Aangereden kat weer naar buiten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Mels
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2023 19:25

Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Mels »

Hoi allemaal,
2 maanden terug is onze eenjarige Boris aangereden. Wonder boven wonder is hij er weer helemaal bovenop gekomen op een slechtziend oog na. Wij hebben zsm de tuin dichtgemaakt dmv netten. Boris is echt een buitenkat.
Op dit moment vindt hij op alles wel een manier om eruit te komen, hij is al 2 keer ontsnapt. Hij trekt zich gewoon op aan het net en klimt erover heen, hoe hoog het ook is!
Een geheel net over de tuin spannen zien wij niet zitten..
we merken dat Boris helemaal opleeft als hij buiten de tuin kan, hij is dan zoveel vrolijker, ook als hij weer thuis komt.
Als hij niet de tuin uit mag miauwt hij de hele dag door en trekt zich binnen duidelijk terug en neemt afstand van ons.
Een de ene kant wil ik hem graag beschermen en de tuin dicht maken
Aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat ik hem heel veel ontneem, misschien moet ik dan maar gewoon hopen dat hij ervan geleerd heeft en het risico nemen…
Maar dan voelt het net alsof ik over zijn leven beslis.
Iemand tips??
Bedankt ❤️
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Asse-Poes »

https://www.buitenlevengevoel.nl/tuinbe ... or-katten/

Netten zijn handig voor balkons, voor een grotere ruimte -zoals een tuin- heb je daar niet genoeg aan.

Ik heb een ex-zwerfster, die dus alle vrijheid gewend was, maar zij heeft geen enkele behoefte meer om in de grote boze buitenwereld rond te lopen.
Ik wil het risico op een platgereden kat niet lopen, dus mijn tuin, terras en veranda zijn cat-proof. Er kan geen kat uit en ook niet in.
Boris gaat er wel aan wennen 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Rik »

Gelukkig hebben ze hier geen behoefte om via de schutting de tuin te verlaten. Met horizontale planken (en zelfs steile muur) zou dat voor een kat geen probleem zijn. Als ze dit wel gaan doen dan moet ik kippengaas schuin tegen de schutting zetten (aan de bovenkant zodat ze daar niet op kunnen).

Ik weet niet hoe je tuin-situatie is (dat je met netten hebt moeten werken)?

Uiteraard moet het binnen het territorium wel interessant genoeg zijn. Bono zit graag achter bij de klimop omdat daar soms de spitsmuisjes zitten. Flinke krab- en klimstam in de woonkamer plus diverse krabtonnen en ligplekken.

Het miepen om buiten de tuin te komen zou ook heel goed tijdelijk kunnen zijn. Katten houden van routine en het duurt wel even voordat dat (die routine) uit zijn systeem is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mels
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2023 19:25

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Mels »

we hebben al horizontaal gaas geprobeerd, ook verticaal. Hij gaat er gewoon aan slingeren, trekt zich op en is weg..
hij wil dus duidelijk wel graag de tuin uit, hij is al twee keer weggeweest en kwam uiteindelijk zelf weer terug en steeds probeert hij weer te ontsnappen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Rik »

Horizontaal gaas? Misschien een foto van de tuin?

Ik bedoelde eigenlijk zoiets.
Knap als een kat zich alleen aan zijn voorpoten naar het uiteinde kan trekken en er dan over kan komen.

Maar ik weet natuurlijk wat voor acrobaat jullie in huis hebben ;)

Afbeelding

Afbeelding

Andere optie is een complete kennel.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mels
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 okt 2023 19:25

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Mels »

Bedankt voor het meedenken! Hierdoor ben ik tot een nieuw idee gekomen. Het gaas veel verder doen zodat Boris met zijn achterpoten moet loskomen van de schutting (en dat doet hij niet) 😃😃😃🐱
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door Rik »

Mels schreef: 28 nov 2023 09:33 Bedankt voor het meedenken! Hierdoor ben ik tot een nieuw idee gekomen. Het gaas veel verder doen zodat Boris met zijn achterpoten moet loskomen van de schutting (en dat doet hij niet) 😃😃😃🐱
Precies. Zoals ook op de plaatsjes hierboven.

Hopelijk werkt het en kan hij toch lekker van de tuin genieten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Aangereden kat weer naar buiten?

Bericht door cerna »

Je hebt ook nog het Oscillot-systeem (wel prijzig, maar voor een handige doe-het-zelver ook redelijk eenvoudig zelf te maken met een ijzeren buis die bevestigd wordt aan twee staande buizen en waarover je een PVC-buis schuift die dusdanig ruim is dat de buis goed kan rollen).

https://www.catproofgardens.eu/
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie