Kitten geeft over na elke maaltijd

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
ManouVellekoop
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2023 17:41

Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door ManouVellekoop »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik hulp zoek voor mijn kater kitten van 18 weken.

Wij hebben sinds vorige week zaterdag 2 kittens opgehaald uit een asiel (katertje van 18 weken en poes van 21 weken).
Maar nu met alles wat hij eet (zelfs een theelepeltje voer) spuugt hij het weer uit samen met een hoop slijm, om het vervolgens weer op te eten en soms gaat dat wel 4 keer door. De mensen van het asiel hadden ook aangegeven dat hij daar ook had overgegeven en dat we dat in de gaten moesten houden. Ook hebben ze hem daar 2 keer in quarantaine gezet om het in de gaten te houden maar dan hield hij het wel binnen.

We hebben contact met het asiel en zijn ook al met hem teruggeweest afgelopen woensdag om hem te laten onderzoeken door de dierenarts waar hun mee samenwerken. De dierenarts heeft niks geks gezien of gevoeld. We hebben hem daar ook wat voer gegeven en uiteraard hield hij daar alles binnen (zal je altijd zien).

Maar aangezien die wel een enorme eetlust heeft hebben we ook niet het idee dat hij ziek is. Hij is ook wel redelijk speels, niet zo erg als de poes maar misschien is die gewoon minder speels. Hij loopt verder wel gewoon vrolijk rond.

We dachten misschien stress van de drukte in de kitten kamer, en daarna nieuw bij ons in huis. En ik probeer ook de poes een beetje uit zn buurt te houden als die eet en gegeten heeft zodat hij het rustig kan verwerken, maar aangezien ze net bij ons zijn vertrouwen ze ons nog niet helemaal en dus is dat wel lastig.

Heeft iemand misschien een oplossing voor ons. Zouden we ander voer moeten proberen bijvoorbeeld? Ik wil ook niet lukraak maar allerlei dingen gaan kopen om uit te proberen.

Ik hoop dat iemand mn kleine man kan helpen.

Groetjes Manou
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Als het iets medisch is dan zal er uiteindelijk wel een dierenarts aan te pas moeten komen. Alles elke overgeven is natuurlijk niet normaal.

Schrokt hij? Gaat het alleen om natvoer of ook brokken?

Je kunt beginnen met een voerspel of antischrokbak. Kijk ook eens of hij het binnen houdt als ze wel gescheiden eten maar daarna bij elkaar mogen. Als dat ook niet werkt dan na het eten wat langer gescheiden houden. Dit om gewoon even te testen of het dus het schrokken of stress bij eten is.

Heb je ook ander voer geprobeerd? Welk voer is het? (Was dat hetzelfde als bij het asiel?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb ook het vermoeden dat hij schrokt omdat het poesje in de buurt is.

Ik ben meestal van de simpele en praktische oplossingen:

Poesje in de keuken eten geven en tegelijkertijd katertje in de gang (of andere rustige plek) eten geven en hem daar zeker 10 minuten in alle rust laten dineren. Ook niet zelf gaan kijken gedurende die 10 minuten.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door Synemios »

Oscar deed dat ook, doordat hij eerder steeds weg gejaagd werd met eten door andere katten, was hij altijd op zijn hoede ( dus stress en daardoor te vlug eten)
En apart zetten tijdens het eten heeft toen geholpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door Rik »

Dat hoeft misschien niet levenslang maar voor nu kan het wel helpen.

Hier zit ik er altijd even bij als ze eten. Is maar een paar minuten. Maar Bono heeft inmiddels geleerd dat hij niet direct op het schoteltje van Yuna mag duiken totdat zij ook klaar is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door Guazala »

Voor natvoer kan je ook een lickimat gebruiken.
Hier ook een schrokker en dat is een hele verbetering. Duidelijk aangenamer voor hem ook dan de antischrokbak die we eerst geprobeerd hadden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door castratenkoor »

Misschien 4-5 keer per dag kleine beetjes natvoer aanbieden? Heeft hij altijd voer ter beschikking? Katten willen ook nog wel eens braken als ze te lang niet gegeten hebben.

Ik heb een kat die dol is op brokken maar als hij brokken eet braakt hij er vaak van. Met natvoer niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ManouVellekoop
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2023 17:41

Re: Kitten geeft over na elke maaltijd

Bericht door ManouVellekoop »

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Ik heb een paar keer een pathe geprobeerd ipv vlees stukjes in gelei, dit ook helemaal plat gedrukt omdat ik het idee heb dat die ook niet echt kauwt. Dit hielp wel redelijk, en inderdaad kleine beetjes. Ze apart laten eten is op dit moment lastig omdat ze ons nog echt eng vinden dus elke beweging schrikken ze nog van, en dan gaan ze uit het zelfde bakje zitten eten.
Heb ze nu een stuk uit elkaar eten gegeven voor zover dat ging en op het moment dat de poes klaar was of stopte met eten terwijl de kater nog bezig was in de tussentijd de poes afgeleid met spelen zodat de kater iets meer rust had.
Misschien dat inderdaad een anti schrok bak wel een goed idee nog is om het nog meer te verbeteren.
Ik ga met alle tips aan de slag!
Plaats reactie