Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Penelope Macavity
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2023 13:22

Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Bericht door Penelope Macavity »

Hallo!

Sinds zeven weken ben ik de trotse en verliefde eigenaar van Maine Coon poesje Penelope, nu 20 weken oud. Ik ben sindsdien in een ingewikkelde zoektocht naar de juiste voeding beland, want haar ontlasting is sinds dag 3 dat ze bij mij woont te dun. 
Bij de fokker kreeg ze kittenbrokjes van Prins en die ben ik de eerste dagen na thuiskomst blijven geven, in combinatie met wat natvoer van Almo nature (99% kipfilet in kookwater, 1% rijst). Dat ging drie dagen goed - op de vierde dag kreeg ze diarree. Giardia test was negatief en de DA heeft een zak Hill's Digestive Care lichtverteerbare brokjes meegegeven. Diarree was gelukkig na een dag over, maar haar ontlasting is sindsdien te zacht/plakkerig gebleven en stinkt nog steeds enorm. Een voedselallergie is volgens de dierenarts onwaarschijnlijk omdat ze bij de fokker en de eerste drie dagen dat ze hier was wel netjes stevige drollen legde. Aangezien de brokjes van Hill's, ook na zes weken, slechts matige verbetering lijken te brengen ben ik sinds tien dagen langzaam, met 5% per dag, aan het overstappen naar Acana kittenbrokjes (ik wilde graag iets met natuurlijkere ingrediënten, heb ook Purizon in de kast liggen maar had gelezen dat ontlasting daarvan ook weer kan verslechteren). Helaas, de laatste twee dagen weer twee keer per dag erg zachte ontlasting.

Ik heb, ook hier op het forum, al veel adviezen voorbij zien komen. Ik ben ook niet zo zeer op zoek naar meer theorieën maar heb een specifieke vraag: zijn er hier mensen met dezelfde ervaring die uiteindelijk een goede oplossing hebben gevonden? Of is dit toch vooral een kwestie van volhouden en elke zoveel weken een andere voeding/combinatie uitproberen totdat iets aanslaat? En hoe lang duurt het volgens jullie voordat je met redelijke zekerheid kan zeggen of een bepaald voer wel/niet aanslaat?
En ook: hebben jullie praktische tips hoe om te gaan met plakkerige en stinkende ontlasting? Er blijft regelmatig wat aan haar vacht kleven wat ik er steeds meteen uit was, maar ik maak me wel een beetje zorgen om onze hygiëne als ik er een keer net even niet bij ben..

Overigens lijkt Penelope zelf nergens last van te hebben, ze groeit als kool, is super actief, eet en drinkt goed.
Het is een heel verhaal geworden! Dank alvast aan iedereen die het tot hier heeft volgehouden.

Groetjes,
Penelope's personeel
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Bericht door Asse-Poes »

Er zijn veel katten ziek geworden door Purizon. Bellow weigerde het opeens te eten. Ik koop het niet meer en das jammer want ze waren er eerst dol op en het was goed voer.

De ontlasting zou je wat dikker kunnen krijgen met behulp van psyllium vezels. Probiotica wil ook nog wel eens helpen.
Sommige katten hebben gevoelige darmen en hebben langer nodig bij het omschakelen naar andere merken.

Als je alleen natvoer geeft, wat gebeurd er dan met Penelope's ontlasting?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Bericht door Loekie2001 »

Hi!

Ik kan je niet helpen met de voeding, maar deel wel een deel van je ervaringen met dunne ontlasting, helaas wel door Giardia hier. Ik kan je wel probiotica aanbevelen trouwens, dat helpt hier wel.

Omdat wij ook last hadden van ontlasting die aan de dieren bleef kleven zijn wij een aantal keer verrast door sporen door het hele huis heen. Daarom hebben we de ruimte waar onze katten mogen lopen als we niet thuis zijn beperkt, zodat de schade ook niet enorm is. Ook is het daardoor makkelijker op te sporen.

Uiteraard is het nog steeds riant en krabpalen en speelgoed te over, maar niet in de buurt van spullen waar je de ontlasting niet meer uit krijgt of lastig kan signaleren. Bijvoorbeeld ons trappenhuis geeft veel uitdaging, toegang tot een volledig uitgeruste kamer voor hen en makkelijk schoon te houden (laminaat namelijk). De slaapkamers zijn bij ons dan dus dicht. Wellicht kun jij ook zoiets bedenken, zonder dat het jou het gevoel geeft dat je ze opsluit? Eventueel door wat kleden weg te halen maak je het jezelf al een stuk makkelijker?

Succes!
Penelope Macavity
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2023 13:22

Re: Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Bericht door Penelope Macavity »

Hi Loekie,

Dank voor je bericht! Wat vervelend klinkt dat ook.
Welke probiotica gebruiken jullie? Ik heb die van Dr Ann's en ook Phytonics Clear Intestine vezels met probiotica (op aanraden van de fokker). Tot nu toe moeilijk te zeggen of het helpt of juist niet...

Hier gaat het de laatste dagen iets beter. :)

Groetjes!
Penelope Macavity
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jul 2023 13:22

Re: Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Bericht door Penelope Macavity »

Ik zag nu pas de reactie van Asse-Poes, ook bedankt voor je reactie! Zoals hierboven beschreven geef ik sinds dat dit aan de hand is af en toe psylliumvezels van Phytonics en probiotica van Dr Ann's. In het begin structureel twee keer per dag, maar het gaf geen duidelijke verbetering, dus ik geef het nu alleen als ze echt diaree heeft.

Alleen natvoer heb ik nog niet geprobeerd, nu het net iets beter gaat vind ik het spannend om weer te veranderen. Ze krijgt nu een combinatie van Prins kitten + Hill's i/d brokjes en almo nature kipfilet natvoer - met Acana ben ik gestopt want dat ging na 4 weken echt niet goed. Ik wil dit op zich wel proberen, maar het natvoer dat ik nu geef is complementair. Kan je iets aanraden om te proberen, of het toch eerst houden bij wat ze gewend is, ook al is het complementair? Ik geef het liefst voeding waarvan de fabrikant duidelijk is over wat er in zit, en dan nog het liefst duurzaam geproduceerd, maar ben momenteel bereid om alles te proberen wat haar darmpjes misschien tot rust brengt.

Groetjes!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Voedingzoektocht bij te dunne ontlasting

Bericht door Synemios »

Als het nu beter gaat zou ik het voorlopig even zo houden, mocht je iets anders willen proberen dan zou ik het zeker niet met deze warmte doen.
Tommy van mij ging als kitten bij elke verandering aan de diarree, wij moesten dat heel langzaam opbouwen bij hem.

Hier helaas dezelfde ervaringen met purizon als Marina, 3 zieke katten.

Daarbij heb ik 2 katten die allergisch zijn en ik voer ook het liefst zo puur mogelijk, maar soms moet je wel terug grijpen naar merken die er niet zo duidelijk over zijn als het om zieke dieren gaat, dus ik ben er wat losser in geworden en geef gewoon het voer waar de kat het goed op doet en dat is voor elke kat anders.

Een voedselallergie bouwen ze op dus dat kan ook al had ze de 1e 3 dagen stevige drollen wel degelijk zo zijn.

Mocht je problemen houden dan kun je altijd kijken of een hypoallergeen dieet helpt ( enige manier om het uit te sluiten) maar als het nu beter gaat dan zou ik het even zo laten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie