Diarree na antibiotica

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Hoi iedereen!

Na een hele lange zoektocht bleek mijn poes Dwight van 1,5 jaar oud een bacteriële blaasontsteking te hebben. We hebben heel lang aangerommeld, omdat de dierenarts er eerst vanuit ging dat de ontsteking door blaasgruis veroorzaakt werd. Ze heeft hierdoor in eerste instantie nieuw voer gekregen, maar de ontsteking ging niet weg. Daarna heeft ze 2 echo’s gehad om te kijken naar stenen of poliepen, de blaas zag er volkomen normaal uit. Hierdoor werd geconcludeerd dat de ontsteking een gevolg was van stress, dus we hebben van alles gedaan om stress te verminderen zoals bijvoorbeeld Telizen te gebruiken. Helaas bleef de ontsteking aanhouden. Bij het een na laatste urineonderzoek (lees: het 6e urineonderzoek op 2 maanden tijd) zag de dierenarts opeens veel bacteriën. Hierdoor heeft Dwight een antibioticakuur van een week gekregen. Na een week hebben we opnieuw urine ingeleverd en de ontsteking is nu EINDELIJK weg, het bleek dus om een bacteriële infectie te gaan!

Nu heb ik echter twee vragen. Dwight heeft nu door de antibiotica veel last van dunne ontlasting. Sinds afgelopen woensdag is de kuur klaar, maar nu 4 dagen later lijkt de ontlasting alsmaar dunner te worden. Heeft iemand enig idee hoe lang dit aanhoudt? Ik heb al contact gehad met de dierenarts en ik ga morgen probiotica ophalen zodat het hopelijk iets minder dun wordt en haar darmpjes weer op orde komen.

De tweede vraag is: hoe komt Dwight aan een bacteriële infectie? Ik lees op internet van alles over onderliggende problemen, maar Dwight oogt echt absoluut niet ziek en is verder een gezonde kat. Nierfalen is al uitgesloten door alle onderzoeken die ze de afgelopen tijd heeft gehad. Kan zo’n bacteriële infectie ook gewoon puur toeval zijn? Ik heb deze vraag ook weggelegd bij de dierenarts, maar misschien weet iemand me hier al gerust te kunnen stellen? :)

Groetjes!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Asse-Poes »

Bij jonge katten komt een bacteriële blaasinfectie weinig voor.

https://dierenziekenhuizen.nl/honden/ee ... sinfectie/

De 5 punten die in bovenstaande link een mogelijke oorzaak kunnen zijn, zijn op Dwight niet van toepassing volgens mij.
Ik heb nog geen andere oorzaken gevonden op internet.

De ontlasting zou je dikker/vaster kunnen krijgen met psylliumvezels en probiotica.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Dankjewel voor je reactie! Op blaasstenen is ze gecheckt, daar dachten ze namelijk in eerste instantie aan. Met haar nieren is ook niets aan de hand, dat heeft de dierenarts ook gecontroleerd. Ik las ook wel ergens iets over dat katten die prednison gebruiken ook vatbaarder zijn voor bacteriële infecties. Dwight heeft in verband met een voedselallergie (was toen nog niet bekend) wel een week een prednison kuur gehad, zo’n 10 maanden geleden denk ik. Zou het dan daar uit voortgekomen zijn?

Ze heeft zojuist weer op de kattenbak gezeten en de ontlasting zag er nu echt een stuk beter uit dan gisteren. Echter was dat vrijdag ook het geval, en de dag erop was het weer heel dun… Ben benieuwd of haar ontlasting er nu wel goed uit blijft zien, of dat het morgen weer verslechterd is.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Asse-Poes »

Oeps foutje, ik had de verkeerde link gepost, deze moest het zijn:

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/blaasontsteking-kat/

En inderdaad, daar staat prednison als 1 van de oorzaken genoemd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Synemios »

10 maanden geleden is wel een hele lange tijd.
Ik denk niet dat dat dan nu pas maanden later de kop op steekt, en de prednison is ook maar kort gegeven.
Ik neem aan dat de urine vaker onderzocht is en dan hadden ze die bacteriën eerder wel al gezien.
Vaak komt er geen oorzaak naar boven.

Als de ontlasting dun blijft zou ik wel de probiotica geen maar even wachten met de vezels.
Hier is het tot nu toe binnen een week de diarree door AB wel over gegaan, zo niet dan weer de dierenarts bellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Synemios schreef: 13 nov 2023 03:23 10 maanden geleden is wel een hele lange tijd.
Ik denk niet dat dat dan nu pas maanden later de kop op steekt, en de prednison is ook maar kort gegeven.
Ik neem aan dat de urine vaker onderzocht is en dan hadden ze die bacteriën eerder wel al gezien.
Vaak komt er geen oorzaak naar boven.

Als de ontlasting dun blijft zou ik wel de probiotica geen maar even wachten met de vezels.
Hier is het tot nu toe binnen een week de diarree door AB wel over gegaan, zo niet dan weer de dierenarts bellen.
Urine is inderdaad 6 keer onderzocht. Ze hebben het meerdere malen over bacteriën gehad, maar zijn er steeds vanuit gegaan dat de bacteriën ergens anders vandaan kwamen (uit de kattenbak na het opvangen, reeds in het potje aanwezig, etc). Daarna hebben ze een punctie uit de blaas genomen waarbij ze ook geen bacteriën zagen. Nu bij het een na laatste urineonderzoek hebben ze toch besloten eens AB te geven omdat ze dus weer duidelijk bacteriën zagen. De ontsteking is nu volledig weg, dus ik ga er dan toch wel echt vanuit dat het om een bacteriële infectie ging. We zijn 3 maanden bezig geweest met de oorzaak te achterhalen (stress, gruis, stenen, poliepen) en de ontsteking bleef telkens weer. Nu na een AB kuur is het volledig verdwenen. Dierenarts geeft aan dat we bij die punctie pure pech hebben gehad dat er geen bacteriën gezien werden, schijnbaar gebeurt dit wel vaker?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Synemios »

IK bedoelde niet dat er geen bacteriën geweest zijn, uiteraard zijn die er geweest anders waren ze niet gevonden.
Ik bedoel dat ik denk dat het niet na zoveel maanden nog door de prednison komt.
Prednison werkt niet zo lang door op de weerstand. ( tenzij je het blijft geven uiteraard)
Ik neem aan dat je kat er niet al 10 maanden last van heeft.

Kan zijn dat ze bij de punctie gewoon niet aanwezig waren, het is de meest betrouwbare schone optie.
bij katten worden er vaak geen bacteriën gevonden.
Als het wel zo is en alle oorzaken zijn uitgesloten dan is er geen achterliggende oorzaak en dat gebeurd heel vaak.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... eking-kat/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Sorry, dan heb ik je niet goed begrepen! :)

Om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee hoelang ze er last van heeft gehad. Ik ben er per toeval een keer achtergekomen, toen ze in bad had geplast en er wat bloed bij zat. Verder vertoonde ze eigenlijk geen klachten (geen miauwen na het plassen, niet overdreven meer plassen), dus ik denk dat ik er nooit achter was gekomen als ze niet in bad had geplast. Al is buiten de bak plassen natuurlijk wél een symptoom, maar ook het plassen in bad was een eenmalig iets.

Het is dus mogelijk dat ze een bacteriële blaasontsteking heeft opgelopen, zonder dat er een onderliggende oorzaak is? Dat ze dus geen problemen met haar schildklier of suikerspiegel of iets dergelijks heeft en gewoon pure pech heeft gehad en ergens de bacterie binnen heeft gekregen? Ik ben echt ontzettend bang geworden na het overlijden van mijn vorige poes, dat ik echt heel panisch ben dat ze iets onder de leden heeft en ze er binnenkort misschien niet meer is 😥

Ze heeft trouwens wel een voedselallergie. Heeft het wellicht daar iets mee te maken (door een verminderd immuunsysteem)?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Synemios »

Het kan heel goed dat er geen achterliggende oorzaak is voor de blaasontsteking.
Officieel wordt voedselallergie niet genoemd, maar in theorie, als de weerstand lager is zijn katten ( en mensen ook) vatbaarder voor dat soort dingen.

Een allergische reactie is een aanslag op het lichaam, ik zie bij mijn katten dat als ze eenmaal weer een reactie gekregen hebben, andere dingen ook ineens de kop op kunnen steken.

Nu je niet zeker weet of de blaasontsteking er misschien toen al was ligt de optie prednison er wel nog.

Er is geen achterliggende oorzaak gevonden die ernstig is, dus ik denk dat je daar echt vanuit kunt gaan dat er niets ernstigs verder aan de hand is.

Ik herken die angst wel hoor ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Dankjewel voor je geruststelling! Het is gewoon rot dat die beestjes niet tegen je kunnen vertellen wat er aan de hand is en dat ze alles zo goed mogelijk proberen te verbergen hè, haha!

Kunnen ze suikerziekte en schildklierproblemen ook in de urine ‘zien’? En als het door de prednison zou komen, moet ik daar dan nog iets mee doen, of kan ik het dan nu afsluiten nu de blaasontsteking weg is?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Synemios »

Ja dat zou wel super handig zijn als ze dat konden vertellen.

Met urine onderzoek kunnen ze soms wel suiker vinden, zo is het bij Oscar van mij aan het licht gekomen, maar dan is daar naast ook bloedonderzoek nodig.
En de schildklier kan alleen via bloedonderzoek.

Maar schildklierproblemen zijn echt heel erg uitzonderlijk bij een kat van 1,5 jaar oud, Lizzy was 1 van de jongste katten die ze ooit zagen met een schildklierprobleem in Gent en die was net 7 jaar geworden.

Daarbij zijn er geen symptomen verder dus ik denk echt dat je je daar niet druk om hoeft te maken.
Maar mocht je je toch zorgen maken dan kun je natuurlijk altijd een keertje bloed laten prikken, maar ik denk echt dat het niet nodig is nu.

Mocht de blaasontsteking wel door de pred veroorzaakt zijn, dan kun je ook dat nu afsluiten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Ah jeetje, wat rot voor Oscar en Lizzy! Hoe ben je er toen bij ze achtergekomen? En hoe gaat het nu met ze?

Ik verwacht inderdaad ook dat de dierenarts gaat zeggen dat er nu geen actie ondernomen hoeft te worden, tenzij er nieuwe klachten ontstaan of het terugkomt. In april moeten Dwight en haar zusje sowieso weer voor een controle naar de dierenarts voor hun jaarlijkse prikjes, dus wellicht dat ze dan wat extra checks kunnen doen. Ik vind het ook zielig voor het beestje om voor niets naar de dierenarts te gaan, aangezien ze er overduidelijk niet graag komt haha. Het zou dan alleen voor mijn eigen gemoedsrust zijn, maar dat vind ik nogal egoïstisch en niet eerlijk tegenover Dwight!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Synemios »

Oscar is 19 jaar geworden en leeft al een tijd niet meer.

Met Lizzy gaat het ondanks alles wat ze mankeert heel erg goed, dus ik mag momenteel niet klagen ;-)
Ik herkende de klachten bij Lizzy van een andere schildklierkat.

Bij Oscar was de suikerziekte een toevalsbevinding, we kregen hem ook heel snel in remissie, de diabetes was er nog maar kort, die mankeerde al van alles, hoewel wel pas laat in zijn leen, ik denk dat hij pas vanaf zij 16e echt is gaan kwakkelen met zijn gezondheid.

Ik zou ook lekker wachten tot april als alles gewoon zijn gangetje gaat ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Diarree na antibiotica

Bericht door Jim en Dwight »

Ahh, wel erg mooi dat Oscar zo’n leeftijd heeft mogen bereiken ondanks zijn klachten! Hij zal vast een heel mooi leven hebben gehad 😊 Ook fijn dat het met Lizzy goed gaat! Denk dat de dierenartsen tegenwoordig echt heel veel kunnen om de beestjes te helpen en een mooi leven te geven ondanks lichamelijke klachten ❤️
Plaats reactie