Kat wast zich niet veel meer

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Kat wast zich niet veel meer

Bericht door Leenf »

Hey, oke misschien een mega domme vraag maar onze 2 katten zijn nu 12 jaar. En ik zie ze nooit meer zichzelf wassen. Vroeger leken die zich continu te wassen. Ik geef toe we werken hebben 2 kids dus een druk leven. Maar vroeger was het bv na eten wassen of voor het slapen wassen, ook op onze schoot, nu niet meer… beetje dabben en gaan slapen
de ene poes heeft plots zo een vuile vacht aan de zijkant. ze heeft ataxie en valt met die kant soms wel in het zand of vuil in de tuin. Maar nu loopt ze dus al een week met aan de 1 kant een vuile plek met beetje klitten… dus ik denk dat ze zich gewoon niet meer wast…. Iemand tips? Normaal dat ze met de leeftijd zich niet meer veel waSsen?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat wast zich niet veel meer

Bericht door Asse-Poes »

Domme vragen bestaan niet 😀

Een kat wast zich meerdere keren per dag. Als de kat daarmee stopt, is er echts aan de hand en is een bezoekje aan de dierenarts nodig.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... re-katten/

De kat kan pijn aan de botten hebben, waardoor het moeilijk en pijnlijk wordt om met de tong overal te komen. De pijn kan ook in het bekje zitten.

12 jaar is nou niet echt een heel hoge leeftijd .
Mijn kater is 13 en wast zich nog heel grondig en is ook nog steeds een olympisch atleet als ik zie hoe hij de spagaat doet en zich in allerlei bochten draait om overal bij te komen.

Wel bijzonder dat allebei jouw katten zich niet meer wassen trouwens.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Leenf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 apr 2022 19:57

Re: Kat wast zich niet veel meer

Bericht door Leenf »

Asse-Poes schreef: 30 sep 2023 19:51 Domme vragen bestaan niet 😀

Een kat wast zich meerdere keren per dag. Als de kat daarmee stopt, is er echts aan de hand en is een bezoekje aan de dierenarts nodig.

https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... re-katten/

De kat kan pijn aan de botten hebben, waardoor het moeilijk en pijnlijk wordt om met de tong overal te komen. De pijn kan ook in het bekje zitten.

12 jaar is nou niet echt een heel hoge leeftijd .
Mijn kater is 13 en wast zich nog heel grondig en is ook nog steeds een olympisch atleet als ik zie hoe hij de spagaat doet en zich in allerlei bochten draait om overal bij te komen.

Wel bijzonder dat allebei jouw katten zich niet meer wassen trouwens.
De ene heeft een jaar geleden een zware niercrisis gehad. We zijn nog steeds verbaasd dat ze nog leeft, wang ze is door het oog van de naald gekropen. De andere was ondanks haar ataxie de gezondste van de 2. Ik ga er eens proberen op te letten of ze hun nog wassen, is volgens mij zo geleidelijk aan gekomen dat het niet opviel…Voor de rest lijken ze gezond de ene zit nog even graag buiten en ondanks haar ataxie vond ik een dood spitsmuisje in de tuin. De andere heeft del een fameuze deuk gehad sinds de nier crisis. En ik durft bijna niet haar bloedwaarde weer laten testen. Want waardes blijven te hoog. En door haar vreet ziekte zie je dat niet aan haar eetgedrag
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat wast zich niet veel meer

Bericht door Dinky »

Je kan ze ook altijd helpen met de vachtverzorging door ze te borstelen. Zeker klitten moet je wat aan doen want als dat vervilt wordt dat heel pijnlijk en zal de vacht weg geschoren moeten worden. Dat wil je graag voor zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie