Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

HesterF schreef: 11 okt 2023 15:12 Misschien nuttige informatie voor andere baasjes (ik weet niet of dit al bekend is): Semintra kan een kat ook heel misselijk maken, dat is bij onze Siep het geval. Wij kregen Semintra mee toen hij na 3 dagen spoelen ivm acuut nierfalen en hij bleef maar slecht eten. Toen zijn we gestopt met Semintra en ging het beter. Nu blijkt dat hij chronisch nierfalen heeft en was ik weer gestart met Semintra maar dezelfde dag moest hij weer overgeven terwijl het al een paar weken heel goed ging qua eten. Gelijk ermee gestopt en nu eet hij weer goed.
Bij onze kat Milka precies hetzelfde.
Ze heeft geen eiwitten in de urine, maar omdat ze een hoge bloeddruk heeft kreeg ze toch Semintra voorgeschreven en al vanaf dag 1 werd de eetlust minimaal. Na 10 dagen contact gezocht met de dierenarts en nu krijgt Milka Amodip en gaat het prima. Mocht ze toch nog eiwitten in de urine krijgen kunnen we Fortekor daarbij gaan geven.

Is bij Siep wel de urine gecontroleerd? Soms schrijven dierenartsen namelijk Semintra voor zodra er nierfalen wordt geconstateerd, terwijl de urine niet gecontroleerd is.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
HesterF
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jul 2023 14:28

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door HesterF »

cerna schreef: 11 okt 2023 20:03 Bij onze kat Milka precies hetzelfde.
Ze heeft geen eiwitten in de urine, maar omdat ze een hoge bloeddruk heeft kreeg ze toch Semintra voorgeschreven en al vanaf dag 1 werd de eetlust minimaal. Na 10 dagen contact gezocht met de dierenarts en nu krijgt Milka Amodip en gaat het prima. Mocht ze toch nog eiwitten in de urine krijgen kunnen we Fortekor daarbij gaan geven.

Is bij Siep wel de urine gecontroleerd? Soms schrijven dierenartsen namelijk Semintra voor zodra er nierfalen wordt geconstateerd, terwijl de urine niet gecontroleerd is.
In eerste instantie niet, ze schreven het gewoon voor. Ik heb gegeven moment zelf naar een urinetest gevraagd (naar aanleiding van informatie op dit forum) en toen bleek dat hij geen eiwitten in de urine had dus was het niet meer nodig. Daarna ben ik zelf met enige regelmaat gaan testen (met teststripjes van Combur, die gebruikt onze DA ook) en kwam er op gegeven moment uit dat hij wel een klein beetje eiwitten in de urine heeft dus daarom weer Semintra geprobeerd, met niet eten/overgeven tot gevolg. De bloeddruk is ook nooit gemeten, daar heb ik nu ook naar gevraagd en laat ik volgende week doen. Ik ga dan even overleggen of we over moeten op iets anders dan Semintra.
Ik heb gister ook samen met de DA een onderhuids infuus bij Siep aangebracht om te leren het zelf thuis ook te kunnen doen en ik merk nu al verschil bij hem qua eetgedrag. Hij lust ineens weer allerlei dingen die hij al maanden niet meer at en eet zijn bakjes daadwerkelijk leeg ipv een paar likjes! Het aanbrengen van het infuus viel mij ook ontzettend mee en Siep leek er nauwelijks last van te hebben.
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Puur »

Helaas meld ik me hier ook nadat er deze week bij Ruben chronisch nierfalen is vastgesteld.

In juli is hij ziek geweest waarbij er ook hogere waarden waren vastgesteld, maar dit leek weg te komen bij nierbekkenontsteking. Na behandeling leek het ook beter te gaan, tot een paar weken geleden het mij begon op te vallen dat hij wel erg veel dronk en plaste. Uit de bloedtest is chronisch nierfalen uitgekomen.

Ruben is een ex-kater van +/- 12 jaar, de waarden uit het laatste bloedonderzoek:
SDMA (EIA) 19 (0 - 14 µg/dl )
Kreatinine 354 (80 - 203 umol/l)
Ureum (BUN) 23.8 (5.7 - 13.5 mmol/l)
Fosfaat 1.1 (0.8 - 2.2 mmol/l)

Hij is gelukkig wel wat aangekomen sinds juli, hij weegt nu 4,19kg. Hopelijk kan ik hem op dat gewicht houden met dieetvoer, daar vrees ik wel een beetje voor namelijk ivm de lagere eiwitgehaltes.
Het advies van de dierenarts is dieetvoer, dus ik heb bij Zooplus verschillende merken natvoer besteld om uit te proberen.
Ik moet nog urine in gaan leveren om te controleren of er eiwitverlies is, in dat geval moet hij ook Semintra krijgen.
Volgens de DA is ipakitine niet nodig gezien zijn fosfaat goed is, en er in het dieetvoer al minder zit.

Na onderzoek hier heb ik direct Puur Kidney besteld en vandaag binnengekregen. Hopelijk gaat dat zijn nieren al ondersteunen. Daarnaast zag ik ook iets langskomen over Omega 3 dus dat ben ik nog verder aan het onderzoeken.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

SDMA is meestal een vroeg teken dat het mis is.
Hoop dat de voeding helpt.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Smaess1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2023 19:07

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Smaess1 »

Hallo allemaal,
Mijn kat is 12,5 jaar oud en deze week is er door de DA nierfalen bij haar vast gesteld adhv een bloedname. Creatinine en ureum waren fors verhoogd. Adhv deze waarde zei de DA dat er nog maar 25% van haar nieren werkt. Ik heb in principe niet veel aan haar gemerkt. Enkel dat ze wat afgevallen is maar ik dacht dat dit kwam door het dieetvoer. Ze was namelijk veel te zwaar maar nu was ze in 5 weken 1 kilo afgevallen. Ze heeft nog geen sterke ammoniak adem, lijkt me ook geen pijn te hebben. Nu dat ik het weet ben ik ze continu in de gaten aan het houden om te zien wat ze doet. En dan merk ik wel dat haar gedrag veranderd is. Ze zit soms ook maar heel stilletjes in een aparte houding. Ligt niet lekker languit of zo. Ze eet van haar nierdieet en ze drinkt ook nog. Met momenten denk ik zelfs er is niets aan de hand want dan doet ze gelijk vroeger en op een ander moment denk ik nu is ze doodziek.
Heeft iemand ervaring met levensduur plus kwaliteit van leven met een nierfunctie van 25%?
Ik ben er echt kapot van... je weet dat katten vanaf 10 jaar veel kans hebben op nierfalen maar toch zie je dit niet aankomen. Zo van de ene op de andere dag is ze ineens op sterven na dood.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Smaess1 schreef: 05 nov 2023 19:23 Zo van de ene op de andere dag is ze ineens op sterven na dood.
Even geen paniek want dat hoeft helemaal niet. :smile:
Het zou wel fijn zijn wanneer je de waardes hier zou willen plaatsen. Dat denkt wat eenvoudiger mee.

Ik weet niet hoeveel restwaarde er nog over was bij mijn katten, maar Cochi heeft 4 jaar met nierfalen geleefd en is 18 geworden, Noa was nog erg jong (3 jaar) toen ze tgv een Metacamvergiftiging nierfalen kreeg en had extreem hoge waardes: "we moesten haar maar laten inslapen want er was geen hoop meer". Noa heeft nog 4,5 jaar geleefd.
Amber was net 16 toen ze nierfalen kreeg en is op een maand na 18 geworden en nu heeft Milka (15) nierfalen sinds mei en met haar gaat het prima.

Het belangrijkste is inderdaad nierdieet en dat moet goed gegeten worden (zo'n 100 gram per dag natvoer) want de meeste katten met nierfalen gaan dood omdat ze stoppen met eten of veel te weinig eten, daardoor misselijk worden, helemaal niet meer eten en dan is het einde verhaal (leverfalen).
Mocht het eten moeizaam gaan dan kun je ook normaal seniorvoer geven gecombineerd met dr. Ann's kidney support. Ik zou dit sowieso gaan geven omdat er veel belangrijke stofjes in zitten.
Daarnaast kun je nog Puur Kidney geven.
https://www.medpets.nl/dr-anns-kidney-support

https://www.medpets.nl/puur-kidney

Zijn de urine en de bloeddruk ook gecontroleerd? Zo niet, dan zou ik dat nog doen.
Katten met nierfalen hebben vaak een hoge bloeddruk en ook kunnen er eiwitten in de urine zitten waardoor ze afvallen. Is dat het geval dan kan de dierenarts Semintra of Fortekor voorschrijven (Milka ging in eetstaking nadat ze Semintra kreeg voor de hoge bloeddruk). Semintra is voor hoge bloeddruk + eiwitten in de urine; Fortekor voor eiwitten in de urine.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Smaess1
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2023 19:07

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Smaess1 »

Bedankt voor uw vlugge reactie en geruststelling. Waardes weet ik nog ongeveer maar ik weet niet meer wat bij wat hoort. Het is creatinine en ureum. Het ene was 160 en het andere 6 dacht ik. Volgens DA is dit gelijkwaardig aan 25% nierfunctie ( had het in een boek opgezocht)
Ze heeft nierdieet in de vorm van droogvoer en natvoer en dat eet ze wel min of meer. Ik ga morgen bij de DA nog nat bijhalen van de soort die ze het liefste eet.
Urine en bloeddruk zijn niet onderzocht maar 1,5 jaar geleden heeft ze blaasstenen gehad en deze zijn operatief verwijderd.
Ik merk dat ze zich anders gedraagd doordat ze normaal continu op mijn schoot wil liggen. Is echt mijn baby. En nu sinds een paar dagen komt ze niet meer op schoot en zit ze een beetje ingedoken als ze slaapt. Ze gaat wel nog buiten en loopt met momenten vrolijk rond en snuffelt ed...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

160 en 6 lijkt mij helemaal niet zo hoog (afhankelijk van de referentie).

Vraag ALTIJD de uitslagen en facturen op papier of per mail wanneer je betaald. Daar heb je ook recht op en je bouwt zo een eigen archief op (precies voor dit soort dingen) om altijd dingen terug te kunnen zoeken. Die uitslag zou ik morgen nog wel even vragen (kun je ook altijd aan de assistente vragen). Daar staan nl ook referentiewaarden op en die zijn van belang om de echte waardes te kunnen beoordelen.

Omdat je dus niet weet of die 6 nu te hoog is (omdat je niet weet welke test er precies gegaan is want er zijn verschillende machines en eenheden) kun je ook niet zeggen of ze misselijk is door de te hoge ureum.

Het is dus even de echte waardes (en eenheden en referentie daarvan) afwachten om te kijken hoe ernstig het echt is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Puur »

Puur schreef: 21 okt 2023 22:04 Helaas meld ik me hier ook nadat er deze week bij Ruben chronisch nierfalen is vastgesteld.

In juli is hij ziek geweest waarbij er ook hogere waarden waren vastgesteld, maar dit leek weg te komen bij nierbekkenontsteking. Na behandeling leek het ook beter te gaan, tot een paar weken geleden het mij begon op te vallen dat hij wel erg veel dronk en plaste. Uit de bloedtest is chronisch nierfalen uitgekomen.

Ruben is een ex-kater van +/- 12 jaar, de waarden uit het laatste bloedonderzoek:
SDMA (EIA) 19 (0 - 14 µg/dl )
Kreatinine 354 (80 - 203 umol/l)
Ureum (BUN) 23.8 (5.7 - 13.5 mmol/l)
Fosfaat 1.1 (0.8 - 2.2 mmol/l)

Hij is gelukkig wel wat aangekomen sinds juli, hij weegt nu 4,19kg. Hopelijk kan ik hem op dat gewicht houden met dieetvoer, daar vrees ik wel een beetje voor namelijk ivm de lagere eiwitgehaltes.
Het advies van de dierenarts is dieetvoer, dus ik heb bij Zooplus verschillende merken natvoer besteld om uit te proberen.
Ik moet nog urine in gaan leveren om te controleren of er eiwitverlies is, in dat geval moet hij ook Semintra krijgen.
Volgens de DA is ipakitine niet nodig gezien zijn fosfaat goed is, en er in het dieetvoer al minder zit.

Na onderzoek hier heb ik direct Puur Kidney besteld en vandaag binnengekregen. Hopelijk gaat dat zijn nieren al ondersteunen. Daarnaast zag ik ook iets langskomen over Omega 3 dus dat ben ik nog verder aan het onderzoeken.
Door omstandigheden is het pas vorige week gelukt om urine op te vangen en in te leveren, vandaag kreeg ik de uitslag. Helaas is er toch teveel eiwitverlies via de urine dus ik heb nu een flesje Semintra opgehaald.
Ik schrok alleen wel van de prijs (via de da €45 voor 30ml) en ik zie online dat Fortekor ongeveer de helft per maand zou schelen.. wat is jullie ervaring? Is er een reden dat dierenartsen tegenwoordig (lijkt het) de voorkeur hebben voor Semintra?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

In 2016 betaalde ik €31,50 voor 30ml Semintra.
Maar ja, dat is inmiddels 7 jaar geleden.
Ook eerst gestart met Fortekor en later naar Semintra (toen dat beschikbaar kwam). Ik kan me de reden niet meer precies herinneren. Het scheelde toen in ieder geval niet zoveel in prijs (ook omdat Bowy nog geen 3kg woog).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

IK heb alleen ervaring met fortekor, Er is geen wetenschappelijk bewijs dat semintra beter werkt maar wel even goed als fortekor.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Puur »

Nou even overleg gehad, de dierenarts zegt dat er uit onderzoek is gebleken dat semintra er langer voor zorgt dat er minder eiwitlekkage is in de urine. Maar online is er inderdaad niets over te vinden. En ik ben vast niet de enige die de inflatie voelt dus ik denk dat ik toch overstap op Benakor/Fortekor.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Bedankt voor je terug koppeling.
Nee je bent zeker niet de enige, alle kosten rijzen de pan uit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Excalibur
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2024 02:56

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Excalibur »

Het is me niet helemaal duidelijk waar ik dit moet plaatsen, maar dit is mijn ervaring met onze poes met problemen aan de urinewegen. Beppie had eigenlijk nooit gezondheidsproblemen totdat ze 17 jaar oud was, daarna begon ze geleidelijk meer te drinken, in 4 maanden tijd tot ongeveer de dubbele hoeveelheid. En ook de dubbele hoeveelheid urine die ook minder geconcentreerd was. Ze at verder normaal en was ook in gedrag niet afwijkend, dus ik zocht er niets achter.
Totdat ze na 5 maanden ineens urine met bloed plaste in de bank. Meteen naar de dierenarts gegaan, een dag daar aan het infuus, geen blaasontsteking of verhoogde waarden behalve bij de nieren, maar een echo werd aangeraden. Daar bleek dat het nogal foute boel was, verschillende goedaardige gezwellen in de blaas en een verdachte plek bij de blaasuitgang. Besloten werd speciaal natvoer te geven om de nierwaarden te verbeteren, waarna eventueel een operatie overwogen kon worden na 4 weken.

Helaas is het zover nooit gekomen, na 4 dagen weer bloed in de urine, weer terug naar de dierenarts voor onderzoek, nu had Beppie er wel een erge, voor katten zeldzame blaasontsteking bijgekregen via een bacteriële ontsteking waar antibiotica voor nodig was, en dit moest via infuus dus we hadden besloten dat ze 4 dagen moest blijven. De derde dag voelde de dierenarts bij de dagelijkse controle echter een harde blaas terwijl die leeg was, en werd er een weefselmonster afgenomen, wat kwaadaardige cellen liet zien. Toen bleek er helaas geen redden meer aan, en heb ik Beppie na de 4e dag opgehaald om haar thuis in te laten slapen.
De moraal van dit verhaal: wacht niet te lang als je poes of kat meer gaat drinken, ik heb er zelf ook vreselijk spijt van want in een vroeg stadium was bijv. bestralen nog goed te doen geweest.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Fotokonijn »

Een goed advies.
Sterkte.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Plaats reactie