Oormijt oorzaak van voortijdig overlijden???

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kattengek
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 feb 2008 20:02

Oormijt oorzaak van voortijdig overlijden???

Bericht door kattengek »

Ik was met mijn lieve kat naar de dierenarts gegaan omdat hij zijn hele kopje en rugje kapot krabde en ik er van overtuigd was dat het oormijt was, omdat zijn oortjes van binnen korrelig bruinachtig vies waren.
Tot mijn stomme verbazing zei zij echter dat hij meer last had van vlooien dan van oormijt en mogelijk een oorontsteking had
Nou ja , wie ben ik om haar deskundigheid te twijfelen.
Ze heeft vervolgens n flinke dosis medicijn in een oortje gespoten en nog n restantje in het andere oortje.
Aantal dure vlooienpipetten meegenomen en met als uiteindelijk resultaat dat hij toch maar doorging met krabben en zijn oortjes ook maar vies bleven.
Daarom ben ik zijn oortjes zo goed mogelijk om de 2 dagen schoon gaan maken met Epi Otic SIS Oorreiniger.
Maar je kunt wel zo goed mogelijk de oortjes schoonmaken, echt heel diep kun je natuurlijk nooit komen.
Nu ben ik toch bang dat de oormijt uiteindelijk toch oorzaak is en zijn hersentjes hebben bereikt, met als resultaat dat hij een aantal dagen geleden zich ineens als een zombie ging gedragen, compleet het zuiden kwijt was en binnen n dag daarna tot mijn grote verdriet is overleden.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Oormijt oorzaak van voortijdig overlijden???

Bericht door Asse-Poes »

Wat een verdrietig verhaal. Veel sterkte met het verlies van jouw kat.

Als de DA in de oren van de kat heeft gekeken, moet hij kunnen zien of er oormijt in zit.
De kat heeft in ieder geval (erge) jeuk en pijn.
Symptomen: kat houdt de kop scheef,
Krabt aan de oren,
Schudt met de kop,
Oren stinken,

Niet behandelde oormijt kan leiden tot infecties.

Meestal geef je 1x otimectin en 7 dagen later nog een keer.

Of een kat kan overlijden door oormijt is mij onbekend.

-hoe oud was de kat?
- Bleef de kat wel normaal eten en drinken?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie