Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Boet
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2023 21:51

Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Boet »

Hallo allemaal.

Wij hebben een kitten (kater) van 4 maanden. Na dat we hem een tijdje hadden begon hij dagelijks naast de bak te plassen. Urine ingeleverd bij de dierenarts bleek hij blaasgruis te hebben. Hier kreeg hij speciaal voer voor om het te verhelpen. Ook hebben we een tweede kattenbak gehaald en sinds dien niet meer naast de bak geplast.
Een aantal weken later zijn wij een week op vakantie geweest en hebben we iemand een week in ons huis gelaten om voor de kat te zorgen. Hij heeft toen weer 1 keer geplast naast de bak. Zelf denken we dat dit een beetje door de stress en de verandering is gekomen. Hierna heeft hij het anderhalve week niet meer gedaan. Een aantal dagen geleden plaste hij wel ineens weer naast de bak. Het valt ons op dat hij dit telkens doet direct na het poepen in de bak. 1 keer liep die zelfs naar de 2de bak toe om er vervolgens naast te plassen. Een belangrijk detail is dat hij een eigen kamertje boven heeft waar hij zit wanneer wij niet thuis zijn (inmiddels kan die ook tot de gang beneden). De kattenbakken staan daar maar wanneer wij thuis zijn nemen we de bakken naar beneden en we zetten ze telkens op de zelfde plek. Hij plast dus normaal wel op de bak als die niet net gepoept heeft. Nu hebben we vandaag de bakken boven laten staan omdat we hem nu al een tijdje door heel het huis rond laten lopen maar binnen een uur heeft hij op de grond geplast. Het lijkt er dus op dat hij het niet snapt dat de bak boven staat. We weten nu niet zo goed hoe we dit aan moeten pakken. Zelf dacht ik als ik hem zie poepen hem daarna op de andere bak neer te zetten maar dit gaat natuurlijk niet als we zelf beneden zijn en de bak boven is. Verder weten we ook niet wat we moeten doen met het wel of niet verplaatsen van de bak om het aan te leren waar die moet plassen. Ik hoop dat er iemand is die een soortgelijke situatie heeft meegemaakt en ons hierbij kan helpen / tips geven.
Dobby
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Asse-Poes »

Er zijn katten die niet willen plassen of poepen op een kattenbak waar al poep (of plas) in ligt. Dat lijkt ook het geval bij jouw kat te zijn.

Misschien is het een idee om in zijn eigen kamer boven én beneden 2 kattenbakken neer te zetten. Dat is wel een hoop gedoe en veel schoonmaken, maar naast de bak plassen is nóg vervelender.
Om uit te proberen of dit werkt, kan je eerst ook proberen om naast de bestaande kattenbak een afwasteiltje (of iets dergelijks) te zetten. Dit boven én beneden. (Scheelt ook een hoop heen en weer gesjouw met de kattenbakken voor jou).

https://www.pawshake.nl/blog/waarom-pla ... plossingen

Hier staan ook leuke dingen over kattenbakken
https://blog.lekkerinjevacht.com/poept- ... kattenbak/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Boet
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2023 21:51

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Boet »

Bedankt voor je reactie en de tips.
Hij plast zelf wel vaker op de zelfde kattenbak het is echt alleen na het poepen. Het lijkt alsof hij niet door heeft dat de andere bak dan wel schoon is.
Verder gebeurt dit dus na het poepen als er 2 kattenbakken beneden staan. Dus ook 2 bakken boven neerzetten lijkt mij niets te veranderen aan de situatie want beneden staan er dan nog net zo veel.
Dobby
Boet
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2023 21:51

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Boet »

Nog een aanvulling hier op. Hij plast alleen op de grond wanneer hij gepoept heeft op 1 van de 2 bakken. Het lijkt er op dat hij niet door heeft dat de andere bak niet vol zit met poep. Ik heb hem al een keer net optijd op de andere bak kunnen zetten en dan is er geen probleem. Ook als er geen poep op in de bak zit plast hij gewoon in de bak,
Dobby
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Asse-Poes »

Heb je open kattenbakken of met zo'n kap erover?
Je zou eens kunnen kijken of Dobby het wel snapt bij open bakken. Dan ziet en ruikt hij dat de ene bak nog volledig schoon is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Boet
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2023 21:51

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Boet »

Dit is een hele goeie! Die ga ik proberen!
Dobby
Boet
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2023 21:51

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Boet »

We hebben het een tijdje geprobeerd en het is echt alleen wanneer die nodig moet plassen en dan eerst gaat poepen. Alleen dan plast die naast de bak. In alle andere gevallen (als de poep blijft liggen of eerst plassen dan pas poepen) gaat het goed.
Dobby
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Asse-Poes »

Even terug, want ik snap het niet.

Als jouw katertje net gepoept heeft, wil hij niet op die bak plassen. En blijkbaar ook niet op de andere bak.

Als er al poep in de bak ligt en hij moet plassen, is er geen probleem, want dan plast hij toch netjes op de bak.

Dus alleen als katertje én moet plassen én moet poepen én hij gebruikt de verkeerde volgorde, dan gaat het mis?

Mijn katten plassen en poepen eerlijk gezegd nooit tegelijk in 1 'zitting', of in ieder geval niet in één moeite door. Daar zit minimaal een aantal minuten tussen. Als mijn katten klaar zijn en de boel hebben begraven, gaan ze de bak uit. En pas later gaat hij (of zij) voor het tweede deel.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Boet
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2023 21:51

Re: Kitten plast na het poepen naast de bak en vaste plaats kattenbak

Bericht door Boet »

Sorry voor de late reactie. Dit is helemaal correct. Wij hebben een 3de bak erbij gehaald met ander grit. Sinds dien heeft hij niet meer op de grond geplast. Het leek er in het begin op dat hij de afwisseling fijn vond maar inmiddels doet hij amper of niets meer op de oude bakken en alleen nog maar in het nieuwe grit. Het lijkt er dus op dat hij deze fijner vind. Het blijft wel gek dat hij dit alleen deed wanneer hij moest plassen en poepen tegelijk.
Dobby
Plaats reactie