Welk droogvoer senior en kitten

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
RianDres
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2023 07:26

Welk droogvoer senior en kitten

Bericht door RianDres »

Rondom de kerstdagen komt er een maine coon poesjes van 12 weken bij ons wonen, en krijgt mijn HTK senior kat van 12 jaar een zusje.
Nu is mijn vraag welk droogvoer ik het beste neer kan zetten.
Mijn senior krijgt royal canin ageing, maar voor de ukkepuk wil ik uiteraard ook het beste voer neerzetten maar die gaan natuurlijk uit elkaars bakje eten dan.
Vandaar mijn vraag, welk voer is het meest geschikt voor beide? Of zou mijn senior ook goed draaien op speciaal voer voor main coons? Natvoer eet mijn senior niet dus dat wordt geen probleem, maar die brokjes.... graag advies 😊
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Welk droogvoer senior en kitten

Bericht door Asse-Poes »

Taste of the Wild, variant: Rocky Mountains (Zooplus) is uitstekend voer en geschikt voor alle leeftijden.

Speciaal voer voor een Main Coon is niets meer dan een marketing verhaal.
Een kat is een kat en heeft vooral eiwit (vlees) nodig.
Een Main Coon heeft geen andere voeding nodig dan een Noorse Boskat of een Pers of een HTK of welk ander ras dan ook.

https://www.catmoneo.nl/voer-voor-raskatten/

Tot slot: houd er rekening mee dat jouw senior kat misschien niet heel blij gaat worden van zo'n kleine druktemaker.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Welk droogvoer senior en kitten

Bericht door KimsKattenWeetjes »

RianDres schreef: 31 okt 2023 07:31 Rondom de kerstdagen komt er een maine coon poesjes van 12 weken bij ons wonen, en krijgt mijn HTK senior kat van 12 jaar een zusje.
Nu is mijn vraag welk droogvoer ik het beste neer kan zetten.
Mijn senior krijgt royal canin ageing, maar voor de ukkepuk wil ik uiteraard ook het beste voer neerzetten maar die gaan natuurlijk uit elkaars bakje eten dan.
Vandaar mijn vraag, welk voer is het meest geschikt voor beide? Of zou mijn senior ook goed draaien op speciaal voer voor main coons? Natvoer eet mijn senior niet dus dat wordt geen probleem, maar die brokjes.... graag advies 😊
Een beetje late to the party, maar:

Kittens en senioren hebben tegengestelde behoeften. Zo heeft een senior bijvoorbeeld een lage fosfor behoefte (bij voorkeur onder de 250mg/100kcal), terwijl een kitten juist minimaal 250mg/100kcal moet hebben.

Daar komt dan nog bij kijken dat je met senioren vaak nog leeftijdsgebonden kwaaltjes krijgt waar je op in moet spelen, waardoor het alleen maar nog moeilijker wordt om iets te vinden wat passend is voor beide.

Mijn advies zal dus altijd zijn: gescheiden voeren.

En wat Asse-Poes ook al aankaart: het kan nog een vervelende combinatie worden om zo'n jong ding bij je senior te zetten. Ze hebben totaal andere levensbehoeften, wat die combinatie verre van ideaal maakt.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Welk droogvoer senior en kitten

Bericht door cerna »

Ik heb alle leeftijden (oudste is 15,5 en de jongste 1,5) en zolang katten niet ziek zijn en een speciaal dieet nodig hebben, kunnen ze gewoon elkaars brokjes eten. De jongste twee (1,5 en 6) hebben zelfs voorkeur voor RC Ageing 12+ en dat zou volgens jou niet goed zijn, maar ze zijn beide gezond dus dat zal dan wel meevallen.

Ik heb ook nooit speciaal kittenbrokjes gegeven want mijn ervaring leerde mij al snel dat de seniorkat dan de kittenbrokjes ging opeten (en dat vind ik niet geweldig vanwege de calorieën) en het kitten de volwassen brokjes.

Al die verschillende smaakjes en leeftijdsindelingen, ik geloof er niet in en tot nu toe heeft niets of niemand mij nog kunnen overtuigen dat het zinvol is.
En ik heb al 47 jaar gezonde katten die over het algemeen redelijk oud tot stokoud zijn geworden.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Welk droogvoer senior en kitten

Bericht door Anne »

KimsKattenWeetjes schreef: 26 dec 2023 16:05

En wat Asse-Poes ook al aankaart: het kan nog een vervelende combinatie worden om zo'n jong ding bij je senior te zetten. Ze hebben totaal andere levensbehoeften, wat die combinatie verre van ideaal maakt.
Ja wat Kim zegt klopt, zet niet 1 kitten bij een senior maar 2 kittens
Dan kunnen de kittens met elkaar spelen inplaats van dat jouw senior kat steeds bedolven wordt door een kitten die wil spelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Welk droogvoer senior en kitten

Bericht door cerna »

Ik heb mijn reactie verwijderd; had niet goed gelezen :oops:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie