Dieetvoer

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
MG93
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2023 23:02

Dieetvoer

Bericht door MG93 »

Hallo,

Sorry maar ik zie door de bomen echt het bos niet meer. Mijn gesteriliseerde kat van 7 jaar heeft overgewicht. Ze weegt 5,6 kilo maar volgens de dierenarts kan er wel ongeveer een kilo af. Ze at altijd Felix Sensations gedurende de dag en in de avond krijgt ze een half zakje nat voer van Whiskas. Inmiddels ben ik qua droogvoer geswitched naar ‘Schesir Cat Dry Sterilized-Overweight Kip’. Ongeveer 50-60gram per dag. Bij de dierenwinkel zeiden ze dat dit kon helpen maar nu lees ik op onder andere Catmoneo dat dit voer ook niet bepaald goed is. Er zijn zoveel keuzes dat ik niet echt meer weet wat ik haar nou het beste kan geven. Ze eet graag iets met kipsmaak en het moet haar helpen afvallen. Het liefst uiteraard zo betaalbaar mogelijk, maar wel gezond voor haar. Heeft iemand advies?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dieetvoer

Bericht door Synemios »

Bij ons werkte de RC Satiety Support Weight Management goed voor 1 kat en bij de ander werkte de metabolic van Hills goed.
Maar helaas zijn beiden geen goedkoop voer en catmoneo raadt dit ook af ik weet het, maar haar tips werkten hier ook niet om af te vallen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dieetvoer

Bericht door Asse-Poes »

Natvoer bevat minder calorieën dan droogvoer.
Droogvoer vult de maag weer beter.
Ik zou poes vaker (4x per dag) kleine porties natvoer geven en tussendoor de brokjes. Brokjes-dagportie ook verdelen in kleine porties.

En even geen snoepjes 😢
Een mini beetje van een plakje rosbief of kipfilet kan je wel geven, als je dat toch voor jezelf koopt.

De brokjes zijn ook ideaal om poes meer te laten bewegen. Gooi ze een voor een zodat poes er moeite voor moet doen en je hebt ook meteen een speelmoment met haar. Brokjes de trap op- en afgooien is ook een goeie methode.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dieetvoer

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 17 aug 2023 12:15 Droogvoer vult de maag weer beter.
Droogvoer zit vrijwel ALTIJD veel meer koolhydraten (wat essentieel suikers zijn, en de koolhydraten die geen suikers zijn heeft de kat niets aan).

Je voert je kat dus eigenlijk suikerklontjes in de hoop dat ie daarvan af gaat vallen :roll:
(heb ik altijd een beetje tegenstrijdig gevonden ;-) )

Dan kan er in die 'sterilized' of 'weight control' wel minder koolhydraten zitten.
Maar altijd nog veel meer dan natvoer.
En als je kwalitatief goed natvoer neemt dan kun je de koolhydraten helemaal verminderen.

Brokjes zijn inderdaad wel goed als snoepjes of jaag-materiaal.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie