Kitten went niet aan nieuwe kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
JaxenOllie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2023 14:27

Kitten went niet aan nieuwe kitten

Bericht door JaxenOllie »

Hallo,

Ik heb al een hoop gelezen op het forum, maar merk toch dat mijn man en ik erg onzeker zijn dus daarom stel ik toch maar even hier de vraag over onze specifieke situatie.

Wij hebben 3 weken geleden een 13 weken oude kitten in huis genomen. Kon uren willen spelen en dan klieren door voeten pakken etc. We hebben besloten toch maar een speelmaatje voor hem te halen. Vorige week een 12 weken oude kitten opgehaald. (Ze schelen dus 3 weken en allebei katers)

We hebben de nieuwe kitten in de woonkamer gezet in z'n reismand, maar onze eerste kitten ging gelijk enorm blazen en grommen. Ik had wat stappenplannen gelezen en dacht dat het beter was de nieuwe in een eigen kamer te doen. We hebben ze een paar keer omgeruild van kamer zodat ze aan geur en ruimte konden wennen. Ook paar keer de nieuweling beneden bij onze eerste kitten gezet. Die ging steeds blazen waarop we de nieuweling weer naar zijn eigen kamer deden. Na een paar dagen geen verschil toch weer gaan inlezen en lees ook veel dat blazen, grommen en meppen niet erg is. Dus we zetten ze nu vaker en langer samen. De nieuwe is heel druk en wil met de eerste spelen, die afstand wil houden. Vindt het inmiddels wel prima als de nieuwe met voldoende afstand door de kamer rent. Probleem is dat er overal gezegd wordt dat je ze moet afleiden met een speeltje of eten, maar de nieuwe bemoeit zich overal mee. Vandaag leek hij wel meer te luisteren naar het gegrom, geblaas en gemep. Alleen op een gegeven moment was onze eerste kitten het zo zat dat hij de nieuwe in een hoekje gedreven heeft en gemept heeft totdat deze zich overgaf en op zijn rug ging. Onze kitten deed een stapje achteruit, maar zodra de nieuwe weer ging zitten, ging hij weer op hem af. We hebben toen de nieuwe kitten terug in zijn eigen kamer gezet.

Ook is onze eerste kitten territoriaal over een stoel en de bank. Daar mag de nieuwe niet op komen (de krabpaal incl huisje, kattenbak is dan weer geen probleem...).

Hoe kunnen we het beste verder? Zo doorgaan? Hoe vaak en hoe lang per dag bij elkaar zetten? Bij elkaar laten, maar op welk punt grijp je dan in? Het is voor ons ook mega intensief om ze de hele tijd bezig en afgeleid te houden..

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kitten went niet aan nieuwe kitten

Bericht door cerna »

Wat ik lees is dat je ze steeds weer opnieuw met elkaar laat kennismaken en dat is nu juist niet de methode.
Bij volwassen katten is een langzame introductie de beste methode, maar kittens kun je gewoon bij elkaar zetten en bij elkaar laten zodat ze zo snel mogelijk aan elkaar gewend zijn.
En dat zal in het begin met blazen en grommen gepaard gaan, maar dat is heel normaal want itt honden zijn de meeste katten in het begin niet vriendelijk naar elkaar.
Ook niet ingrijpen tenzij er bloed vloeit, maar dat zal niet zo snel gebeuren.

Gewoon lekker hun gang laten gaan. En dat ziet er misschien ruig uit, maar ook dat is normaal.

En ik neem aan dat ze niet 'eerste kitten' en 'de nieuwe' heten? :-P
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten went niet aan nieuwe kitten

Bericht door nellebel »

helemaal eens met Annet. ik ben zelf nogal een grote bangerd en heb ook ooit zo een kitten geintroduceerd, ging dus ook niet goed. toen met de tips van hier hem er gewoon bij gelaten en mij afzijdig gehouden. vooral aan manlief overgelaten aangezien katten ook spanning voelen en dus ook mijn overbezorgdheid. probleem was binnen enkele dagen opgelost.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie