Harde ontlasting

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
doef
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2023 20:31

Harde ontlasting

Bericht door doef »

hallo,

Wie kan mij tips geven om ontlasting zachter te krijgen...
Lactulose moet mijn kat van overgeven, pasta's werken maar gedeeltelijk.
Laxanorm geprobeerd, is erg duur en vindt ie vies.
Is een erg slechte eter, dus iets door het eten moeten doen is geen optie.

weet het even niet meer.
Iemand ervaring met iets wat echt werkt?

dank!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Harde ontlasting

Bericht door Synemios »

Macrogol gaven wij aan Oscar want die ging ook over zijn nek van lactulose.
en dan zou ik vragen of ze een smaakloze variant hebben, (movicolon) Vrij verkrijgbaar bij de apotheek.
Misschien inmiddels ook te krijgen via de drogist ( de smaakloze variant)

Lust hij van die liquid snacks? want dan zou je 1/2-1 theelepeltje daar door heen kunnen doen.

Wat hier ook goed werkte waren deze brokjes

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... arm/700482

en dit heb je ook in natvoer

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... t=515726.3

En er zullen wel meer merken zijn die dit soort voer verkopen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Harde ontlasting

Bericht door Anne »

Psyllium vezels kunnen ook helpen

https://www.medpets.nl/puur-psyllium-hond-kat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Harde ontlasting

Bericht door Asse-Poes »

Werkt inderdaad prima! Kruidvat verkoopt het ook en is een stuk goedkoper. Let wel op het maatschepje!

https://www.kruidvat.nl/kruidvat-psylliumvezels/p/21923
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
doef
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2023 20:31

Re: Harde ontlasting

Bericht door doef »

Hallo mensen,

Met dank voor de tips.
Ik woon in een dorp met alleen een dozenschuif-huisartsenapotheek, maar ik vond online wel deze:
https://www.farmahope.it/nl/kindermovic ... d_source=1
Is dat wat jij ook koopt?
Ook zag ik nog deze:
https://www.efarma.nl/macrogol-sanias-p ... g/16868595
zou kunnen dat sanias zou duiden op sinaassmaak, maar daar maak ik me niet zo druk om aangezien het toch een zeer moeilijke eter is.
Ik vind de vermelding voor kinderen vanaf 8 jaar wel een beetje zorgelijk, dan lijkt de eerste link veiliger.
Ik zal het hoe dan ook per spuitje moeten toedienen om zeker te weten dat het ook naar binnen komt.
Geef je 1 x per dag?
Als ik tarwezemelen door het eten doe, wil hij gelijk het hele bakje niet meer. Maar psyllium had ik nog niet eerder gepobeerd, dus dat kan ik nog proberen. Nee, die liquids vindt ie ook niks.
Nog nooit zo'n lastige eter gehad, zijn broer lust praktisch alles en hij doet overal moeilijk over. Echt al vanaf kitten. (hij is nu 15)
Dat natvoer is wel een groot risico vanwege direct 12 blikjes. Brokken raakt ie ook zelden aan, in ieder geval eet ie ze niet dagelijks. Ik heb iets dergelijks staan van een ander merk nu.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Harde ontlasting

Bericht door Synemios »

Eigenlik vind ik de opties van Anne en Marina beter dan de macrogol, tenzij het echt om een heftige verstopping gaat.

Misschien is het geven van psylliumvezels wel voldoende.

De 2e link bevat inderdaad een sinaasappelsmaak, die zou ik niet geven, de 1e is zonder smaakje en prima.

IK gaf 1x per dag een half of heel theelepeltje, dat lag eraan hoe erg het was.
Natvoer is voor het vocht sowieso beter en dat helpt ook als je de psyliumvezels wilt gaan proberen want let er wel op dat er dan genoeg vocht binnen komt.

Oscar van mij lustte echt alleen maar brokjes en at echt geen natvoer, dat had ik liever andersom gezien.

Lastig als ze zo kieskeurig zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
doef
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2023 20:31

Re: Harde ontlasting

Bericht door doef »

Ik zal beide bestellen en kijken wat werkt. Maar aangezien hij echt nooit zijn bakjes leeg eet, is iets door het voer doen echt wel een dingetje. Dat bakje komt uiteindelijk wel op, maar dat is dan dankzij zn broer, die goed aan het gewicht is inmiddels van als die extra's.
Ja, het is best een hardnekkige verstopping steeds, en dat weinige eten helpt dan ook averechts.
Het is wel een natvoer eter. Brokken staan er de hele dag, maar daar kijkt ie niet/nauwelijks naar om.

Bedankt voor de tips. Heb ook nog een clysma vd dierenarts gekregen, maar ik ben alleen en vind dat best lastig zonder extra handen. Weet ook niet of dat wel het antwoord zal zijn, behalve dan eenmalig.

nogmaals dank.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Harde ontlasting

Bericht door Asse-Poes »

Klein beetje natvoer geven , half schepje psylliumvezels er doorheen roeren en pas als dat op is de rest van het natvoer geven.

Drinkt hij wel goed?
Hoe meer vocht, hoe fijner de darmen dat vinden.
Kattenmelk, kattenpudding, kattensoup. Daar kan je ook wat vezels doorheen proberen te doen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Harde ontlasting

Bericht door Synemios »

Ja wij moesten bij Oscar ook met clysma's aan de gang, het ligt er ook aan hoe erg het is.
Oscar is meerdere keren echt ook opgenomen geweest zo erg zat hij verstopt, daar was echt meer voor nodig.

Later was het enige wat hielp om het te voorkomen toch het fibre voer icm macrogol, maar Oscar at echt geen enkel natvoer of soep of melk of pudding, dus ik gaf altijd water nog na via een spuitje, maar misschien dat alleen de vezels bij jou kat wel voldoende zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
doef
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 dec 2023 20:31

Re: Harde ontlasting

Bericht door doef »

Ik ben er inmiddels achter waarom Macrogol zo moeilijk te vinden lijkt.
Het is dus gewoon bij Kruidvat te koop, maar onder een andere naam.
Als je doorklikt voor alle informatie, zie je dat dit Macrogol is.
https://www.kruidvatkids.nl/product/hea ... ie-4748570
Dat is dan wel zo handig, beide bij één winkel. Scheelt weer verzendkosten ook.

Bij dat Kruidvat psylliumvezel-link die je hebt gegeven, staat ook een filmpje waarin wordt aangeraden om het voor de maaltijd met water of ander sap in te nemen. Ik ga het via spuitje doen voor het eten. Dan weet ik ook zeker dat het allemaal naar binnen komt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Harde ontlasting

Bericht door Anne »

Bij onze Olly werkte de psyllium vezels ook goed, ik kocht het ook bij de kruidvat
Ik gaf je de medpets link omdat je daar veel recensies kan lezen

Ik betwijfel of de vezels in een spuitje passen, je kan het makkelijk door wat natvoer mengen

Bij Olly gaven de vezels het bijkomende voordeel dat hij geen last meer had van haarballen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ciliman
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 mei 2011 17:01

Re: Harde ontlasting

Bericht door ciliman »

Ik heb indertijd aan Bono Resolor gegeven, is erg duur medicijn, eigenlijk voor humaan gebruik dat samentrekking vd darm stimuleert, je kan ook laxiersalz van huisdierendokter proberen, bij Bono werkte dat ook wel. Bijkomend probleem bij hem was en dat kan bij iedere kat voorkomen die te vaak verstopt zit, dat zijn darm was uitgeleurd door het persen, hij had dus een megacolon gekregen, kunnen ze zien op foto, dat maakt het probleem van verstopping nog groter doordat er zich meer stoelgang in darm kan opstapelen en hard worden. Hij is uiteindelijk door nierfalen gestorven maar daaraan voorafgaand had hij die megacolon en het was vaak zoeken want hij moest toch een aantal keer onder narcose om alles eruit te halen. Eenmaal zijn nieren slechter werden was narcose geen optie meer , laxiersalz heeft voor hem toch geholpen. Er ontstaat na te veelvuldig gebruik van Laxanorm of lactulose ook gewenning, je moet er steeds meer gaan van geven hoewel ik de Laxanorm toch ook ben blijven bij geven. Hopelijk heb je iets aan deze producten om evt eens te proberen.
Plaats reactie