Kat drinkt alleen water in natvoer en niet uit waterbakje

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Salazar
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2023 23:24

Kat drinkt alleen water in natvoer en niet uit waterbakje

Bericht door Salazar »

Hoi,

Mijn kat Salazar drinkt alleen water wanneer ik dit toevoeg aan het natvoer. Zet ik een bakje met water neer, dan drinkt hij dit niet of zeer zelden. Hij doet dit al sinds ik hem in huis heb genomen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn kat water uit een bakje drinkt? Ik heb vershillende plekken en materiaal geprobeerd (kunstof, plastic en glas), maar dat heeft geen zin.

Vocht krijgt hij wel voldoende binnen, daar zorg ik wel voor, maar ik wil niet telkens zoveel natvoer verspillen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat drinkt alleen water in natvoer en niet uit waterbakje

Bericht door Asse-Poes »

De meeste katten zijn slechte drinkers.
Mijn katten drinken het liefste water uit een hondenbak van aardewerk of metaal.
De plek waar de waterbak staat heeft ook invloed op zijn drinkgedrag.

Een drinkfontein kan een oplossing zijn.
Als je kat ook buiten komt, is regenwater uit een emmer/kommetje/bak vaak een succes.

Maar als jouw kat voldoende vocht binnenkrijgt, waarom moet hij dan perse water drinken? Een kat die voornamelijk natvoer eet, heeft niet zoveel extra water nodig.
Salazar schreef: 26 dec 2023 00:11

Vocht krijgt hij wel voldoende binnen, daar zorg ik wel voor, maar ik wil niet telkens zoveel natvoer verspillen.
Wat bedoel je met 'natvoer verspillen' ?


https://kattenkenniscentrum.nl/kat-meer-laten-drinken/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat drinkt alleen water in natvoer en niet uit waterbakje

Bericht door castratenkoor »

Ik geef mijn katten 3 x daags natvoer aangelengd met aardig wat water. Op die manier krijgen ook de slechte drinkers genoeg vocht binnen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat drinkt alleen water in natvoer en niet uit waterbakje

Bericht door cerna »

Ik heb eens ergens op de site van een dierenkliniek gelezen: "Het is normaal wanneer je niet ziet dat je kat drinkt". En dat ging over nierfalen omdat je dan ziet dat je kat (veel) drinkt. Zodra het je dus gaat opvallen dat je kat drinkt, moeten alle alarmbellen afgaan want dan kan er iets aan de hand zijn, maar wanneer je kat natvoer krijgt en de huid terugspringt wanneer je het omhoog trekt, is er niets aan de hand.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie