Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Albert DR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2023 10:06
Locatie: Spier (DR)
Contacteer:

Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Bericht door Albert DR »

Ik heb al sinds de dag van mijn geboorte katten om me heen, en da's nu 66 jaar, maar het volgende heb ik nog nooit meegemaakt.

Mijn kat, een (gesteriliseerde) poes van nu 2 jaar oud, is opeens, van de één op de andere dag bang voor de vloeren in huis!
Zowel op de beneden als bovenverdieping. Ze springt van tafel naar kast, naar vensterbank, om de vloer maar niet te hoeven gebruiken. soms kan dat niet anders en dan rent ze als een bezetene over de vloer.

De beneden verdieping heeft laminaat, er daar is niks op te zien waar ze nou bang voor moet zijn.
Op de bovenverdieping loopt ze wel op bed, of beter gezegd, sinds kort weer. Al was ze eerst ook daar bang, liep over de rand van het bed, sprong dan op een kast, vensterbank en stoel naar de overloop en trap. Maar ook daar ontwijkt ze de vloerbedekking.
Soms kijkt ze vanaf bed met grote ogen naar de vloer alsof daar iets vreselijks is te zien. Ik zie niks...
Heb de vloerbedekking tot in den treure schoongemaakt. Stofzuigen, tapijtreiniger, weer stofzuigen, en nog eens...niks helpt.

Ze eet prima, heeft een mooie vacht, normale ogen. Heb Feliway geprobeerd, helpt niks. Een speciaal bandje omgedaan wat katten rustig moet maken volgens de verpakking. Geen resultaat.
Ze licht wel graag op schoot en is dan ook geheel ontspannen.
Iemand enig idee waar dit gedrag opeens vandaan kan komen?

Groet, Albert
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Bericht door Asse-Poes »

Het is overduidelijk dat er iets gebeurd is waar ze enorm van geschrokken is.
De vraag is natuurlijk wat dat dan geweest is en dat is kennelijk nog steeds heel eng.

Ik ben vooral van de simpele en praktische oplossingen:
De liefde gaat, ook bij een kat, vaak door de maag.
Als je nou zelf op de grond gaat liggen , met lekkere snoepjes of een stukje rosbief, komt ze dan?
Het moet iets zijn wat ze onweerstaanbaar lekker vindt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Albert DR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2023 10:06
Locatie: Spier (DR)
Contacteer:

Re: Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Bericht door Albert DR »

Dank voor je reactie! Ik gaf haar vaak kattensnoepjes in de woonkamer, op het laminaat. Maar die snoepjes laat ze daar nu liggen...
In de keuken, waar haar voerbakjes staan, eet ze die snoepjes wél op.
En ze gaat ook elke week mee naar mijn moeder als ik daar ga koffiedrinken. (moeders is dol op haar, moet haar persé meenemen) Mijn moeder heeft ook laminaat als vloerbedekking en daar is alles ok, ze is er nergens bang voor.
Blijft vreemd allemaal, en misschien gaat het net zo snel weer over dan het is gekomen, maar ze stelt me wel voor raadsels.

Groet, Albert (en Koosje)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Bericht door Rik »

Misschien een raar idee, maar laat ze zich wel aan haar voetzooltjes masseren?

(Dan zou je denken waarom springt ze wel van meubel naar meubel... maar ja, katten kunnen soms 'raar' reageren)

Als eerste zou ik ook denken aan een trauma op de grond... maar dat moet dan wel heel heftig geweest zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Bericht door Guazala »

Heb je al geprobeerd de vloer met iets anders te bedekken? Loopt ze wel over een kleedje op de vloer?
(Of zelfs gewoon krantenpapier ofzo om te testen?)
Als het de vloer zelf is, helpt het misschien om haar looproutes (tijdelijk) met iets te bedekken waar ze wel over wil lopen.
Gebruikersavatar
Albert DR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 okt 2023 10:06
Locatie: Spier (DR)
Contacteer:

Re: Kat opeens bang voor...vloerbedekking!

Bericht door Albert DR »

De tip om een kleedje of krant op haar looppad te leggen leek me een goed idee, maar helaas...het werkt niet.
Voetzooltjes ook gemasseerd en op de voorpoten vind ze dat prima, maar achterpoten niet. Maar volgens mij hebben veel katten een hekel aan gefrunnik aan hun achterpoten.

Toch een lichtpuntje: ze wilde ook niet meer op haar voorheen favoriete plekje op de bank liggen.
Maar heb haar daar neergelegd en na veel aaien en bemoedigende woordjes (die zal ze niet verstaan, maar de toon ervan wellicht wel) bleef ze weer liggen en ging daarna ook weer uit zichzelf naar dat plekje. Hopelijk gaat me dit ook lukken op de andere plaatsen.
Plaats reactie