RAJ behandeling Utrecht

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Synemios »

N.a.v een topic waarin vragen gesteld werden over Universiteit Utrecht heb ik contact met hen gezocht en enkele vragen gesteld.

Sinds januari is het mogelijk om ook in Utrecht katten met RAJ te laten behandelen.
De werkwijze verschilt alleen wel met die van Gent en Lienden en de prijs ook.

IK heb een casemanager gesproken en had eigenlijk niet het idee dat ze veel wist over de ziekte zelf

Mijn 1e vraag was, waarom er niets over te vinden is op internet, daar had ze geen antwoord op.
Wel heb ik folders toegestuurd gekregen met uitgebreide info.

Op mijn vraag waarom er een scintigrafie en consult vooraf gemaakt worden kreeg ik als antwoord dat dat is om te kijken of een kat wel geschikt is voor RAJ behandeling, ze noemde vooral katten met 1 zijdig vergrootte schildklier en ectopisch weefsel.

Voor zover ik het weet zijn juist die katten ( ectopich weefsel) het beste af met een RAJ behandeling.
Dat kun je niet op een andere manier weghalen, ook niet opereren.

zie hier ook de uitleg en gent heeft mij dat ook verteld:
https://www.diergezondheidscentrumnicol ... bij-de-kat

Over katten waar maar 1 zijde aan gedaan is zei ze dat er dan vaak beter voor een operatie gekozen kan worden, gezegd dat ik het hier dus niet mee eens ben en dat er ook aan 1 zijdige afwijkingen behoorlijke risico's zitten aan die operatie.

In de folder lees ik dat ze de katten standaard een roesje geven voor die scintigrafie, vervolgens krijg je instructies mee, en dan moet je dus terug voor de RAJ behandeling zelf na een tijdje en dan gelden dezelfde verzorgingsinstructie zoals ze ook in Lienden gelden ( Gent is geen NL dus die hebben weer andere regels)

Opname is 6 dagen, dinsdag brengen en maandag halen.

De wachtlijst is kort momenteel, ongeveer 2/3 maanden vanaf het consult.
Zij geven standaard een roesje, dus niet alleen bij katten waar het echt onmogelijk is een scan te maken of jodium in te spuiten.

Bloedprikken: Zij adviseren om daar 2x de controles te laten doen, die komen er volgens haar dus nog bovenop. ( Niet bij de prijs inbegrepen)
Ze zei dat sommige mensen er voor kiezen het bij de eigen dierenarts te laten doen omdat ze het te ver of te duur vinden.

ja als ik dan het prijskaartje bekijk....

650,- consult en scintigrafie ( schilklierscan)
1590,- RAJ behandeling inclusief opname
En dan nog 2x bloedonderzoek.

Ik ben alleen vergeten te vragen of er dan weer een scint gemaakt wordt tijdens de behandeling zelf, ik denk van wel maar ik heb nog niet alles gelezen.

Verder waar ik best naar van werd is een formulier die je moet ondertekenen met daarin oa deze tekst:
Door ondertekening van dit formulier verklaar ik akkoord te gaan met de
behandeling van mijn huisdier met Jodium 131.
Verder verklaar ik dat in verband met de radioactiviteit die nog aanwezig is in
het huisdier dat ik•

Ermee akkoord ga dat wanneer mijn huisdier komt te overlijden tijdens de
behandeling met Jodium 131, mijn huisdier 3 maanden bewaard wordt
voordat deze vrijgegeven kan worden.

o Ik ermee akkoord ga dat het niet mogelijk is om afscheid te nemen
van mijn huisdier tijdens de opnameperiode op de Faculteit
Diergeneeskunde in geval van overlijden of dreigend overlijden;

o Ik ervan op de hoogte ben dat in overleg met mij wordt besloten
wat er met mijn huisdier gebeurt op het moment dat deze
vrijgegeven wordt na 3 maanden na overlijden.
Dat heb ik in Gent niet hoeven ondertekenen.
Sterker nog, katten die niet willen eten worden soms met extra strenge maatregelen eerder naar huis gestuurd.
En dat geldt ook voor Lienden.

Inmiddels heb ik ook een schatting van de kosten van henzelf gekregen.

Voor mezelf zou ik dan toch echt Utrecht als laatste optie overwegen bijvoorbeeld als ik een kat zoals Lizzy of Bellow zou hebben waar echt niets anders ingezet kan worden qua behandeling of een hele jonge kat zonder mogelijkheden om de wachttijd te overbruggen.


Afbeelding
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Asse-Poes »

Echt idioot!
3x consult?
3x interpretatie?
Recovery + sedatie is exl medicatie?

Is het voer voor de opname week wel inbegrepen? :shock:

Inderdaad bij een kat als Bellow of Lizzy heb je geen keus en moet je wel de eerste kliniek die plek heeft nemen.
Bij mij komt Utrecht ook als slechtste optie op plek 3 😞
Bovendien is de afstand tussen Utrecht en Lienden ook niet groot.

Bij Lienden moest ik ook iets tekenen, weet niet meer precies wat, maar volgens mij staat op de website ook iets over overlijden en een termijn van 3 maanden.
Over een dreigend overlijden hebben we het niet gehad, realiseer ik me nu. Wel over eerder naar huis gaan bij niet eten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Asse-Poes »

Edit: in de mail stond dat als de kat binnen 3 weken na de behandeling thuis zou komen te overlijden, je contact met Lienden op moest nemen zodat zij de kat kunnen bewaren totdat de kat begraven of gecremeerd mag worden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Synemios »

Ja schandalig eigenlijk dat er dan niet eens medicatie bij zit.
Daarbij vind ik het ook niks om standaard de katten te sederen.

Ze rekenen consultkosten voor bloedprikken, dat is bij hen ook heel hoog.

Richtlijnen in Belgie en Nederland zijn anders, wel moest ik tekenen voor de behandeling zelf en dat ik mij aan de regels zou houden.
Plus het is wel al langer geleden, dus ik weet niet hoe dat nu zit.

t4 en tsh klopt wel dat betaal ik ook als de dierenarts het opstuurt. (tsh kunnen ze zelf niet bepalen)
Laatst gewijzigd door Synemios op 29 nov 2023 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Dinky »

Wat een kosten inderdaad, en daar komt dan mogelijk nog medicatie kosten overheen.....

Heb voor mijzelf eens gekeken en lienden of Utrecht scheelt zo'n 15 minuten reistijd wat natuurlijk niets voorstelt bij een enkele reis rond de 2 uur ;-)
Wanneer ik dan lees over het verschil in kosten en vanuit het oogpunt van ervaring zou Lienden mijn voorkeur hebben boven Utrecht. Wel fijn dat er inderdaad derde locatie is.
Gent is wel significant verder reizen op zo'n 370 km afstand en dus zonder vertraging zo'n 3,5 uur.

Maar al met al hoop ik het nooit nodig te hebben. Wel fijn dat jij het zo op een rijtje hebt gezet vanuit Utrecht Denise :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Synemios »

Dank je Mirjam,

IK vond het ook wel leuk om uit te zoeken en het is handig voor andere mensen die dit overwegen.

Voor ons was het een half uur langer naar Gent op dat tijdstip, ( scheelde een half uur /3 kwartier afhankelijk van het tijdstip) en die hadden veel eerder plek.
Ook waren ze een stuk goedkoper en opname was een dag korter.

Heel jammer dat die nu een aanmeldings stop hebben.

Lienden zou dan voor mij de voorkeur hebben ook i.v.m. de ervaring en uiteraard de prijs en ook dat ze daar niet standaard de kat sederen.

Eerder stond er nog vermeld dat deze behandeling goedkoper zou zijn omdat je geen medicatie kosten had en minder vaak hoeft bloed te prikken, maar dat kunnen ze nu ook niet meer zeggen zegmet dit soort bedragen.

Daarbij zijn wij nu voor Lizzy net zo goed nog veel kwijt maar goed Lizzy is een uitzondering en ik zou het ook met deze wetenschap toch gedaan hebben bij haar.

Maar of ik het zou doen als ik andere opties had en met een kat die veel ouder is betwijfel ik.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Asse-Poes »

Op Schildklierkat.nl (Lingehoeve): de wachttijd is op dit moment +/- 6 maanden
Wat een ellende! 😢

Vanuit dat oogpunt is nieuwkomer Utrecht dan een zegen. (Ook al zou ik me behoorlijk bedonderd voelen door hun tarief).
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Synemios »

Edwin zegt net als dat jodium van 1 leverancier komt zouden ze dan concurreren?
Want dat is dan slecht nieuws als Utrecht veel meer betaald dan Lienden, en hoe kan het dat Gent amper meer wat binnen krijgt?
Ik heb het gevoel dat Utrecht heel slim ingespeeld heeft op het tekort maar daar heb ik uiteraard geen bewijs voor.
Het zijn mensen met katten die niet anders kunnen die hier de dupe van zijn en uiteindelijk de katten, want niet iedereen kan dit betalen, wordt het dan euthanasie?
Veel dierenartsen weigeren dus ook nog carbimazol voor te schrijven ( dat is een stap die vaak overgeslagen wordt daardoor)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: RAJ behandeling Utrecht

Bericht door Asse-Poes »

Ik had dezelfde gedachte als Edwin.
Gent zal minder rijk zijn dan Lienden en Utrecht? En dus onderaan staan?
Dat zou inderdaad slecht nieuws zijn voor de katten 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie