HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Mijnlievevriend
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2023 13:20

HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Mijnlievevriend »

Hallo Mensen,

Mijn lieve kat van 12 jaar die mijn leven is lijdt aan hartfalen met veel vocht in en om zijn hart.
Echo gemaakt en de prognose is niet gunstig.
Hij heeft al ruim 5 dagen niks gegeten en ik moet hem elke keer dwangmatig voeren(natvoer) met een spuitje.
Hij heeft geen kracht meer en ligt alleen maar in de douche op de tegels met zijn koppie naar beneden.
5 dagen geleden was hij nog rond aan het rennen en spelen, ik kan dit totaal niet begrijpen.
Ik ga hier helemaal kapot aan want dit is het enige wat ik overheb van mij overleden vader die niet lang geleden is overleden. Wij hebben hem samen groot gebracht.
Is er eventueel nog iets wat ik kan proberen qua alternatieve medicatie ? meidoorn extract ? Dit is momenteel onderweg maar de artsen geloven hier niet in maar als ik de revieuws mag geloven is dit een topmiddel. Ik hoop alleen niet dat het te laat is want ik zie hem lijden.

IK hoop op hulp en begrip.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Dinky »

Ik ga er van uit dat hij al vochtafdrijvende medicatie krijgt van de dierenarts? Weet niet of dosering daarvan nog omhoog kan?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb totaal geen ervaring met hartfalen maar wil je wel veel sterkte wensen.
12 jaar is nog zo jong en deze kat heeft zo'n speciale betekenis voor jou omdat hij het laatste draadje tussen jou en je vader is.

Ik hoop dat de DA je kat kan helpen en hem er weer bovenop kan krijgen. Dat het nu ook weer zo heet is, helpt ook niet echt.
Is er geen natvoer, desnoods van die snoepstaafjes (vitakraft) of kattensoup , wat hij erg lekker vindt?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Mijnlievevriend
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 sep 2023 13:20

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Mijnlievevriend »

Ik heb hem gister helaas in moeten slapen en ik ben er helemaal kapot van en voel me er heel erg slecht bij.
In een paar dagen ben ik langs een paar praktijken gereden. Eerst naar een een praktijk die spoed dienst draaide. Daar voelde de dierenarts al door middel van lichamelijk onderzoek dat hij veel vocht had bij zijn buik/romp/longen? En luisterde de dierenarts ook naar het hartje wat abnormaal klopte. Hij vertelde eerlijk dat daar inslapen al een optie was en dat sommige mensen daar voor kiezen. Dat ging er bij mij niet in. Hij bleef daar de nacht overnachten en ze hebben hem daar in de gaten gehouden en een beetje gedwangvoerd en vochtafdrijvende injectie gegeven. De dag erna heb ik hem opgehaald en was hij flink aan het hijgen. Ik ben toen met spoed naar een andere praktijk gereden en ze hebben daar een echo gemaakt en wat de arts daar liet zien kwam als een klap binnen. Het hartje zat vol met vocht en ook het hartzakje. De grootte van de kamers en de boezem kamers oid waren vergroot. De boezems waren heel erg vergroot terwijl de kamers vergroot moeten zijn. in ieder geval was alles bij mijn kat het tegenovergestelde van een normaal hartje is wat de arts mij vertelde. Deze arts vertelde mij heel hard maar eerlijk dat ik net zogoed kan beginnen met medicatie en afdrijvers want dood gaat hij toch wel als ik het niet doe. Ik heb 2 dagen lang 24 uur gehuild en heb hem 24 uur in de gaten gehouden. Hij had geen kracht niks meer en lag alleen maar in de badkamer in een hoekje. Hij liep nog wel af en toe naar zijn bak om te plassen. Brokjes at hij al 5 dagen niet meer en ik moest hem elke keer dwangvoeren met een spuitje en natvoer. Het zag er niet naar uit dat hij daar energie van kreeg. Gister heb ik mijn eigen praktijk gebeld met de vraag of ik eerder terecht kon want ik zag gewoon aan mijn kat dat het heel ernstig was. De invallende dierenarts vertelde mij eerlijk dat hij ernstig ziek is en er in dit stadium vrij weinig meer te doen was en ben daar min of meer overgehaald om hem geen pijn meer te laten lijden. Ik was er continu aan het huilen en hij voelt dat natuurijk. Om eerlijk te zijn wilde ik nog een supplement proberen die ik had besteld maar die zou pas maandag aankomen en als ik mijn kat zo zag de afgelopen dagen was ik bang dat die het niet zou redden en de arts zei ook dat hij misschien het weekend niet eens zou halen.
Ik voel me echt verschrikkelijk en slecht dat ik dit heb moeten doen.

In minder dan een week is hij zo snel achteruit gaan en is alles zo onwerkelijk.
7 dagen geleden nog lekker rollebollen en spelen en een week later heel ernstig ziek dat hij amper tot niet meer te redden is. Ik kan dat totaal niet plaatsen.

Dit is echt heel erg bruut en ik gun dit geen enkel katten baasje.

Mijn maatje en beste vriend is er niet meer.
Ik hoop dat hij nu samen met m'n vader is 😢
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Dinky »

Ja, vocht bij de longen maakt enorm benauwd. Bij onze vorige poes een jaar geleden (14 september 2022) was het toen ik naar mijn werk ging nog ok maar nog geen uur later was ze extreem benauwd en hebben we haar ook moeten laten inslapen. Kwam ook door vocht bij de longen maar was de oorzaak longtumor ipv hartfalen. Ze was zo extreem benauwd dat ze niet eens meer kon bewegen.

Je hebt de juiste keuze gemaakt, hoe hartverscheurend het ook is. Heel veel sterkte met dit verlies en ik geloof zeker dat hij weer bij je vader is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Asse-Poes »

Wat een enorm verdrietige update 😢
Je hebt de enige juiste keuze gemaakt en hem verder lijden bespaard.
Ik denk ook dat hij nu weer bij je vader is.
Heel veel sterkte met het verlies van je vriendje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door OMH »

Wat een verdrietig verhaal. Toch denk ik dat je er goed aan hebt gedaan, hoe moeilijk dat ook moet zijn. Ik wens je heel veel sterkte.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte, ik denk dat je de beste keuze hebt gemaakt in zijn belang.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: HELP! Mijn lieve vriend lijdt

Bericht door crazycatladyP »

Heel veel sterkte met het verlies!
Wij hebben 3 maanden geleden ook zo`n keuze moeten maken, niet vanwege het hart, maar nieren die niet meer te redden waren, het is echt heel erg zwaar, zeker als het onverwachts zo snel gaat.
Je vader is vast blij zijn vriend weer bij zich te hebben, hopelijk heb je daar steun aan en krijgt het grote verdriet een plekje.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie