Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik de strijd aan het winnen ben. Nog steeds springen er vlooitjes op m'n benen, maar die zijn zo miniscuul, die halen m'n enkels niet eens. Gister en vandaag alle matrassen, tapijten en meubels met de stoomreiniger gereinigd. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één vlo dat heeft overleeft.

Vandaag komt ook de Diatomeeën aarde binnen en dat kan ik preventief in de kieren/naden en tapijten strooien.

Inmiddels ben ik wel over de €300 verder in deze bestrijding...
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Asse-Poes »

Wat een doorzettingsvermogen!
Dat zou beloond moeten worden met een volledige liquidatie van die akelige springbeestjes.

Terminator ZP1970 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door OMH »

ZP1970 schreef: 10 aug 2023 15:09 Ik begin het gevoel te krijgen dat ik de strijd aan het winnen ben. Nog steeds springen er vlooitjes op m'n benen, maar die zijn zo miniscuul, die halen m'n enkels niet eens. Gister en vandaag alle matrassen, tapijten en meubels met de stoomreiniger gereinigd. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één vlo dat heeft overleeft.

Vandaag komt ook de Diatomeeën aarde binnen en dat kan ik preventief in de kieren/naden en tapijten strooien.

Inmiddels ben ik wel over de €300 verder in deze bestrijding...
Veel sterkte. Het is ons ooit gelukt de vlooien weg te krijgen door een intussen allang achterhaald systeem (katten inpoederen en met hen in een sloop buiten te gaan zitten, koppie eruit) en alle vloerbedekking met een nat middeltje te bewerken. Doe maar niet hoor! Nogmaals succes! En wat een geld hè...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Asse-Poes »

ZP1970 schreef: 07 aug 2023 21:10 Ik ga nu grof geweld gebruiken. :evil:
Ik ben heel benieuwd... Heeft het gewerkt?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Asse-Poes schreef: 22 aug 2023 16:55 Ik ben heel benieuwd... Heeft het gewerkt?
Ik heb de afgelopen 2 weken bijna dagelijks de tapijten en de banken met de stoomreiniger grondig gestoomd, heb achter alle plinten in het huis zilvervisjesspray gespoten (is hetzelfde als anti-vlooien spray), in de meeste kieren diatomeeën aarde gestrooid, in alle kamers alles van hun plek gehaald en alles grondig gestofzuigd, en de katten Credelio vlooienpillen gegeven.

En eindelijk... de laatste keer dat ik een vlo zag was 4 dagen geleden! De katten krabben niet meer en ik wordt niet meer besprongen. Maar allerjezus zeg, wat heb ik daar een geld en tijd tegenaan moeten smijten...

Het stoomreinigen zal ik nog een paar weekjes blijven doen.

Ik heb wel het gevoel dat al die sprays werkelijk niets hebben geholpen, evenmin de vlooiendruppels. De pillen die ik de katten uiteindelijk gegeven had, waren op aanraden van de dierenarts, maar die waren niet echt goedkoop. €54 voor zes pilletjes (1 pil per kat per maand)!

De dierenarts zei ook dat de meeste anti-vlo behandelingen (sprays, vlooiendruppels) niet meer werken omdat vlooien daar resistentie voor opgebouwd hebben. Ze mocht geen namen noemen, maar ik kreeg het gevoel dat ze het over de sprays en druppels had die ik gebruikt had.

En dat is eigenlijk ook wel mijn ervaring geweest. Ik heb de afgelopen maanden mijn katten 3x Bolfo Gold gegeven, en het leek alsof dat de vlooien niets deed. Ook de spray van Bolfo (werkzame bestandsdelen permethrin en tetramethrin) deed naar mijn gevoel helemaal niets (echt niets) en de spray van Beaphar (permethrin en (S)-methopreen) deed een heel klein beetje.

Ik denk dat de combinatie stoomreiniger/diatomeeën aarde/Credelio vlooienpillen uiteindelijk de ommekeer teweeg bracht.

Edit:
"De dierenarts zei ook dat de meeste anti-vlo behandelingen (sprays, vlooiendruppels)" daar moet ik nog "die in de dierenwinkels verkocht worden" aan toe voegen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Anne »

Ik strooi zout achter de plinten, daar drogen die krengen van uit :twisted:

Een jaar of 2 hadden we hier ook vlooien en ben ik begonnen met advantage druppels in hun nek om de 4 weken.
Sindsdien nooit meer last...
Wel het huis met stoomreiniger behandeld en mandjes en kleedjes op 60 gr gewassen
En zout achter de plinten ;-)

En nu zijn ze al een paar maanden vlooievrij zonder de 4 wekelijkse advantage behandeling
Misschien een idee voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door Asse-Poes »

:mmwhistle: Wat een goed nieuws!
Ik hoop dat de akelige springers voorgoed wegblijven.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
ZP1970
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2023 11:20

Re: Al weken aan het vechten tegen een vlooienplaag

Bericht door ZP1970 »

Nou... Ik ben er nog niet helemaal vanaf blijkbaar.

Mijn kids zijn al 2 weken op vakantie met hun moeder en nu heb ik één van hun slaapkamers al die tijd dicht gehouden. Daar liep ik net naar binnen en werd meteen besprongen door een vlo.

Nu denk ik dat dat eigenlijk wel logisch is. Als er niemand (ook geen katten) die kamer binnenkomen, dan worden de vlooien-pupae niet gestimuleerd om uit te komen. Dus ik loop er één keer binnen wat tot gevolg heeft dat ze uitkomen, en de volgende keer dat ik binnenloop, wordt ik besprongen door die net uitgekomen vlooitjes.

Ik denk dat ik de kamer beter open kan laten want dan komt alles uit, en gaan ze dood omdat ze zich niet kunnen voeden (en dus ook niet voort kunnen planten). M'n katten zullen dan nog wel weer even besprongen worden, maar als het goed is zijn die nu beschermd.

Maar nogmaals, die vlooienspray werkt dus compleet niet, want ik had die kamer een week geleden nog een keer helemaal onder gesprayed...
Plaats reactie