Iams goed alternatief voor Acana?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnnaSt
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2023 16:17

Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door AnnaSt »

Hi allen,

Een aantal dagen geleden heb ik een kitten (britse korthaar) gekocht en ben ik bezig met de voorbereidingen. Zo zit ik ook te kijken naar wat ik wil gaan voeren. Ik vind het belangrijk dat ze gezonde voeding binnen krijgt, maar ik zou uiteraard als een echte nederlander niet de hoofdprijs willen betalen. Mijn kitten krijgt nu bij de fokker de kitten variant van Acana en adviseert indoor van Acana als zij 1+ is. Zelf zag ik Iams en dit leek mij ook wel een goed merk, maar veel goedkoper (zeker als je online bestelt en een zak van 10 kg). Ik zat er dan aan te denken om na 2 weken langzaam over te stappen op kitten van Iams en als ze 1+ is naar indoor van Iams. Iemand ervaringen met deze merken en is de kwaliteit uberhaupt met elkaar te vergelijken? Of een andere suggestie? Ik vind het ook nog wel lastig waar je precies naar moet kijken qua voedingswaarden/ingredienten, al spreekt geen granen, weinig koolhydraten, weinig suiker voor zich. Iemand tips voor deze newbie?

Groetjes.
Liya '01'03'2023' - british shorthair blue golden shaded
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door crazycatladyP »

Zelf ben ik niet zo`n fan van Iams, ook niet meer van Acana trouwens, wat ik vroeger wel voerde, maar sinds het is overgenomen door de MARS fabriek en van samenstelling veranderd is, ben ik geen fan meer.

Ik ben uiteindelijk KVV gaan voeren en wil niet meer terug naar brok, maar dat is niet voor iedereen natuurlijk.
Over brokken heb ik dus niet echt up to date advies meer, maar er zijn hier genoeg anderen die dat wel hebben.
Ik vind de informatie op voerwijzer altijd wel erg behulpzaam, ongeacht wat je wil voeren, brok, blik of KVV.
https://www.voerwijzer.com/
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door Asse-Poes »

Hier kan je voerlijsten voor nat- en droogvoer downloaden

https://kimskattenweetjes.wordpress.com ... erlijsten/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb persoonlijk slechte ervaring met Iams, vieze stinkende te dunne ontlasting.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door Asse-Poes »

AnnaSt schreef: 26 jun 2023 16:26
(zeker als je online bestelt en een zak van 10 kg).
Een zak van 10kg bestellen is inderdaad stukken goedkoper, maar het is geen goed idee als je maar 1 kat hebt.
Je doet veel te lang met die grote zak en de voedingsstoffen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
https://www.catmoneo.nl/houdbaarheid-van-kattenbrokken/

Bij 1 kat is een 2 kg zak het maximale.

Acana Indoor Entree is prima voer. Mijn katten krijgen het ook regelmatig. Deze variant van Acana is ook de enige die goed scoort uit de voerlijst die ik hier al gepost heb,

Als de prijs per kilo doorslaggevend is, kan je beter een supermarkt merk kopen in een kleine verpakking (400 gram, 1 kilo ofzo)
Want daar zitten dan meer voedingsstoffen in dan in oud voer van een premium merk.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
AnnaSt
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2023 16:17

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door AnnaSt »

castratenkoor schreef: 27 jun 2023 07:50 Ik heb persoonlijk slechte ervaring met Iams, vieze stinkende te dunne ontlasting.
Helaas hier ook achter gekomen, DRAMA! Wat geef jij nu?
Liya '01'03'2023' - british shorthair blue golden shaded
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door castratenkoor »

Hill's en Edgard Cooper.

Ik geef ook 4 x daags natvoer. Dus er worden weinig brokken gegeten relatief. het staat er gewoon 24/7.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door Miloe »

10 jaar geleden Iams aan mijn toenmalige 3 katten gegeven, omdat de desbetreffende dierenwinkel dat adviseerde. Ik vermoed dat ze een speciale deal hadden met de leverancier en daarom dat aanraadden. Uiteindelijk spijt van gehad en overgestapt op beter voer. Sindsdien bestel ik ook standaard bij Zooplus en niet meer bij de dierenwinkel. Scheelt ook een hoop gesjouw. :)
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
AnnaSt
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jun 2023 16:17

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door AnnaSt »

Miloe schreef: 04 okt 2023 08:47 10 jaar geleden Iams aan mijn toenmalige 3 katten gegeven, omdat de desbetreffende dierenwinkel dat adviseerde. Ik vermoed dat ze een speciale deal hadden met de leverancier en daarom dat aanraadden. Uiteindelijk spijt van gehad en overgestapt op beter voer. Sindsdien bestel ik ook standaard bij Zooplus en niet meer bij de dierenwinkel. Scheelt ook een hoop gesjouw. :)
Hoezo spijt en wat voer je nu?
Liya '01'03'2023' - british shorthair blue golden shaded
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Iams goed alternatief voor Acana?

Bericht door Miloe »

AnnaSt schreef: 06 okt 2023 23:57 wat voer je nu?
Momenteel probeer ik Nutrivet Inn en Taste of the Wild na tips van leden hier, voor mijn kitten na de sterilisatie. Ze kreeg eerst Hill's voor kittens.

Mij vorige kat kreeg standaard Hill's en aan het eind van haar leven Royal Canin Ageing 12+ om de eetlust op te wekken.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Plaats reactie