Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Saida
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 15:28

Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Saida »

Hallo, ik ben nieuw hier en probeer een beetje mijn weg te zoeken.

Ik wil graag jullie hulp/ervaringen inroepen om mij in de juiste richting te sturen qua onderzoeken bij mijn katje Jolie want de DA’s vinden het op basis van haar leeftijd blijkbaar niet erg de moeite.

Ze is ongeveer 15-16 jaar.
Zij en haar dochter werden door mij een 8-tal jaar geleden van een overleden buurvrouw geadopteerd. De vaccinatieboekjes van beiden werden niet teruggevonden, vandaar de geschatte leeftijd.

In juni bracht ik haar naar de DA wegens niezen en voor een jaarlijks controle bloedonderzoek.
Hij onderzocht haar en gaf haar een spuitje AB, ik weet helaas niet welke. Ik kreeg ook nog Azithromycine Sandoz 200mg/5ml mee voor thuis. Aangezien toedienen in bekje niet lukte, nam ik na een paar dagen opnieuw contact op met DA om te melden dat niezen gestopt was maar dat ik de Azithromycine niet had kunnen geven. Hij was van mening dat wat hij geïnjecteerd had niet voldoende zou zijn om het niezen niet te laten terugkeren en vroeg om naar de praktijk te komen zodat ze een 14dagen werkend antibioticum zouden kunnen prikken.

Daarna had Jolie diarree, pilletjes EMDODIAR 5 daarvoor gekregen.

Uit het bloedonderzoek van juni kwam een verhoogde ALT waarde (281), waardoor ik in juli een echo van de buik liet doen, daarbij vertelde de DA mij dat er iets niet helemaal O.K. was met de lever (doorbloeding) en de pancreas. Die uitleg vond ik toch heel erg vaag.

Intussen begon Jolie veel te drinken en had ze felle jeuk en stopte niet meer met zich te krabben.
Ik ging voor een 2e opinie naar een andere DA, die zei dat de verhoogde leverwaarde nog wel meeviel en gaf me voor de jeuk een vlooienmiddel terwijl ik vrijwel zeker was dat de jeuk niet van vlooien kwam. Zij en haar dochter zijn binnen-katten. Tegen beter weten in gaf ik 0,4ml Advantage Cat.

Een dag later ging ik met Jolie opnieuw naar onze vaste DA en die zei dat ze inderdaad uitgedroogd was en dat jeuk ook een teken van kanker zou kunnen zijn. Dat men dit wel vaker ziet bij palliatieve kankers.
Aangezien ik haar wat rust van dat krabben wou gunnen (dit ging namelijk dag en nacht door), ging ik akkoord met een kortdurende cortisone en een langdurende pijnstiller omdat de DA ook artrose vermoedt. Ik weet helaas opnieuw niet wat er exact geïnjecteerd werd.
De jeuk bleef waardoor ik 2 weken later opnieuw bij de DA stond en er ditmaal een kort durende en een langdurende cortisone (Moderin) werd ingespoten. Hierna werd de jeuk en het krabben minder. 10 dagen later, kwam de jeuk terug.

Enkele dagen later begon Jolie over te geven.
Een andere DA (vaste was in verlof) kwam aan huis en gaf haar een ontwormingspil (Milpro) toen hij over de jeuk hoorde.
De jeuk bleef en ik liet enkele dagen later opnieuw bloed afnemen, hier waren ondertussen na alle inspuitingen de andere waarden ook verhoogd. Hij gaf ook opnieuw nog een cortisone injectie.

Er zijn veel meer waarden gemeten maar ik weet niet naar wat ik moet kijken of wat te vergelijken … vandaar mijn vraag of jullie aub willen meekijken, meedenken. De resultaten komen uit 2 verschillende labo’s.

Bloedafname 2 juni
ERYTROCYTEN 8,83
TROMBOCYTEN 368
UREUM 10,60
Ureum/kreatinine ratio 24
Totaal eiwit 75
ALT 281
Alkalische fosfatase 63
Albumine 32
T4 / 45


Bloedafname 07aug
ERYTROCYTEN 9,56
TROMBOCYTEN 418
UREUM 13,40
Ureum/kreatinine ratio 57,64
Totaal eiwit 75,9
ALT 198
Alkalische fosfatase 56
Albumine 40,7
Natrium 155
Kalium 5,1
SNAP-test : normaal, niet verdacht voor pancreatitis

Bijkomend: Jolie is bijna volledig doof, schreeuwt al meer dan een jaar ’s nachts heel luid, ondertussen ook overdag wanneer ze niemand ziet. Wanneer ik daarover iets zei tegen de DA werd er eigenlijk nooit een reactie gegeven. Ik vermoed wel dat ze intussen wel wat dement is ook.
Sinds ik haar, na de antibiotica en alle spuitjes, onaflatend in het oog houd, zijn me ook kleine tremors in haar hoofdje opgevallen. Ze wrijft bij momenten ook heel erg met haar hoofdje tegen dingen aan, alsof er iets stoort. Het zijn niet de tandjes, want ze is destijds tandeloos bij mij gekomen.

De 3 DA’s die ik in de afgelopen 2 maanden heb gezien, lieten me allen verstaan dat het een oude poes is en ik niet meer veel zal kunnen uitrichten, tenzij rekken en het beter is om afscheid te nemen. Ik wil haar leven niet onnodig rekken daarvoor hou ik te veel van haar, maar wat er tot nu toe werd gedaan om naar de oorzaak te zoeken is eigenlijk niets.
Ik zit ondertussen al enkele dagen non-stop op deze site jullie ervaringen en tips te lezen en hoop dat jullie Jolie en mij de goede richting kunnen uitsturen.
Want ik begrijp nu dat wat er ondertussen allemaal is geïnjecteerd, zowat het laatste is wat Jolie nodig had. Door de cortisone is ze wel veel aan het eten en drinken maar dat zal opnieuw verminderen naarmate de werking uitdooft.
Ik dacht om nu in eerste instantie een totaal andere DA te zoeken en een urine-onderzoek, stoelgangonderzoek en bloeddrukmeting te vragen en vandaaruit verder te kijken. Of wat raden jullie aan?
Doe ik er ondertussen goed aan om haar op nierdieet te zetten of niet?

Dank om tot hier te willen lezen en alvast heel hartelijk dank voor alle adviezen.
Gittje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2016 15:33

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Gittje »

Ik moet zeggen dat ik het advies van de DA'en wel begrijp. Een aantal jaar geleden vertoonde één van onze katten, die net 15 geworden was en sinds 4 jaar aan chronisch nierfalen en bijkomend schildklierproblemen ontwikkelde, op enkele dagen tijd een serieuze achteruitgang. Simba is de liefste en meest sociale kat geweest dat wij ooit gehad hebben. Hij werd geaopteerd in het asiel en bleek met iedereen overeen te komen (mens & dier). Het was een kruising, vermoedelijk met een Pers of een Ragdoll.

Ondanks medische opvolging begon hij opeens zonder enige aanleiding klagelijk te miauwen en liep verdwaasd rond in huis. Hij was onrustig en schuurde langs de muren. Verder bleef hij vermageren en zijn mooie vacht begon dof te worden en leek klitten te vormen. Uiteraard zijn wij terug naar de DA gegaan die ons zonder bijkomende onderzoekingen, meteen zei dat de kat er slecht aan toe was en er weinig aan te doen viel. In gezamenlijk overleg kwamen we tot de conclusie dat het tijd was om afscheid te nemen om de kat niet nodeloos te laten afzien.

Het is geen gemakkelijke beslissing, maar hem verder laten afzien zonder kans op beterschap zagen wij niet zitten.
Saida
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 15:28

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Saida »

Dank je wel voor de reactie.
We hebben vanavond nog een afspraak bij een andere DA.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum.
Ik heb geen ervaring met demente katten of nierkatten dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Dus ik hoop dat er nog mensen hier zijn die je wel kunnen helpen.

Wat euthanasie betreft: jij ben de enige die kan bepalen of en wanneer het moment is gekomen dat het geen katwaardig leven meer is voor Jolie.

Ik wil nog wel even zeggen dat ik het super van je vind, dat je Jolie en haar dochter zo liefdevol in huis hebt genomen na het overlijden van hun baasje.

ik hoop dat de nieuwe DA er vanavond met een frisse blik naar kijkt en met een plan komt.
Heel veel sterkte.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Synemios »

Ik mis de losse creatinine waarde en sdma.

En zonder referentie waardes is het wel lastig want die apparaten hebben vaak verschillende referentie waardes.

Voor zover ik het nu zie zie ik geen nierfalen, schildklier is ok.

Hebben ze het niet over allergie gehad? diarree en jeuk lees ik.
en dat die echo niet goed was zegt ook wel iets, die snap test is een moment opname.

Inderdaad een 2nd opinion, ik hoop dat je vanavond meer duidelijkheid krijgt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Saida
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 15:28

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Saida »

Dank jullie wel voor jullie reacties:

Neen er is nooit over allergie gesproken.
Diarree kwam na de 2de antibioticaspuit (denk Convenia) voor niezen, maar is intussen terug O.K.

losse creatinine was op 2 juni : 108 (ref 71-212 μmol/L)
en op 07 aug : 120 (ref 70-130 μmol/L)
SDMA zie ik enkel bij eerste onderzoek op 2 juni staan : 12 (ref 0-14 μg/dL)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Synemios »

Dus geen nierfalen.
Dan hoef je ook geen nierdieet te geven ;-)

Blijf over, de lever, jeuk, harde miauwen en een echo waar wel wat op te zien was, maar wat was de diagnose dan na het maken van de echo?

Lever problemen kunnen ook jeuk veroorzaken.

Ik ben benieuwd wat de 2nd opnion dierenarts vanavond zegt.
Is het een andere praktijk?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Saida
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 15:28

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Saida »

Dank je wel:

Na de echo bij vaste DA was er geen echte diagnose, er was iets aan lever qua doorbloeding en er was iets met pancreas maar gezien haar leeftijd en andere problemen eigenlijk enkel nog pijnstilling geven. Andere problemen zijn dan:
1. één massa aan één vd melkklieren, waarvan beide andere DA's zeiden dat het hoogstwaarschijnlijk niet kwaadaardig is wegens mooi beweeglijk en mooi rond
2. vermoedelijke artrose.
Ben ik vergeten vermelden: eerste bloedwaarden van 02juni werden bij hem in huis gemaakt (IDEXX)

2e DA (andere praktijk) zei dat verhoogde ALT van 02 juni niet zo dramatisch was - 2e bloedonderzoek door hem bij extern labo. Voor jeuk - ontwormingspil.

3e DA gisterenavond (nog een andere praktijk) bevestigde dat bloedwaarden niet zorgwekkend zijn, Jolie echter heel gespannen huid heeft, bij de minste aanraking van haar schrok. Zij zei dat de jeuk door de cortisone eigenlijk had moeten weg zijn en denkt eerder aan een neurologische oorzaak, ook eventueel dementie, nachtelijk en nu ook overdag schreeuwen en heen en weer lopen. Ze stelde voor om Aktivaid te starten, als dit niet voldoende helpt, Gabapentine.
Bloeddrukmeting had ik gevraagd, maar kon niet, moest ik voor naar de dierenkliniek.

Ondertussen, wanneer Jolie nuchter is, is ze een alert katje, ogen open, loopt rond, springt.
Wanneer ze gegeten of gedronken heeft, hoor ik een soort "plop" in haar binnenste, dan gaat ze liggen, pijngezicht, kleine schokjes in 't hoofdje, Er is iets mis met vertering vrees ik, ik ken de snelheid van vertering niet om te zeggen wat dit plopgeluid is, Slokdarm? maagingang? Kunnen de 2 AB's (waar het mee begon voor het niezen) schade aangericht hebben in maag, darmen? Kan ik daar iets voor geven? Ik weet, mijn gedachten schieten in alle richtingen maar het is frustrerend om geen echte diagnose te krijgen bij de DAen en Jolie niet te kunnen helpen.

Alvast dank voor alle adviezen.
Saida
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 15:28

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Saida »

Ik ben iets belangrijks vergeten melden.
Op 8aug had Jolie een Ventroflexie, kon haar kopje niet meer recht houden. Dat is overgegaan na het ontbijt.
Hepatische encefalopathie?
Hyperaldosteronisme? maar Kalium in bloed is eerder hoog dan laag, idem Natrium.
Morgen is de vaste DA terug uit verlof. Ik leg hem dit voor.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Synemios »

Een andere optie is dan een doorverwijzing vragen.
Ze kunnen wel zeggen dat die waarden niet schokkend zijn, maar op de echo is wel eea gezien en als ze de pancreas en lever noemen zou ik toch wel willen weten welke richting ze dan denken.

Eet ze verder wel goed, pijn na eten en drinken zie je ook bij problemen met de pancreas.

Sowieso ook even dit misschien voorleggen aan de vaste dierenarts.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Saida
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2023 15:28

Re: Hulp gevraagd aub - welke verdere onderzoeken?

Bericht door Saida »

Dank je,
ja eten en drinken is nu goed, maar mss ook door de cortisones.
Ik hoop dat ik morgen bij vaste DA terecht kan met m'n vragen, zal natuurlijk super druk zijn na verlof.
Plaats reactie