Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Maleine »

Hoi allen,

Ik heb echt dringend jullie advies nodig. Ik heb nu sinds 1 week twee lieve kittens van 10 weken. Ze zijn deze woensdag nog gecheckt, ingeënt en ontwormd bij de DA. Ze zijn al groot voor hun leeftijd volgens de DA. Nu valt het mij sinds gisteren op dat één van de twee best lethargisch is. Ze speelt niet echt meer, kijkt wel geïnteresseerd maar blijft liggen. Als ik ze roep voor het eten moet ik haar komen halen en gaat ze ook vrij slap in mijn hand liggen. Ze eet en drinkt wel. Spint ook, maar ze is een stuk rustiger dan de afgelopen 8 dagen. Ook speelt ze niet meer met haar zusje, die heel druk in de weer is met van alles en nog wat. Ik maak me echt behoorlijk zorgen.

De hamvraag nu: Weekend DA bellen of afwachten tot maandag?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Asse-Poes »

Het klinkt als een ent-reactie en komt vaker voor. Sommige katjes worden suf na een inenting, krijgen koorts en hebben geen eetlust.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... =77&t=5519
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... =77&t=7348

Heeft het katje ook koorts? Kan je meten door een gewone thermometer in haar anus te steken.
Hoe is de ademhaling?
Kan ze wel normaal lopen?
Drinkt en plast ze wel?

Als je kleintje echt ziek is, kan je het beste naar de DA (wel balen dat het nu weekend is en je een bijbehorend tarief krjjgt) dan krijgt het katje daar medicatie voor.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Asse-Poes »

Hoe is het eigenlijk afgelopen met de andere 2 poezen uit je topic van vorig jaar?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Synemios »

Tommy was ook heel ziek na enting en daar was echt meer nodig.
Een kitten dat niet speelt en slap in je hand ligt en zelf geen aanstalten maakt om te lopen dat zou ik niet vertrouwen.
Ja ik weet dat de kosten hoog zijn in het weekend maar ik zou geen risico nemen.

Je kunt ook altijd eerst even bellen voor advies.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Rik »

Dat is even een lastige. Lethargie is wel een van de symptomen van een reactie op de inenting. Maar ik zou zeker even de dienstdoende dierenarts bellen. Er zijn ook verschillende gradaties van lethargie.

(In ieder geval ook om te zorgen dat je op elk moment daar direct terecht zou kunnen)
Veelvoorkomende symptomen zijn lichte koorts, lethargie en verminderde eetlust. Deze symptomen verdwijnen meestal vanzelf binnen enkele dagen.

In zeldzame gevallen kunnen katten echter ernstigere reacties vertonen, zoals allergische reacties of zwelling op de injectieplaats. Het is belangrijk om deze symptomen nauwlettend in de gaten te houden en onmiddellijk contact op te nemen met een dierenarts als ze optreden. Door snel te handelen, kunnen verdere complicaties worden voorkomen.
https://www.katdootje.nl/blog/verzorgin ... accineren/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Maleine »

Asse-Poes schreef: 23 sep 2023 12:14 Het klinkt als een ent-reactie en komt vaker voor. Sommige katjes worden suf na een inenting, krijgen koorts en hebben geen eetlust.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... =77&t=5519
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... =77&t=7348

Heeft het katje ook koorts? Kan je meten door een gewone thermometer in haar anus te steken.
Hoe is de ademhaling?
Kan ze wel normaal lopen?
Drinkt en plast ze wel?

Als je kleintje echt ziek is, kan je het beste naar de DA (wel balen dat het nu weekend is en je een bijbehorend tarief krjjgt) dan krijgt het katje daar medicatie voor.
Ze loopt wel normaal en loopt ook zelf nu naar de voerbak. Ze heeft vanmiddag even kort met haar zusje gespeeld. Maar zuslief is veel te ruw op dit moment. Ze gaat ook naar de kattenbak. Alleen slaapt ze gewoon verder de hele tijd en verplaatst zich amper.
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Maleine »

Asse-Poes schreef: 23 sep 2023 14:24 Hoe is het eigenlijk afgelopen met de andere 2 poezen uit je topic van vorig jaar?
Dobby (toen de kitten) is naar mijn vader verhuisd begin september 2022. Nelly (de aanwezige poes van 8jr) woont nu bij mijn ex. De poes viel Dobby dusdanig aan dat hij er bloederige krassen aan overhield. Het is beter zo. Wij zijn begin dit jaar uitelkaar gegaan.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zorgen om kitten van 10 weken, onlangs bij DA wel gezond verklaard

Bericht door Asse-Poes »

Hoe gaat het nu met het poesje (naam?) en Is ze al weer wat levendiger?

Fijn dat Dobby een nieuwe woonplek heeft en Nelly nu weer haar rust teruggekregen heeft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie