'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Tedje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 aug 2023 22:14

'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Tedje »

We gaan dit weekend kennis maken bij een nestje Brits kortharen
Nu vraagt de eigenaresse 825 per kitten
De moeder heeft een stamboom, bij de vader 'kreeg ze het niet rond'.
Is het dan alsnog een eerlijke prijs voor een kitten zonder stamboom?
Ik ben niet van plan te gaan showen of fokken, dus het maakt me weinig uit als ze maar gezond zijn, maar een vreemde bijsmaak krijg ik er wel van. Aan de fotos te zien worden ze goed verzorgd en hebben ze lekker de ruimte en ogen ze fris en gezond. Wat zouden jullie doen? Gewoon gaan kijken of vermijden?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Asse-Poes »

825 euro voor een kat zonder stamboom is absurd veel geld. Het kitten is dus gewoon een HTK kat.

'De stamboom van de vader kreeg ze niet rond' dat is heel raar. Als fokker laat je je raskat niet dekken als de dekkater geen papieren heeft.

Dit lijkt verdacht veel op broodfok.

Je weet dus feitelijk niet wie de papakat is, geen idee welke erfelijke aandoeningen er zijn en je mag wel de hoofdprijs betalen...
Ik zou daar met een grote boog omheen lopen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Asse-Poes »

Kijk eens voor een Brits korthaar kitten op www. kitten te koop.nl (alles aan elkaar, zonder de spaties)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Rik »

Tedje schreef: 10 aug 2023 22:21 De moeder heeft een stamboom, bij de vader 'kreeg ze het niet rond'.
Dat is inderdaad heel raar. Je gaat pas 'fokken' als je een dek-kater gevonden hebt.
Een correcte dek-kater zal alle testen gehad hebben en een stamboom hebben.
Zonder stamboom is het dus geen dek-kater en weet je niets af van de gezondheid en afkomst (oepsnestje of brookfok?).

Tevens is de stamboom (van beide ouders maar ook voor de kittens) een zekerheid dat het nestje bij de rasvereniging is aangemeld. Dit is niet alleen in het belang van de kittens (voor b.v. gezondheid) maar ook in het belang van de moederpoes (niet te vaak latten dekken en alle testen gehad e.d.).

Dus... nee... ik zou die ook aan mij voorbij laten gaan (en dat nog ongeacht de hoge prijs).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Dinky »

Wat is de reden dat de stamboom niet rond is gekomen?
Wanneer de vader niet getest is op erfelijke ziektes dan ontbreekt er zekerheid over de gezondheid die er bij een raskat met stamboom wel is.

Ik vind het bedrag dan ook erg hoog voor een kitten zonder stamboom. Klinkt alsof het iemand is die flink wil verdienen aan de kittens.

Omdat jij aangeeft 'als ze maar gezond zijn' in combinatie met dat de stamboom van de vader niet rond komt zou ik niet gaan kijken en verder zoeken
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door crazycatladyP »

Ik zou ook niet gaan kijken, als je gaat kijken ben je (meestal) verkocht ;-)
En een kat zonder stamboom kan je dan beter uit het asiel halen....

Niets tegen raskatten hoor, heb er zelf ook, maar een kat zonder stamboom is een "HTK-kat" en die hoort een bijbehorende prijs te hebben.

Overigens op kitten-te-koop, heb ik ook meerdere keren broodfokkers aangetroffen, iedereen kan daar een advertentie plaatsen, dus het blijft opletten.

Succes met het vinden van je nieuwe maatje!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Asse-Poes »

crazycatladyP schreef: 11 aug 2023 15:03

Overigens op kitten-te-koop, heb ik ook meerdere keren broodfokkers aangetroffen, iedereen kan daar een advertentie plaatsen, dus het blijft opletten.

Nou iedereen...je hebt toch echt een geregistreerde catterynaam nodig én de stambomen van papa en mamapoes. Je gegevens zijn niet afgeschermd dus je kan Google er lekker op loslaten 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door crazycatladyP »

Asse-Poes schreef: 12 aug 2023 01:31 Nou iedereen...je hebt toch echt een geregistreerde catterynaam nodig én de stambomen van papa en mamapoes. Je gegevens zijn niet afgeschermd dus je kan Google er lekker op loslaten 😀
Klopt, maar sommigen zijn dus niet te vinden met Google, hebben geen website en is niets over te vinden.
Heb het serieus vorig jaar nog meegemaakt dat het niet klopte, stambomen werden volgens mij vervalst en cattery was verder nergens terug te vinden.
Hadden ook veel te veel rassen rondlopen.
Ze waren onze afspraak vergeten, dus wij zagen het zoals het was, ik vermoed dat ze betreffende mamapoes met kittens binnen in de woonkamer halen als er visite komt en dan doen alsof ze in de woonkamer opgroeien.
En dit was niet de eerste cattery via kitten-te-koop, waar ik ben weggelopen.

Ik wil alleen maar zeggen: dat ze op kitten-te-koop staan, betekent echt niet dat het altijd ok is, al zal dat meestal wel zo zijn.
Ik zou via de rasvereniging gaan, als ik serieus op zoek was naar een bepaald ras :eangel:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Asse-Poes »

crazycatladyP schreef: 12 aug 2023 11:44
Ik zou via de rasvereniging gaan, als ik serieus op zoek was naar een bepaald ras :eangel:
Dat is zeker een goede tip!

Ik had een voorkeur voor cattery's met een website, waar je alle nesten kan zien die poes gehad heeft.
En op een gegeven moment ken je de namen van de cattery's ook wel. Een aantal bestaat nu nog steeds.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door Dinky »

Wij hebben vorig jaar Jop en Iza bij fokker gehaald die een hele crappy verouderde website hadden maar contact voelde wel gelijk goed. Was een ouder echtpaar dat niet zo handig is met computers. Ik moest ook zelf mijn nummer in haar telefoon zetten voor whatsapp :lol: Maar ze fokken al 30 jaar Ragdoll en hebben de eerste Ragdoll van de cattery nog uit de vs moeten halen. Daarvoor heeft de man des huizes ook nog Savannah gefokt maar dat kon hij niet meer door zijn fysieke gesteldheid. Zijn daar ook meerdere keren langs geweest en toen wij na de thee naar huis zouden gaan moesten we vooral nog blijven voor een borreltje :lol: En wat ook heel fijn was is de garantie die we er bij kregen. Ze hebben zelf een keer meegemaakt dat een door hun gekocht kitten binnen een jaar kwam te overlijden aan FIP. Daarom geldt dat bij overlijden binnen een jaar je kosteloos recht hebt op een ander kitten.
Maar wanneer je alleen kijkt op internet dan ziet het er dus totaal niet professioneel uit terwijl ze dat dus wel zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: 'Raskat' zonder stamboom eerlijk geprijsd?

Bericht door crazycatladyP »

Dinky schreef: 12 aug 2023 13:46 Wij hebben vorig jaar Jop en Iza bij fokker gehaald die een hele crappy verouderde website hadden maar contact voelde wel gelijk goed. Was een ouder echtpaar dat niet zo handig is met computers. Ik moest ook zelf mijn nummer in haar telefoon zetten voor whatsapp :lol: Maar ze fokken al 30 jaar Ragdoll en hebben de eerste Ragdoll van de cattery nog uit de vs moeten halen. Daarvoor heeft de man des huizes ook nog Savannah gefokt maar dat kon hij niet meer door zijn fysieke gesteldheid. Zijn daar ook meerdere keren langs geweest en toen wij na de thee naar huis zouden gaan moesten we vooral nog blijven voor een borreltje :lol: En wat ook heel fijn was is de garantie die we er bij kregen. Ze hebben zelf een keer meegemaakt dat een door hun gekocht kitten binnen een jaar kwam te overlijden aan FIP. Daarom geldt dat bij overlijden binnen een jaar je kosteloos recht hebt op een ander kitten.
Maar wanneer je alleen kijkt op internet dan ziet het er dus totaal niet professioneel uit terwijl ze dat dus wel zijn ;-)
Ik wijs een fokker met verouderde of geen website ook niet direct af, om die reden.
Maar die mensen waar we vorig jaar geweest zijn, dat klopte echt niet...
Kater liep ook gewoon los op straat en daar fokten ze dan weer mee :shock:

En er zullen heus op kitten-te-koop ook heel veel serieuze fokkers kittens aanbieden, het blijft gewoon een kwestie van goed research doen en op bezoek gaan en je gevoel volgen.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie