Kersverse moeder agressief naar baasje en vader

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Streep
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2023 14:06

Kersverse moeder agressief naar baasje en vader

Bericht door Streep »

Nu 12 dagen geleden is mijn poes streepje bevallen van 4 schattige kittens. De dag voor de bevalling heeft ze flink gevochten met de vader kat dus heb ik haar apart in een kamer met de kittens veilig in de kast. De eerste week na de bevalling was alles koek en ei en lag streep in de kast met haar kinderen. Ze reageerde goed op contact en vond het heerlijk om geaaid te en aangehaald te worden. Nu sinds een dag of 3 is ze overdreven territoriaal en mocht ik niet meer in de kamer komen. Het lukte met veel moeite haar te voeren en de kattenbak leeg te scheppen. Vandaag lukte het net haar een schoteltje natvoer te geven en haar en de kittens met rust te laten, maar toen ik net wou kijken of alles nog goed ging stormde ze uit de kast en ging direct in de aanval. Ik heb dit maar een keer eerder met haar meegemaakt na een miskraam en ik moet eerlijk zijn dat het heel ingewikkeld en zelfs doodeng is. Ze heeft me wederom flink verwond, maar ik vind het veel erger dat ik niet voor haar kan zorgen nu ze het hard nodig heeft omdat ze 4 kittens moet voeden en onderhouden. Ik lees online dat ik met haar naar de dierenarts moet maar streep is normaal al onmogelijk in een reismand te krijgen en ik ben serieus bang dat het me niet gaat lukken zonder slagaderlijke bloedingen en of een gewonde moederpoes. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik wil vragen, maar heeft iemand ooit zoiets meegemaakt en hoe zijn jullie er mee omgegaan want ik heb geen honderden euros voor de dierenarts aan huis en ik maak me zorgen om mijn poezen kinderen. Alvast heel erg bedankt voor iedere reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kersverse moeder agressief naar baasje en vader

Bericht door sandy »

Het kan zijn dat ze een trauma heeft van de eerste keer, dat is het enige wat ik kan bedenken. Kan je niet in elk geval telefonisch een en ander bespreken met je dierenarts? Ik snap dat ze al gauw zeggen dat ze haar willen zien, maar als dat niet zo makkelijk is, zeker nu, moet er een andere oplossing komen.
Mocht het toch noodzakelijk zijn is er geen vangkooi te regelen?
Ik zou zowiezo in elk geval haar laten helpen als de kittens groot genoeg zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kersverse moeder agressief naar baasje en vader

Bericht door Rik »

Even voorop stellen dat hier geen fokkers (of maar weinig mensen met nestjes) op het forum zitten...

Ik kan me ergens een gevecht wel goed voorstellen wanneer vader kat nog vrolijk in huis rondloopt !! Er gieren bij beide hormonen door het lichaam. Dat lijkt mij geheid reden voor problemen. Wanneer eenmaal die frustratie en stress er is bij moederpoes, dan zal niets meer veilig zijn (ook jullie niet). Ook dat lijkt me normaal.

Volgens mij loopt er bij geen enkele fokker zomaar een kater door het huis (maar ik kan het mis hebben, daarvoor zou je eens moeten informeren bij wat echte fokkers). Fokkers halen of de kater alleen voor dekking van buitenaf of ze hebben zeer duidelijk afgescheiden vertrekken. Maar door elkaar lopen ze volgens mij nooit. Hou er ook rekening mee dat moederpoes ook weer heel snel vruchtbaar kan zijn. En zeker als fokker wil je geen gevechten of oeps-nestjes.

Ik hoop dat je dus voldoende ruimte hebt om de kater de komende maanden gescheiden te houden (want dit had je eigenlijk ook van tevoren kunnen weten of informeren ;) ).

En als je geen van beide laat helpen dan zou je ze nog langer moeten scheiden want binnen een jaar weer een nestje... dat is zeer ongezond en zwaar voor het lichaam van moederpoes (al bovenop het feit van regelmatig krolsheid wat verhoogde kans geeft op ... nou, ik neem aan dat je dat allemaal eigenlijk wel weet ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie