voeding Ragdoll Bozita

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
jeanine 1946
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2023 14:48

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door jeanine 1946 »

ja, maar Carny en Feringa zijn geen stukjes, dus weet ik niet of ze dit zal willen eten. IK zou het graag proberen maar ze kunnen niet per stuk besteld worden.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Asse-Poes »

jeanine 1946 schreef: 04 nov 2023 16:21 In juni had ze een gezwel op haar rug, volgens de dierenarts het gevolg van de vaccinatie tegen rabies, en werd ze geopereerd. Dat is allemaal goed verlopen.
Kan je daar wat meer over vertellen?
* Wat voor soort gezwel betrof het?
* Hoe snel na de vaccinatie zag je het?
* hoe groot was het gezwel?
* hoeveel is er weggehaald?
* hoeveel weken zaten er tussen vaccinatie en operatie?
En verder alles wat je nog meer weet, behandeling, controles, enz.

Ik neem aan dat er tussen de schouderbladen geënt is (en niet in de rug)?

Mijn katten krijgen ook 1x per 3 jaar een rabiesvaccinatie omdat ze naar het buitenland gaan, dus ik wil hier graag meer over weten.

In Nederland kan je blikjes Animonda Carny bij de dierenspeciaalzaak kopen. Geen idee hoe dat in België en Frankrijk is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Rik »

jeanine 1946 schreef: 04 nov 2023 18:00 ja, maar Carny en Feringa zijn geen stukjes, dus weet ik niet of ze dit zal willen eten.
Dat klopt. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk dat ze weer zelf gaat eten (neem ik aan ;) ).

Vandaar de vraag of ze uiteindelijk wel zelf eet als ze echt honger heeft. Want als dat zo is dan zul je haar dus langzaam van het zelf voegen af moeten 'wenen'.

Het is inderdaad een kwestie van een goede winkel vinden waar ze kwalitatief goede merken voeren (en dat is lang niet zo makkelijk als het lijkt want er zijn nogal wat middelmatige merken).

Wellicht is een worst kvv proberen ook een optie. Waarschijnlijk zal ze het niet lusten (want ze is gewend aan de smaakmakers is het andere voer) maar je weet het maar nooit. Maar ook lang niet alle winkels voeren diepvries kvv.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jeanine 1946
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2023 14:48

Re: voeding Ragdoll

Bericht door jeanine 1946 »

<het gezwel was tegen haar ruggegraat en het gebuerde op 21 juni. Het was een schijfvormige massa 3 x0,5 cm. . Ik voelde het ongeveer na 1 maand na de vaccinatie. Het bolletje werd volledig weggehaald en het werd onderzocht. besluit van het onderzoek was : Granulomateuse ontstekingshaard,rond necrose haard, dd thv een injectie plaats?
Ze werd een controle gedaan en volgens de dierenarts was alles in orde.
Graag zou ik hebben dat ze alleen gaat eten, maar wanneer dat zal gebeuren weet ik niet. Vandaag zal ik haar een zakje Royal Canin Intense beauty en een zakje Bozita geven. Vanmorgen heeft ze reeds 20 brokjes royal canin Ragdoll gegeten. Die liggen op een doek op de grond, vermits zee niet uit een schoteltje wil eten. Ze eet die 's nachts op. Er liggen natuurlijk meer dan 20 op de grond.Ik weet niet waar ik in Frankrijk worst zal vinden. In elk geval zal ik proberen Carny te kopen maar op zooplus enkel per 6 te krijgen. Dank u voor uw info.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Synemios »

Dus in de nacht eet ze wel zelf.
zooplus: als het niet gegeten wordt kun je het terug sturen en krijg je je geld terug.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 05 nov 2023 14:42 Dus in de nacht eet ze wel zelf.
Dus waarschijnlijk een gevalletje gewoonte.
Dat zou af te leren moeten zijn (met beleid).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Synemios »

Ja helemaal mee eens Rik, en eigenlijk is dat positief nieuws.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
jeanine 1946
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2023 14:48

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door jeanine 1946 »

Met beleid? Hoe? Ik zou echt niets liever willen dan dat ze zelfstandig eet. 's Nachts enkele brokjes en 's avonds likt zee ook zelfstandig haar snack op, maar gedurende de dag, niets : ze ligt daar maar te slapen en indien ik haar niets geef, dan blijft ze maar liggen. Spelen doet ze ook niet, 's morgens loopt ze een beetje rond, maar in de nmidag, avond, nacht, slaapt ze.
Ze is absoluut niet actief. Mijnvorige kat speelde nog zelfs toen ze bijna 17 jaar oud was en at en dronk ook zonder hulp. Dat was een echt plezier en dit zou ik met Plum ook willen meemaken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Synemios »

Plum is ook al helemaal binnenste buiten gekeerd en er is verder niet echt iets gevonden dus medisch gezien kunnen we alles wel uitsluiten.

Je bent nu al zolang gefocust op de hoeveelheden eten en drinken van Plum en je komt geen stap verder.

Wat doet ze als ze zelf kan bepalen wanneer ze eet? Dus als je een schaaltje neer zet en haar laat bepalen?
Want in de nachten eet ze dus wel degelijk zelf.

Lizzy van mij heeft periodes dat ze dit ook doet, die mankeert wel een hoop maar meestal vertikt ze het om zelf naar haar chipbakje te gaan of natvoer te eten nadat ze ziek geweest is.
Tijdens de periodes van ziek zijn voer ik haar meestal bij en uit de hand.

Wat ik dan doe is haar eerst iets geven uit de hand en dan ga ik weg en laat ik haar met rust.
Ze zit dan ook in een ruimte waar ik niet ben en waar ook geen andere katten zijn.
Meestal na een half uur heeft ze dan echt wel gegeten.
Verder stimuleer ik het eten door er snoepjes bij te gooien, of over heen te strooien.
En reageer ik extra positief als ze gegeten heeft en geef ik haar weer een snoepje en sowieso een knuffel, daarna krijgt ze weer volop aandacht ;-)

Bij katten die alles mogen eten geef ik soms iets totaal anders, dat helpt soms ook bij slecht eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
jeanine 1946
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2023 14:48

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door jeanine 1946 »

Ja, dat klopt, 's nachts eet ze ongeveer 20 brokjes en dan niets meer. Het schoteltje staat daar, er liggen ook brokjes op de grond, maar ze eet niets. Ik laat ze doen, maar het enige dat ze doet is slapen. Haar operatie in juli is goed verlopen en ik denk dat er nu verder niets meer aan de hand is met haar. Toen ze haar laatste inentingen gekregen heeft, niesziekte enz. De vaccinaties die elk jaar moeten herhaald worden, woog ze bij de dierenarts 5kg100 en nu weegt ze 4kg900 ze is dus afgevallen.Ze kreeg die inentingen in september. Dus, als ik dat constateer, maak ik me zorgen. Ook haar snack van miamor 15 gr likt ze zelfstandig op, dus begrijp ik echt niet waarom ze geen brokjes of natvoer gedurende de dag wil eten .Met 20 brokjes en 15 gr snack kan ze niet overleven. Als ik het natvoer in haar bek stop, slikt ze alles goed in en het is echt niet moeilijk haar dit te geven. Ze wil niet alleen eten, gewoon van gevoed te worden???
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Synemios »

200 gram is schommelen, maar daar hebben we het ook al uitgebreid over gehad in het vorige topic.
Verdere daling is echt afvallen.

Misschien hebben andere nog tips, lees anders dat vorige topic nog eens door, en haar dan cbd olie geven lijkt me nu helemaal niet verstandig, want dat gaat niets oplossen.
Maar daar heb ik in dat topic op gereageerd.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 4&start=60

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 58&t=36242
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Rik »

jeanine 1946 schreef: 05 nov 2023 23:45 Met beleid? Hoe?
Ik bedoelde met beleid dus inderdaad proberen te kijken hoe ver ze moet gaan om wel zelf wat te eten. En dat is dus inderdaad niet gewoon laten staan (en uithongeren) want dat werkt niet.

Je moet een plan maken om te kijken waar bij haar wel de grens ligt om wat te gaan eten. Op dit moment is dat dus pas als je het brokje daadwerkelijk in haar bek legt. Bij haar is op dat moment ook een associatie om jouw een plezier te doen om het dan 'maar' op te eten. Wat gebeurd er als je het haar aanbiedt en dan net op moment dat ze het aan wil pakken dat je het stukje op de grond legt (niet op een schoteltje want dat heeft op dit moment weer de verkeerde associatie). Het is al een hele stap als ze het dan toch van de grond pakt. Doet ze dat nog niet dan pak je het weer op en probeer je het nog een keer. En dan b.v. pas na de 4e keer (als ze het dan nog niet zelf pakt) dan pas in haar mond.

Het is een beetje haar grenzen opzoeken. Je wilt niet dat ze daaroverheen moet (want dat doet ze dus niet) maar op dezelfde manier blijven voeren werkt ook niet... want dan zul je dat altijd moeten blijven doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jeanine 1946
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2023 14:48

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door jeanine 1946 »

Ik heb gelezen dat CDB-olie eetlust opwekt. Ik heb er gekocht, maar ik durf haar die niet geven. Mijn man zou willen dat ik het probeer, beter dan Mirtazapine dat toch een medicijn is, en hij zegt CDB is toch een natuurlijk produkt. Desondanks waag ik het niet, ik zou willen weten of er iemand is die dit prdukt geprobeerd heeft.
Ik moet haar op mijn schoot nemen en dan stukje per stukje natvoer in haar mond stoppen. Ze probeert het niet te pakken, dus dan op de grond leggen werkt niet. Het is echt moeilijk.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door Synemios »

natuurlijk betekend niet dat het onschuldig is, heb je de linkjes bekeken die erbij stonden?
Daar staan ook ervaringen in van anderen.

Het kan maag en darm klachten veroorzaken, daarbij mag je het met een hele rits medicijnen niet geven.

Plan van Rik is een stuk beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
jeanine 1946
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 aug 2023 14:48

Re: voeding Ragdoll Bozita

Bericht door jeanine 1946 »

Ja, ik hrb ook gezien dat er heel wat medicijnen zijn die men dan niet mag geven, o.a. mirtazpine. Ik vrees dat ik de flesjes die ik gekocht heb nooit zal gebruiken.
Plaats reactie