Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kimberlyrosa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2023 20:59

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Kimberlyrosa »

Goedenavond,

Mijn vriend en ik willen in maart een kat uit het asiel halen. Wat is een geschikte tijd om zelf bij huis te zijn bij de introductie van een kat? Ik kan 3 weken vakantie opnemen, of is 1 week voldoende? Wat is jullie ervaring?
Mijn vriend werkt ongeveer 3 dagen per week thuis en ik werk volledig op locatie.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door cerna »

Hangt van de kat af
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Asse-Poes »

Wordt dit jullie eerste kat of komt de a.s. asielkat bij een al aanwezige kat?

Ik heb er nooit extra vakantie voor opgenomen, maar wel bij voorkeur de kat op vrijdag opgehaald, zodat ik het weekend thuis was.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Noki
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2024 16:55

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Noki »

We krijgen drie kittens!

Hoi! Ik ben nieuw op dit forum. We hebben ons hele leven katten gehad en toch heb ik nu een beetje koudwatervrees. Elke keer als er een kitten bij kwam, waren er één of twee oudere katten. Dus daar kon het kitten veel van leren. Onze laatste kat vond andere katten echt niet meer leuk en was compleet op ons gericht, dus toen hij er niet meer was werd het erg stil in huis.... Nu is het zo dat vlakbij op een boerderij veel katten wonen, de één nog aanhankelijker dan de ander. Er is een nestje van drie kittens geboren. Wij mogen deze ophalen als ze acht weken zijn.

Nu wil ik het zo goed mogelijk doen. Ze zijn nog zo klein. Ik wil er vaak heen zodat ze aan mij wennen. En misschien al ontwormen (volgende week worden ze 4 weken). Maar hoe geef je ze een tablet als ze zo klein zijn? Moet ik ze eerst aan zachtvoer laten wennen en dan daar al meteen een tablet in verkruimelen? Ik lees erg veel over 'ontwormen' op het forum maar niet 'hoe'.

Onze dierenarts castreert katjes vanaf 9 weken. Bij twee van onze katers is dat gebeurd. Ze hadden amper last van de ingreep. Een derde, die van het asiel kwam zou zijn gecastreerd en gechipt, maar hij bleek er tussendoor geglipt. Ze hebben het netjes en zonder kosten alsnog geregeld, maar hij was nu een stuk ouder dan 9 weken en het was echt een flinke operatie met nazorg. Ik lees op dit forum dat niet alle dierenartsen aan vroegcastratie doen dus ik ben blij met onze kliniek!

Ik ga verder lezen op het forum, een schat aan informatie tot mij nemen en misschien heeft iemand nog een een bijzondere of leuke tip!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Noki schreef: 07 apr 2024 19:24 We krijgen drie kittens!
[...]
en misschien heeft iemand nog een een bijzondere of leuke tip!
Haha, nou, wat mij betreft heb je het belangrijkste al geregeld... Ze komen met zijn drietjes :lol:

Dat wordt een gezellige boel ;)

8 weken is normaal vroeg maar voor boerderij kittens prima. Bij het asiel gaan ze ook met 8 weken. En ze zijn met zijn drietjes dus leren vanaf dat moment veel van elkaar.

Ook fijn dat je dierenarts aan vroegcastratie doet.

Ontwormen doe je normaal bij 3, 5, 7 en 9 weken. Daarna per maand. Als je ze kunt pakken dan is het even een kwestie van handigheid en slikken ze het halve tabletje milbemax zo door. Achter in het bekje plaatsen, bekje dicht en over de keel strijken. Liefst allemaal in een vloeiende beweging zonder aarzelen. Dan is het zo gedaan. Geen gevecht van maken ;)

Wennen aan natvoer is sowieso een must. Later is het makkelijk met de medicijnen maar ik prefereer sowieso natvoer boven droge brokken. Een kat drinkt van nature te weinig en krijgt zijn vocht hoofdzakelijk binnen via het voer. Dat gaat met brokken dus vaak mis.

Veel plezier met de voorpret en het uitkijken naar de komst van de bengels 😸
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Noki
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2024 16:55

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Noki »

Dankjewel Rik!

Het 'pillen' van onze katers lukte me wel op de manier die je beschrijft, maar ik vind het best eng om dat bij die kleine hummeltjes te doen. Daarom dacht ik het via het voer te doen.

Ik krijg vanavond het bericht dat moeders het nestje verplaatst heeft naar een plekje waar we niet bij kunnen....... dus helaas kunnen we er voorlopig niet bij.....

In elk geval al veel dank voor je reactie al!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Rik »

Noki schreef: 07 apr 2024 21:01 ... maar ik vind het best eng om dat bij die kleine hummeltjes te doen.
Ja... je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen ;)

Maar als ze wat lekker natvoer lusten kun je het daar ook doorheen doen.
(wel zeker weten dat ze het dan ook zelf opeten voor jouw neus)
Noki schreef: 07 apr 2024 21:01 Ik krijg vanavond het bericht dat moeders het nestje verplaatst heeft naar een plekje waar we niet bij kunnen....... dus helaas kunnen we er voorlopig niet bij.....
Ai. Kun je er wel een beetje in de buurt komen? Je kunt ook gewoon een stoeltje neerzetten en een boek of tijdschrift lezen en kijken of ze tevoorschijn komen. Gewoon al in de buurt zijn kunnen ze al aan jou wennen (als de boer het niet te 'raar' vindt).

Gedragen t-shirt van jou in de buurt neerkwakken kan ook al helpen.

Verder is het wat betreft ontwormen nog niet zo'n probleem hoor. Dat komt niet zo heel nauw. En als ze nu 3 tot 4 weken zijn dan drinken ze nog bij moeder dus krijgen ze ook nog afweerstoffen via de moedermelk binnen. (Dat is overigens ook de reden waarom je op een gegeven moment wel ontwormt... want die zouden dan via de moedermelk meekomen.)

Als je nu denkt te zien dat de buikjes heel erg bol worden dan zou je er misschien wel naar moeten (laten) kijken. Maar voorlopig, tot zo'n 7 a 8 weken, is de aandacht van de moeder het belangrijkste.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Xjtx
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2024 21:59

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Xjtx »

Dag allen!

Momenteel heb ik mijn "oude" kat in huis.

Destijds deze kat samen met mijn expartner in huis gehad en hij heeft nu zo'n 4 jaar daar gewoond, waarvan 2 jaar zonder mij.

Door omstandigheden kan hij niet meer voor hem zorgen. Hij dachr gelijk aan mij, en of ik de kat niet wil overnemen.

Nu is ie voor een weekje bij mij, om even te proberen hoe het gaat, ook ivm de astma van mijn huidige partner.

Alleen zijn er nu twijfels of we hier goed aan doen, niet alleen voor ons zelf maar vooral voor de kat.

- Ik heb een klein app. Hij is helaas (voor hem) niet welkom in de slaapkamer. Heeft hij wel genoeg ruimte in de woonkamer alleen?

- Er is geen hygienische plek voor ons, om de kattenbak te plaatsen. Hij staat nu in de woonkamer.

- Wij zijn veel weg ivm werk. Dan zal hij vaak alleen zijn, en dat vind ik lastig. Ik weet dat katten prima een tijd alleen kunnen zijn, maar ik gun hem zo een fijn huisje met veel aandacht.

Wat zouden jullie doen?

Het is een super lieve kat, maar ik twijfel of ik wel zijn forever home kan bieden die hij verdiend..

Please help!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Asse-Poes »

Dit is een situatie waar je niet om gevraagd of voor gekozen hebt, maar waar je nu wel voor staat. En daar moet je dus wat mee. Maar waar een wil is, is ook een weg 😀


Ik lees alleen argumenten om de kater niet in huis te nemen. En geen enkele om hem blijvend een forever home te geven. Desnoods met de nodige aanpassingen.

Hoeveel dagen van deze 'proefweek' is de kat nu bij je en hoe bevalt dat?

Voor jou/jullie ter overweging:

- word jij er blij van dat hij er (weer) is? Hoe voelt het dat het nu maar voor een weekje is? Denk je dat je hem gaat missen?
- is je huidige partner bereid om de nodige ongemakken voor lief te nemen? (Extra medicatie nodig bijv)
- ben je bereid om je huidige leven enigszins aan te passen aan een leven met een kat?

Praktische dingen:
Bij staat de kattenbak in de open keuken. Sommige mensen hebben em in de badkamer, de hal of zelfs op het balkon. Dan moet er wel een kattenluikje in de deur(en).

Is er een mogelijkheid dat de kater toch bij je ex kan blijven? Bijvoorbeeld met financiele hulp?
Je hoeft hier echt niet uit te leggen waarom de kat daar weg moet!!
Ik noem het alleen omdat dit misschien voor jou een oplossing zou kunnen zijn. Hij is tenslotte ook jouw kat.

Sterkte met het nemen van een beslissing!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Noki
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2024 16:55

Re: Vraagbaak voor beginnende katteneigenaars

Bericht door Noki »

Rik schreef: 07 apr 2024 22:03 Ja... je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen ;)

Maar als ze wat lekker natvoer lusten kun je het daar ook doorheen doen.
(wel zeker weten dat ze het dan ook zelf opeten voor jouw neus)


Ai. Kun je er wel een beetje in de buurt komen? Je kunt ook gewoon een stoeltje neerzetten en een boek of tijdschrift lezen en kijken of ze tevoorschijn komen. Gewoon al in de buurt zijn kunnen ze al aan jou wennen (als de boer het niet te 'raar' vindt).

Gedragen t-shirt van jou in de buurt neerkwakken kan ook al helpen.

Verder is het wat betreft ontwormen nog niet zo'n probleem hoor. Dat komt niet zo heel nauw. En als ze nu 3 tot 4 weken zijn dan drinken ze nog bij moeder dus krijgen ze ook nog afweerstoffen via de moedermelk binnen. (Dat is overigens ook de reden waarom je op een gegeven moment wel ontwormt... want die zouden dan via de moedermelk meekomen.)

Als je nu denkt te zien dat de buikjes heel erg bol worden dan zou je er misschien wel naar moeten (laten) kijken. Maar voorlopig, tot zo'n 7 a 8 weken, is de aandacht van de moeder het belangrijkste.
Dankjewel Rik, wat een goede tip van het t-shirt. Ik leg er (als we erbij kunnen) ook een handdoek neer. Dan neem ik die straks samen met de katjes mee naar huis.

Gisteren kreeg ik een filmpje van waar het nestje zich nu bevindt. Hoe kón ze dat plekje uitzoeken..... Helemaal achterin de ligboxen van de ossen en de stier..... Het is er ook best donker. En ik ben zo bang dat die grote dieren de hummeltjes vertrappen..... Helemaal niet leuk dit.
Plaats reactie