Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
bobsakee
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2023 09:41

Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door bobsakee »

Goedemorgen!

Dekattensite is niks nieuws voor ons; ik en mijn partner lezen regelmatig alle handig informatie en leuke topics. Dit altijd zonder een account gehad te hebben, echter na recente problemen met onze nieuwe kitten voelden we tóch de nood om een account aan te maken omdat we radeloos zijn.. (onderin een samenvatting voor diegene die niet van lange teksten houden)

Een poosje geleden hebben wij samen een nieuwe kitten (Bobby) in huis genomen. Een lieve poes met een zacht, aanhankelijk karakter. Haar favoriete bezigheid is knuffelen. Wèl is het een échte ondeugende en vaak drukke boef. Toen Bobby zo'n 5-6 maanden oud was hebben ik en mijn partner de keuze gemaakt voor een tweede kitten. We hebben gekozen voor een kitten (kater, Momo) met een rustiger karakter. En hier ging het helaas mis ..

Online lopen de adviezen flink uiteen; van de katten het samen laten uitvechten tot rustig aan opbouwen. Wij zijn gestart met het laatste. De eerste ontmoeten ging erg goed. Weinig angst, geen dikke staart maar enkel (voorzichtige) interesse voor elkaar. Al snel veranderde dit is speels gedrag (stoeien) wat uitloopt in (naar onze mening) vechten. De bestaande poes (Bobby) laat erg dominant gedrag zien wat de kleine kitten niet accepteert, met als gevolg dat ze beginnen te stoeien.

We hebben dit de eerste week niet laten gebeuren; we lieten de katten rustig bij elkaar en hebben ons best gedaan deze ontmoetingen te associëren met plezier en genot; snoepjes, spelen, afleiding - je snapt het wel. Echter zijn er twee situaties die blijven voorkomen;

1). Bestaande poes blijft gefocust op nieuwe kitten en duikt erop - niet direct vechten / stoeien maar dominant gedrag zoals bovenop zitten, kitten omlaag duwen met poot, etc. Hierop geeft de kleine een reactie waarna ze gaan stoeien - dit begint erg rustig maar wordt steeds erger tot dat de kitten duidelijke signalen geeft dat hij dit NIET leuk vind (piepen, mauwen, blazen) maar deze signalen worden genegeerd door de bestaande poes. De oren van bestaande poes gaan uiteindelijk ook naar achter (teken van agressie)

2). Bestaande poes vind het allemaal leuk en gezellig en negeert de kleine kitten, waarna de kleine kitten de bestaande kat gaat uitdagen. Hierna herhaalt zich de bovenstaande situatie. Het rare is dat zelfs NA een negatieve botsing van de twee draken dat de kleine kitten wederom gaat uitdagen.

Zoals ik al zei hebben we dit soort botsingen altijd voorkomen of snel gestopt. Toen we echter weinig progressie zagen hebben we (door alle uiteenlopende adviezen online) ervoor gekozen om eens te kijken wat er gebeurd als we ze niet uit elkaar zouden halen. Zoals boven al omschreven; het gaat er steeds harder aan toe (bestaande kat bijt érg hard) tot dat de kitten wegrent naar bijv. onder de verwarming. Vanuit hier daagt hij de bestaande poes weer uit. Ook dit hebben we een aantal keer laten gebeuren.

Het gevolg hiervan was dat bij ontmoetingen Bobby DIRECT op Momo af rent om te gaan stoeien/vechten wat steeds weer uitmondde in agressie. Nu moet ik er wel bij zeggen dat er (gelukkig) geen enkele keer verwondingen zijn geweest. Aangezien ook dit weinig progressie opleverde hebben we besloten het toch weer anders aan te gaan pakken.

Nu zijn we bezig met een intensief, rustig ontmoetingsplan; we laten ze een aantal keer per dag bij elkaar MAAR houden de kitten bij ons op de bank. In deze situatie komen botsingen maar weinig voor en gaat vaak de bestaande kat zelfs iets anders doen en verliest hij de focus op de kitten. Ons plan is om dit rustig te gaan uitbouwen en positief gedrag te belonen met lieve woorden en snoepjes en negatief gedrag te bestraffen (NEE roepen, wegduwen, enz). We hopen dat dit werk maar we zijn écht radeloos, tot het punt dat we er zelfs over hebben of we de nieuwe kitten niet weg moeten doen. We zijn echt tot over onze oren verliefd op de kleine dus we willen er alles aan doen om dit te voorkomen.

TL/DR; Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd door bestaande kat. Bestaande kat vertoont dominant gedrag wat niet geaccepteerd wordt door bestaande kitten. Gevolg hiervan is stoeien wat uitmond in agressie. Wat is hier de juiste oplossing/aanpak ?

Bedankt voor het lezen, alle hulp wordt enorm gewaardeerd!

Groetjes,

Bobsakee
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door cerna »

Hoi Bobsakee en welkom op het forum.

Je bent ten einde raad, terwijl ik niets lees waardoor je ten einde raad zou moeten zijn.
Je hebt een katertje van een half jaar (gecastreerd?) en eentje van 3 (?) maanden. Dat is een prima leeftijdsverschil. En die twee ravotten nogal wild met elkaar. Het is echter niet zo dat Momo bang is van Bobby want hij(?) daagt Bobby ook uit. En het is ook niet zo dat de bloedspetters in het rond vliegen.
Het is wel zo dat je 2 druk stoeiende kittens hebt waarvan je denkt dat het agressie is, terwijl het normaal kittengedrag is.
Bobby is bezig om zijn positie te bepalen tov Momo en doet dit door Momo te laten weten dat hij ouder is en dus de baas. Maar Momo is hier nog niet van overtuigd en daagt Bobby uit.
Je denkt ook dat Bobby Momo niet accepteert, maar dat lees ik ook niet want dan zou hij zich terugtrekken of echt heel agressief worden waardoor Momo bang wordt.

Ik denk dat je de kittens gewoon bij elkaar kunt laten en dat ze het inderdaad zelf zullen uitzoeken en je hoeft pas in te grijpen wanneer een van beide gewond raakt want dan gaat het écht te hard.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door nellebel »

ben het eens met Annet. ben zelf ook een schijtlijster, aar inderdaad zolang er geen bloed vloeit en er niet eentje angstig weg vlucht steeds is er weinig aan de hand. ze dagen elkaar uit, zijn niet bang van elkaar en leren elkaar echt kennen zo.ze moeten beiden nog de grenzen leren. en dat moeten ze van elkaar leren waar die zijn
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door Asse-Poes »

Ook eens met de bovenstaande reacties.

Ik had trouwens begrepen dat Bobby een poes is en Momo een kater.

Mijn ervaring met kleine katertjes is dat die knap dominant (proberen te) zijn en de oudere poes dan flink aan de bak moet om zo'n klein boefje duidelijk te maken dàt er grenzen zijn en wáár die grenzen liggen.
Bij jullie lees ik hetzelfde en is Momo nogal hardleers. Dat is ook geen ongebruikelijk gedrag voor een 'stoer' ventje 😀
Er is niks mis mee als Bobby het katertje een mep verkoopt omdat ze er flauw van is en haar geduld op is.

Dus maak je geen zorgen, laat ze lekker gaan en grijp alleen in als het uit de hand gaat lopen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
bobsakee
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2023 09:41

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door bobsakee »

Ontzettend bedankt voor jullie reactie Cerna, Nellebel en Asse-Poes.

Wat jullie aangeven is dat ik het beste kan laten gaan..

Zoals ik al aangaf heb ik dit eerder geprobeerd en uiteindelijk gaat het er ontzettend hard aan toe. Wat ik zie is dat het steeds harder en harder gaat tot het punt dat Bobby een agressieve lichaamshouding krijgt en het er écht hard aan toe gaan. Ook stoppen ze niet tot we ze uit elkaar halen of dat Momo zichzelf verstopt. In dit laatste geval blijft Bobby hem opwachten.

Maar ik ga het eens proberen om niet in te grijpen. Ik ben gewoon erg voorzichtig en zoals Nellebel het noemt een 'schijtlijster'. k hou jullie op de hoogte!

Nogmaals bedankt voor de adviezen :)
bobsakee
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2023 09:41

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door bobsakee »

Hi allemaal,

Gisteren avond hebben we de draken bij elkaar gegaan. Zoals altijd begon het stoeien lief en werd het vervolgens ontzettend wild, tot aan agressieve lichaamstalen en een piepende Momo.

En toch lieten we het gaan..

De kleine begon soms zo erg te piepen dat het moeilijk was om niet in te grijpen.. Maar na uitgebreide controles tussendoor waren er geen wonden of overdreven angst dus lieten we het gaan.

UREN lang, aan één stuk door bleef het er wild aan toe gaan. Tot dat ik opeens merkte dat de rollen omgedraaid waren; Momo zat achter Bobby aan ?! En de agressie was óók weg. Enkel spelen ! Wat fijn !

Even fast forward naar nu; de twee zijn dikke vriendjes, geen agressie meer maar enkel spelen of hun eigen gang gaan.

Goed gelukt allemaal dus !

Bedankt allemaal voor de adviezen! <3
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door Asse-Poes »

Zoooooo zeg, dat is snel de goede kant op gegaan!
Wat zullen jullie blij zijn!
(En ik ook 😉)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Radeloos! Nieuwe kitten wordt niet geaccepteerd

Bericht door Dinky »

Heel fijn! En niet te snel schrikken als er weer een keer gepiep is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie