Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door Biba31 »

Dag allemaal,

Sinds een aantal maanden tobt onze (geschat) 15-jarige poes met haar gezondheid. In augustus heb ik hierover een bericht geplaatst op deze site (https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 41#p777741).
Sinds een aantal dagen was onze spraakzame kat stilletjes. Gisterochtend had ze gegeten en toen ik, na een uurtje afwezig te zijn geweest, thuiskwam, trof ik een volkomen apatische kat aan die door haar achterpoten zakte en steeds ging zitten na een paar stapjes te hebben gezet, gaan liggen of zitten leek moeite te kosten (alles ging zeer stijf en stram). Omdat poes last heeft van artrose krijgt ze inmiddels dagelijks wat Metacam. Ze wilde de rest van de dag niet meer eten en drinken en zat steeds te slikken. Ik ben naar de dierenarts gegaan die wat controles heeft gedaan, waaronder bloeddrukmeting (140). Dierenarts adviseerde ons om het nog even aan te kijken, omdat ze 's ochtends nog had gegeten en de controles niets bijzonders leken aan te tonen. Sinds gisteravond wilde poes niet bij ons in de buurt zijn en ze was boven gaan liggen. Vanochtend trof ik op de trap (enkele meters voor de kattenbak) een grote plas urine aan. Opnieuw wilde poes niet eten (ze wekt ons altijd 's ochtends vroeg; dat heeft ze vanochtend niet gedaan); ze zag er lusteloos uit en reageerde nog steeds nauwelijks ergens op. Weer naar de dierenarts. Omdat bij het laatste bezoek bleek dat poes een licht verlaagd kalium had, is de dosering Amodip teruggeschroefd van 1 tablet naar 1/2 tablet. Het slikken wordt volgens de dierenarts waarschijnlijk veroorzaakt door misselijkheid en over het gerommel in de buik zouden we ons niet al teveel zorgen hoeven te maken. Op ons verzoek deed de dierenarts een bloedtest waaruit een mild kaliumtekort bleek (3.2). De dierenarts heeft nu een potje kaliumcitraat meegegeven waarvan poes eenmaal daags een mespuntje toegediend moet krijgen. Er bestaat mogelijk een relatie tussen de hoge bloeddruk en het lage kalium; er zou mogelijk sprake kunnen zijn van een bijniertumor, maar dit hebben we vooralsnog niet laten onderzoeken vanwege de leeftijd en lichamelijke conditie van onze kat. De dierenarts heeft Mirataz meegegeven tegen de misselijkheid/om de eetlust op te wekken. Thuis likte poes gelukkig uit zichzelf wat kattenmelk, pasta (Vitakraft) en mousse van een schoteltje, dus de Mirataz houden we even achter de hand. Het zal waarschijnlijk wat langer duren voor de lusteloze toestand en het stramme, instabiele bewegen verminderen.

Zijn er forumleden die dit ziektebeeld kennen en hun ervaringen willen delen? Wij zijn in een korte periode 3 huisdieren verloren en hopen onze overgebleven diva nog een tijdje bij ons te mogen hebben. Reacties zijn meer dan welkom. Hartelijk dank alvast.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door cerna »

Ik herken het beeld wel, maar dan van nierfalen in het laatste stadium. Ik lees echter dat de nierwaardes goed zijn (ook nu nog na een aantal maanden metacam?) dus dat zal het dan niet zijn.
Het slikken kan op misselijkheid duiden en dat kan weer aan Semintra liggen. Is er eiwitverlies in de urine geconstateerd en zo niet, waarom krijgt ze dan Semintra? Onze oudste kat (ook 15) kreeg Semintra omdat ze een hoge bloeddruk heeft en nierfalen, maar geen eiwitverlies. Al vanaf dag 1 werd de eetlust minimaal. Na een dag of 10 heb ik aan de bel getrokken en toen zijn we overgegaan op Amodip en sinds die tijd eet ze weer normaal. Semintra plus Amodip lijkt me, bij een hoge bloeddruk, dubbelop. Ook Metacam kan de oorzaak zijn van het slechte eten en het lusteloze gevoel.
Maar het wankelen wordt hier niet door verklaard.

Wanneer heb je voor het laatst een geriatrisch profiel laten opmaken?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door Biba31 »

Dank voor je uitgebreide reactie, Cerna. Onze kat krijgt de Metacam nog niet zo lang. Ik ben huiverig voor het gebruik hiervan na het lezen van de berichten hierover. Ik heb dit ook ter sprake gebracht bij de DA. Volgens de DA is het een veilig middel en omdat er bij onze kat geen nierproblemen werden vastgesteld, schreef hij Metacam voor. Er is geen urine onderzoek gedaan, dus ik heb eigenlijk geen idee (heel dom misschien) waarom de DA koos voor Semintra en niet voor Amodip. De Amodip schreef hij pas voor toen bleek dat de Semintra (alleen) geen effect had. Na starten met Amodip ging de bloeddruk wel omlaag. Ik moest deze echter wel i.c.m. Semintra blijven geven (ter bescherming van de nieren?). Onze kat is altijd een goede eter geweest; tot 2 dagen geleden bracht ook de medicatie hierin geen verandering. Nu is aan de Semintra en Amodip nog "een mespuntje" Kaliumcitraat toegevoegd. Ze heeft gelukkig gisteravond en vanochtend weer wat gegeten en lijkt een heel klein beetje minder wankel. Achterpootjes zijn nog wel doorgezakt. Ze is nog wel heel stijf en stram en lijkt ook nog enigszins gedesoriënteerd. Wil liever niet aangehaald worden en trekt zich terug, voor mij een teken dat ze zich niet lekker voelt.

V.w.b. het geriatrisch profiel; in mei heeft poes haar vaccinatie gehad en dan vindt ook een seniorencheck plaats. Ze heeft een (standaard) lichamelijke check gehad. Bloeddruk, nierwaarden, en schildklierwerking zijn gemeten. 2 maanden geleden zijn nierwaarden, schildklierwerkingen + kalium gecontroleerd. Bloeddruk en hartslag zijn in de afgelopen periode veelvuldig gecheckt, ook gisteren nog, net als het kalium. Zoals gezegd geen urine onderzoek.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door cerna »

Ik zou stoppen met Semintra.
Semintra geef je alleen bij een te hoge bloeddruk net als Amodip, of wanneer er eiwitten in de urine zitten. Zitten die er niet in (wat je dus niet weet) en geef je al een andere bloeddrukverlager, dan is Semintra echt niet nodig. Evt. kun je de urine laten controleren (tijdens het plassen snel even een juslepel onder de staart houden :smile: ) zodat je het zeker weet.
Omdat katten met nierfalen vaak eiwitverlies hebben krijgen ze Semintra of Fortekor, niet om de nieren te beschermen. Dat doe je met aangepast voer en evt. supplementen.

Ik neem aan dat je een bijsluiter in het doosje van de Metacam hebt? En dat je dierenarts die bijsluiter ook kent?

Dierenartsen zijn verslaafd aan Metacam (of een andere -cam), maar een van mijn katten kreeg na een operatie en 5 weken Metacam, nierfalen. Gelukkig hebben we haar nog 4,5 jaar aan de gang kunnen houden. Ze is 7 jaar en 8 maanden geworden.
Een andere kat had ook artrose. De dierenarts schreef Metacam voor. Haar nieren waren prima, dus waarom niet? Een half jaar later was Amber nierpatiënt. Daarna ben ik PEA gaan geven en toen dat niet meer hielp Analgos. Beide geschikt voor nierpatiëntjes en oude(re) katten die sowieso eerder kans lopen op nierfalen:
https://www.huisdierendokter.nl/pijn-bestrijding.html

En ons huidige nierpatiëntje, Milka (15), is vorig jaar geopereerd. De SDMA-waarde was al wel iets verhoogd, maar de dierenarts vond dat geen reden om geen Metacam voor te schrijven. Sinds mei is Milka nierpatiënt.
Dierenartsen zullen altijd ontkennen dat het iets met elkaar te maken heeft, maar ik vind het wel erg toevallig.

Ik lees niet dat er een volledig bloedonderzoek heeft plaatsgevonden zodat je alle waardes weet en misschien ook een oorzaak voor het wankelen (wanneer het geen kaliumtekort is).
Ik zou nu even afwachten wat de kaliumcitraat doet en mocht het niet het gewenste effect hebben een groot bloedonderzoek laten doen (het bloed wordt dan opgestuurd).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door sandy »

Het enige wat ik kan zeggen is dat onze Jessie een hersenbloeding had gekregen door de hoge bloeddruk(220) ze heeft een lang herstel gehad maar de toevallen, wat leek op partiële epilepsie, alleen altijd heel kortdurend, zijn nooit helemaal over gegaan, wel minder heftig toen ze uiteindelijk op de amidip was na een half jaar.
Wellicht dat er in de hersenen iets fout is gegaan door de hoge bloeddruk wat het wankelen kan verklaren.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door Biba31 »

Dank weer voor de uitgebreide reacties.
@Cerna, ja uiteraard zit er een bijsluiter bij de Metacam en ik ga ervan uit dat de dierenarts heel goed op de hoogte is van de risico's die verbonden zijn aan het gebruik van dit medicijn. Ik heb mijn bezwaren tegen het voorschrijven van de Metacam voorgelegd aan de dierenarts en hij raakte i.e.i. enigszins geïrriteerd ("iedereen denkt tegenwoordig maar dat hij/zij dierenarts is..." ). Hij bond wel in en zei vervolgens dat onze kat deze ondersteuning echt nodig heeft. Ik geef de Metacam overigens niet dagelijks; onze kat krijgt PEA, maar ik heb de indruk dat de werking hiervan onvoldoende is. Nu vastgesteld is dat ze een hoge bloeddruk heeft, i.c.m. het verlaagde kalium, heb ik echter mijn twijfels over of het wankelen veroorzaakt wordt door pijn. In ieder geval veel dank voor je tip over Analgos.

@Sandy: Zelf vermoedde ik iets neurologisch, omdat de lichamelijke en gedragsveranderingen zich in een tijdsbestek van een uur (hoewel ik het bij katten soms wat lastig te beoordelen vind; minimale veranderingen blijken er achteraf toch wel te zijn geweest, maar katten verbergen zo veel...). Poes lijkt zich iets beter te voelen. Ik hoop dat dit aanhoudt.

Gisteren heb ik contact gehad met de dierenarts en ik heb mijn twijfels over het gelijktijdige gebruik van Semintra en Amodip, uitgesproken (ook al omdat de Semintra alleen niets deed). De dierenarts heeft me dringend geadviseerd om op dit moment niets te veranderen in het medicatiegebruik en er eerst voor te zorgen dat de waarden stabiel zijn. Volgens week ga ik het kalium weer laten controleren en de bloeddruk laten checken.

Ik vroeg me af of er forumleden zijn die Ipakitine / nierdieet preventief gebruiken?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door cerna »

Biba31 schreef: 17 okt 2023 06:35"iedereen denkt tegenwoordig maar dat hij/zij dierenarts is..." ).
Haha, een dierenarts die niet houdt van zelfnadenkende klanten. Ze zijn er nog steeds :eeh:

En wat zei hij over de slechte eetlust en het slikken in relatie tot Semintra?
En wat vond hij ervan om tijdelijk Mirtazapine te geven?
Ik vroeg me af of er forumleden zijn die Ipakitine / nierdieet preventief gebruiken?
Dat hangt van de nierwaardes (incl. SDMA) af. Ik heb wel altijd RC Ageing gegeven aan 12+ katten en zodra de SDMA-waarde rond de 14 kwam gaf ik RC Early Renal.
Ipakitine heeft tegenwoordig ook een hele goede 'opvolger' en dat kun je altijd geven. De kat proeft er niets van.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=1&ro=10

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=2&ro=10

https://www.medpets.nl/royal-canin-early-renal-kat

https://www.medpets.nl/royal-canin-earl ... kattenvoer

https://www.medpets.nl/dr-anns-kidney-support

Dit kun je ook nog overwegen samen met Analgos ipv Metacam:
https://www.medpets.nl/dr-anns-mobility ... t-advanced
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door Biba31 »

cerna schreef: 17 okt 2023 08:33 Haha, een dierenarts die niet houdt van zelfnadenkende klanten. Ze zijn er nog steeds :eeh:

En wat zei hij over de slechte eetlust en het slikken in relatie tot Semintra?
En wat vond hij ervan om tijdelijk Mirtazapine te geven?
Deze dierenarts is heel kundig, maar hij lijkt er wel min of meer vanuit dat klanten blind zijn advies volgen. Ik denk dat de meeste klanten dat ook doen.

De slechte eetlust kon volgens de dierenarts een gevolg zijn van het tekort aan kalium. Onze kat krijgt de Semintra inmiddels ongeveer 2 maanden en het slikken is recent ontstaan (ze heeft het een aantal maanden geleden ook gehad, maar toen kreeg ze nog geen Semintra). Het lijkt niet aannemelijk dat de misselijkheid pas na een aantal weken Semintra toegediend te krijgen ontstaat.

Ik heb de dierenarts niet gevraagd wat hij ervan vond om tijdelijk Mirtazapine te geven. De Mirataz heeft ze gekregen als eetlustopwekker (ze is aan de magere kant, dus ik zit in zak en as als ze niet wil eten). We hebben het 2 dagen gebruikt en zijn er daarna mee gestopt, omdat ze gelukkig weer uit zichzelf eet en drinkt.

Dank voor de linkjes. Ik ga me er vanavond in verdiepen.
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Re: Kaliumcitraat, Semintra en Amodip

Bericht door Biba31 »

Vervolg van dit feuilleton. Poes krijgt geen Metacam meer en weer volledig over op PEA, tot ik merk dat dit onvoldoende werkt. Helaas zwalkt ze sinds gisteravond naar links. Ook als ze zit hangt ze enigszins naar links. Lijkt geen pijn te hebben en springt nog op de bank/bed. Eet en drinkt zoals gewoonlijk, maar ik maak me zorgen. Weer naar de dierenarts. Reflexen zijn getest. Ik heb het idee dat ze verminderd zicht heeft, vooral als het schemerig is of donker, bij lamplicht. Ogen gecheckt door de dierenarts; zien er, op wat staar na, goed uit. Kalium ook weer gecontroleerd. Is ook met suppletie nog iets onder normaal, dus ik moet nog wat kaliumnitraat aan het voer toevoegen. Poes heeft verder vanmiddag een vit B12 injectie gehad, omdat oude katten daar volgens de DA nog wel eens van kunnen opknappen. Ik hoop dat het zwalken verdwijnt, maar eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels....
Plaats reactie