook een chronische alvleesklierontsteking te hebben en staat op een licht verteerbaar dieet. Ik weet niet of het echt laag in vet is maar ze kreeg in eerste instantie Specific Allergen Management droog en natvoer op aanraden van de dierenarts en we zijn sinds kort overgestapt op Hills Z/D. Specific is met zalm en hier geeft ze niet heel veel om, Hills is ze dol op en het natvoer lijkt op pate, sinds ze dit krijgt lijkt ze weer wat aan te komen ipv alleen maar af te vallen.
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Voeding voor kat met alvleesklierontsteking

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Mocht je nog zoekende zijn, mag je me wel een berichtje sturen. Dan kan ik even met je meekijken.

Als voedingsadviseur heb ik ook ervaring met pancreatitis, verschillende blaas- en nierproblemen, en tevens hier en daar ook met schildklierproblemen.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie