Hulp bij nazorg operatie

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Dinky »

Heel fijn om te lezen dat deze nare wond nu toch goed geneest!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Is Felix weer helemaal de oude nu?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Wel... Sinds een week mag hij terug naar buiten. Dat ging heel goed. Hij blijft mooi in de buurt en komt regelmatig naar binnen. Maar in die week, heeft hij al 4x overgegeven...
Een keer op woensdag, 2x op donderdag en nu net 1x vanochtend.
Bijna altijd vlk na het eten... Dus nu ben ik bang dat er weer iets an de hand is... Nierproblemen bijvoorbeeld, omdat hij zo lang metacam heeft gekregen (2 weken voor zijn oogje en 3 weken voor zijn buikje). Het houdt precies nooit op.
Hij maakt geen zieke indruk, maar dat wil nog niets zeggen.
Als het dit weekend zo blijft, zullen we maandag nog maar eens naar de dierenarts gaan. 9de bezoek sinds 24/05/2023.
Ik vind het zo vreemd. Hij is nooit ziek geweest. In de 11 jaar dat we hem hebben, zijn we 1x moeten gaan voor een virale infectie. Daarnaast enkel voor zijn jaarlijkse injecties. En sinds hij 11 jaar is, is het het ene probleem na het andere...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Het kunnen ook minder ernstige dingen zijn.
Een virus of zoiets, een haarbal of te snel eten, want het braken is pas sinds een paar dagen en hij is verder niet ziek.
Maar als je je heel erg zorgen maakt dan is een bezoekje aan de dierenarts de beste optie.

En rond deze leeftijd is bloedonderzoek sowieso aan te raden ( geriatrisch profiel) of is dat al kort geleden gedaan?
(oa nierwaarden)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Ik ben toevallig recent tegengekomen dat je vanaf 7 jaar best een bloedonderzoek laat doen bij de jaarlijkse controle. Dat wist ik niet en de dierenarts heeft daar ook nooit zelf iets over aangehaald. In september moet hij sowieso voor zijn vaccinaties gaan. Dan zal ik dat toch eens laten doen (eerste keer).
We kijken het braken ook even aan. Omdat hij zich verder niet vreemd gedraagt, maak ik me ook geen mega-zorgen. Maar door de problemen de laatste tijd, sta ik precies op "high alert"! Hij braakt ook niet elke keer. We zijn nu kleinere porties aan het verdelen over de dag, kijken of dat helpt. Stond hier in dit forum ook als tip. We leren hem nu van de nacht door te slapen, dus hij krijgt geen eten meer 's nachts. Misschien heeft hij in de ochtend dan zo'n honger, dat hij zich overeet? Het gebeurt namelijk vooral 's ochtends na zijn eerste maaltijd.
En zo blijven we bezig, he! :-) Gelukkig is hij het allemaal waard!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Ja kleine porties geven is een goed idee.
Timmy van mij gaat juist overgeven als hij te lang niet eet en en hele nacht is voor hem te lang dus hij heeft voor de nacht een timerbak.
Daardoor is het braken verdwenen.

En inderdaad veel honger kan betekenen te snel eten, en daar kunnen ze ook van gaan braken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Dat is balen!
Ben je net klaar met het ene probleem, krijg je dit weer 😞

TessaB schreef: 04 aug 2023 15:49 We leren hem nu van de nacht door te slapen, dus hij krijgt geen eten meer 's nachts.
Wat is de achterliggende gedachte hiervoor?


Een uitgebreid bloedprofiel wordt geadviseerd vanaf 10 jaar.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Asse-Poes schreef: 04 aug 2023 16:14
Wat is de achterliggende gedachte hiervoor?
Normaal gezien sta ik 's nachts rond 4uur op om hem eten te geven en op te sluiten in de garage (waar hij water en slaapplekjes heeft). Tot nu toe geen probleem, omdat ik toch pas om 12u begin met werken. Maar nu afgelopen periode met zijn wonde, durfden we hem niet op te sluiten in de garage, uit angst dat hij de hele tijd zou lekken. Hij heeft dus eigenlijk al - zonder dat we het wisten - leren slapen doorheen de nacht. Ik stond dan wel op om eten te geven, maar daarna sliep hij verder.
Vanaf september verander ik van job, waardoor ik ook 's ochtends ergens verwacht word. Dat nachtelijk opstaan zal dan zwaar beginnen doorwegen vrees ik. Ik heb ook een slaapprobleem waardoor inslapen moeilijk gaat. Dus ik zag dat even niet zitten. Iedereen raadde ons aan om hem te leren doorslapen. Dus zijn we dat aan het proberen. Maar ook dat staat niet vast. Als ik merk dat hij blijft overgeven, zal ik de nachtelijke voersessies wel snel terug invoeren, hoor! Of ik koop een timebakje.

Bloedonderzoek zullen we zonder fout in september laten doen. Want het is eigenlijk waar: ik heb totaal geen zicht op wat er zich binnenin afspeelt! Nooit eerder aan gedacht!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Als je voor de nacht een bakje met brokjes in de garage zet, eet hij dat dan achter elkaar op? Dan schiet dat niet op en is een timerbak zinvoller. Je moet ook aan je eigen nachtrust denken!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Ja, hij eet beide bakjes dan leeg. Dat hebben we vorige weer getest.
Ik zal me eens verdiepen in dergelijke voerbakjes. Dat zal misschien de beste optie zijn. Bedankt voor de tip!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door TessaB »

Hey allemaal,
Ik wou toch nog even een laatste update geven. Sinds mei zaten we in de miserie met onze Felix, maar hij is ondertussen EINDELIJK terug volledig de oude!!
Oogje in orde, wonde genezen en hij geeft al 5 dagen niet meer over. Het overgeven lag duidelijk aan de verandering 's nachts. We zijn nog aan het zoeken naar een time-feeder die verhoogd is, maar dat komt wel in orde. Voorlopig sta ik zelf gewoon nog op om hem wat eten te geven.

Nogmaals bedankt voor de reacties en geruststellende woorden! Dat heeft me echt goed gedaan. ❤️
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws en fijn dat je nog even iets laat weten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hulp bij nazorg operatie

Bericht door Asse-Poes »

Dat is een mooie update!
Fijn dat het weer helemaal goed gaat met Felix.
En als je een timer bak vindt, kan jij ook weer rustig slapen 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie