Kat wil niet uit bakje eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Jim en Dwight »

Hoi!

Ik heb twee poezen en een van de twee wil opeens niet meer uit een voerbakje eten. Als ik verse brokjes in het bakje doe trekt ze een vies gezicht en wil er gelijk van weg. Als ik dezelfde brokjes op de grond leg, eet ze ze gelijk op. Ook snoepjes eet ze zo uit de hand, dus het is gelukkig niet zo dat ze niets meer wil eten en dus ziek is of iets dergelijks. Mijn poezen hebben in totaal 3 voerbakjes verdeeld over de woonkamer staan en hier zitten altijd brokjes in (ik geef ze dus niet maar 2 keer per dag of zo eten).

Deze bewuste poes heeft een voedselallergie en krabt daardoor steeds haar snorharen uit (is bij de dierenarts bekend en hier is niets aan te doen), dus het is niet zo dat het bakje niet fijn voelt aan haar snorharen, dit las ik ergens op internet. Waardoor zou het wel kunnen komen dat ze opeens niet meer uit bakjes wil eten? Iemand enig idee?

Groetjes Eef 🐈
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door nellebel »

Materiaal van het bakje misschien? Guusje eet haar brokjes ook liever van de grond. We kregen er altijd een stapeltje apart voor haar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Rik »

Ik werk nooit met bakjes. Ik gebruik metalen schoteltjes. Kleinste uitvoering voor honden. Zoiets https://www.witjesverzendhuis.com/puppyschalen-rvs

Ook beter dat de snorharen niet in de weg zitten.

Ook als waterbak heb ik, naast een fontijn, en grote honden drinkbak.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Jim en Dwight »

Het is geen nieuw bakje of zo. Ze eet al 1,5 jaar uit hetzelfde stenen bakje. Snorharen zitten niet in de weg zoals ik al in het eerste bericht zei. Er is niets aan de situatie veranderd: hetzelfde bakje en hetzelfde voer. Ik heb ook een fontein maar daar heeft ze geen problemen mee
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door nellebel »

Tja eigenwijs ding dus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Asse-Poes »

Na 1,5 jaar is ze uitgekeken op haar voerbak.
Het Prinsesje wil nu een schoteltje.

Het is een kat hè. Kat met gebruiksaanwijzing. Kat met eigen ideeën en voorkeuren.
Een kat dus...en of jij je maar even aan wilt passen aan haar grillen en behoeftes :lol:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Rik »

Je kunt natuurlijk gewoon even kijken of een porseleinen schoteltje beter werkt.

Een voedselpuzzel is misschien ook wat.

Het kan zelfs zo zijn dat ze iets aan haar bekje of gebit heeft. En ja, dan eten ze nog steeds wel uit je hand, gewoon alleen om jou een plezier te doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Jim en Dwight »

Haha wat zijn katten soms toch stomme beesten he.

Een voerpuzzel heb ik inderdaad ook (zo’n soort van rubberen mat met allerlei opstaande randjes en kamertjes). Natvoer daaruit eet ze gewoon op. Ook is ze er als de kippen bij als ik snoepjes tevoorschijn haal.

Hoe weet ik wanneer het simpelweg om het bakje gaat, of wanneer ze iets met haar bekje heeft? Het is een poes van 1,5 jaar oud
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Rik »

Jim en Dwight schreef: 24 aug 2023 19:50 Hoe weet ik wanneer het simpelweg om het bakje gaat, of wanneer ze iets met haar bekje heeft? Het is een poes van 1,5 jaar oud
Ja, 1,5 is nog niet zo oud dus om nu al gebitsproblemen te hebben.... Maar het kan wel (b.v. aangeboren aandoening).

Maar je kunt gewoon kijken of ze het dus van een schoteltje of plankje (o.i.d.) wel wil eten. Als ze dan wel gewoon haar portie eet (dus niet alleen een paar brokjes die jij met de hand aanbiedt), dan lijkt mij het gebit wel in orde te zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Jim en Dwight »

Rik schreef: 24 aug 2023 20:20 Maar je kunt gewoon kijken of ze het dus van een schoteltje of plankje (o.i.d.) wel wil eten. Als ze dan wel gewoon haar portie eet (dus niet alleen een paar brokjes die jij met de hand aanbiedt), dan lijkt mij het gebit wel in orde te zijn.
Ik heb altijd bakjes in huis staan met voer, dus ik geef geen porties of iets dergelijks. Als ik de brokjes op de grond leg (en dan niet 1 of 2 brokjes, maar een hele schep) dan eet ze ze wel op. Heb nu de bakjes nogmaals schoongemaakt en 1 van de bakjes vervangen door een schoteltje, hoop dat ze dan wel gewoon weer normaal eet. Ze drinkt, poept en plast verder gewoon normaal. Wel is ze iets slomer, maar het is bij mij binnen met deze hitte 29 graden, dus ik ga er vanuit dat het daarmee te maken heeft. Kan het misschien ook komen door de hitte dat ze minder eet? Of eten katten gewoon dezelfde hoeveelheid, ongeacht hoe warm het is?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Asse-Poes »

Mijn katten eten aanzienlijk minder als het erg warm is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Jim en Dwight »

Asse-Poes schreef: 24 aug 2023 21:17 Mijn katten eten aanzienlijk minder als het erg warm is.
Goed om te weten! Dan zal dat er wellicht ook iets mee te maken hebben. Bedankt voor de reacties!
Juna
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jul 2023 16:05

Re: Kat wil niet uit bakje eten

Bericht door Juna »

Sommige katten vinden het fijn als je een breed bakje neemt, soort platte schaal, die je dan vol legt met brokjes zodat ze met hun snorharen de randen van het bakje niet raken.
Ik heb hier bakjes staan van ongeveer 20 cm breed, en 5 cm hoog. Als ik die tot de rand vul, dan kunnen ze eten zonder dat hun snorharen geprikkeld worden. Dat vind 1 van hen een stuk fijner.
Je moet het wel goed voldoen dan, anders hebben ze alsnog die randen of raken ze met hun tanden de bodem wat soms ook weer niet fijn is. Dus hoog genoeg vullen.
Plaats reactie