Eigen kamer

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Eigen kamer

Bericht door MKkitten »

Ik zou graag jullie mening over het volgende willen horen; en of meer mensen een eigen stuk huis voor de kat hebben ingericht.

Milkshake is inmiddels 19 weken oud. Een echte speelse kitten. Lief en ondeugend. Soms een beetje te ondeugend. We zijn over het algemeen veel thuis en hij kon gaan en staan waar ie wilde. Wanneer we er zijn weet ie heel goed wat wel en niet mag. Hij mag in principe alles behalve in de gordijnen hangen, in de houten jaloezie klimmen en op het tv meubel / soundbar klimmen. De eerste keer dat ik me ergerde was toen we een ochtend weg waren en terug kwamen en de sonos stond hard aan in de woonkamer. Hij was op de soundbar gesprongen en had dat ding manueel aangezet met z’n poten. Sinds daarna is het eigenlijk elke keer feest als ik een paar uur ben weggeweest en terug kom en heel de gordijnen zijn aan flarden (hangen er nog niet lang). Ik merk dat ik mezelf steeds kwader maakte als ik thuis kwam en hij had weer van alles uitgespookt. Ik snap heel goed dat het een kitten is en die wilt ravotten, maar mijn spullen hoeven niet kapot. Zijn kattenbak en voer en drinken stonden altijd beneden. We hebben sinds deze week besloten dat als wij er niet zijn de huiskamer deur dicht gaat. Al zijn spullen staan nu netjes op zolder. Daar heeft ie alle ruimte plus hij heeft de luxe dat ie de logeerkamer ook nog is helemaal toeeigend, wat prima is. Hij kan dus overal komen behalve de huiskamer en keuken. Ik heb gisteren een hele grote toren besteld zodat ie op zolder straks genoeg te doen heeft.

Toen ik alles naar zolder verplaatste merkte ik bij mezelf dat ik t een beetje zielig vond ofzo (geen id waarom). Als wij er zijn kan ie gewoon overal komen, maar als ie wil eten of naar de kattenbak moet , is het denk ik nog een beetje onwennig dat ie daarvoor naar zolder moet. Hij is graag bij ons.

Zijn er meer mensen die dit zo doen en een eigen kamer hebben ingericht als ze weg zijn of ben ik de enige?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Eigen kamer

Bericht door Asse-Poes »

Uhm nee ik herken dit totaal niet en ik heb al heel wat katten gehad.

Geen enkele kat is ooit in mijn gordijnen geklommen of heeft iets kapot gemaakt.
Er is wel eens iets van de vensterbank gevallen, maar die keren zijn op 1 hand te tellen in de afgelopen 30 jaar ofzo.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik me ooit aan één van mijn katten geërgerd heb of kwaad op hem/haar ben geweest.

Mijn huis is ook hun huis. En ja ze mogen veel bij mij, maar er wordt geen misbruik van gemaakt.
Tenminste, zo ervaar ik het 😀

Ben je wel blij met Milkshake? Dit is niet aanvallend of afkeurend bedoeld!

Edit: ik hoor net van mijn man dat er 1 kat geweest is die flink aan het bubbeltjesbehang in de slaapkamer gekrabt heeft. Blijkbaar heeft dat weinig indruk op me gemaakt en herinnerde ik me dat dus niet.
Uiteindelijk heb ik het behang er af getrokken en de muur geverfd :grin:

Je kan misschien de stekker uit de Sonos trekken als je weggaat?

Vrienden van ons sluiten hun hond elke nacht in de bench op. Niet mijn idee, maar meer mensen doen dat.
Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die bepaalde ruimtes afsluiten voor hun huisdier(en) als ze zelf niet thuis zijn.

De grote klimtoren is sowieso een heel goed idee. Milkshake moet zijn energie kwijt kunnen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eigen kamer

Bericht door Rik »

MKkitten schreef: 04 aug 2023 20:38 Ik snap heel goed dat het een kitten is en die wilt ravotten, maar mijn spullen hoeven niet kapot.
Daarom is een tweede kitten erbij als maatje zo fijn, goed en belangrijk. Dan kunnen ze fijn samen ravotten en spelen.
(zie linkjes onderin)

Hier mogen ze door het hele huis. In het begin vonden ze het leuk om in de kunstplant te klimmen tot de top. Dus ik heb een flinke dikke krabpaal en een krabton gekocht. Ze mogen bij mij alleen niet op de zolder komen (slechte herinneringen aan omdat Bowy daar haar aanval heeft gehad). Die staat ook vol rotzooi dus ik heb ze liever beneden of op de eerste verdieping op de kamers.

Obligaat leesvoer: ;-)

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Eigen kamer

Bericht door MKkitten »

Oke. Heb genoeg verhalen hier op het forum gelezen van katten die ook in de gordijnen hangen. Hij mag verder alles en we zijn wat dat betreft makkelijk, maar het lijkt erop dat iets wat ie niet mag het extra leuk maakt. Een 2e kat komt er niet. Ja hoor waarom zou ik niet blij met hem zijn? Ik werd er alleen niet blij van als ik dan thuis kwam en de boel hangt op half 7. Ik had me er inmiddels ook al wel bij neergelegd dat die dingen vol gaten zitten , maar vandaag of morgen zou die rails naar beneden vallen met dat gewicht van m. Vandaar dat ik dit als oplossing heb bedacht. Misschien nog even wennen. In een bench opsluiten zou ik inderdaad nooit doen, maar het huis is verder vrij groot en hij heeft 2 verdiepingen tot z’n beschikking als we er niet zien (plus gang begane grond). Als we er wel zijn mag ie overal komen zelfs in de tuin. Krabtoren komt morgen. Ding weegt 50kg als t goed is en is 2 meter hoog dus hopelijk kan ie daar z’n energie verder ook in kwijt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eigen kamer

Bericht door Rik »

Als je de zolder verder ook aantrekkelijk genoeg maakt dan is dat helemaal niet zo erg hoor.

Wel zou je dan ook beneden nog een kattenbak neer kunnen zetten. Dan hoeft ie bij hoge nood niet eerst helemaal naar boven. Ook drinkbakjes beneden is wel zo handig (die moeten eigenlijk gewoon overal staan ;) ).

Bij Bowy had ik overigens ook de woonkamerdeur dicht. Ze had dan verder wel twee verdiepingen (bovenverdieping en zolder). Zij zat n.l. altijd in de (toen nog echte) planten te wroeten. Dus zolang hij genoeg andere ruimte heeft (die aantrekkelijk is met klimpaal/ton, ligplekjes, uitkijk van raam en speeltjes) is het in ieder geval niet zielig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Eigen kamer

Bericht door MKkitten »

Ja daar zat ik ook al aan te denken om beneden ook nog wat neer te zetten. Het lijkt nl soms (ik kan verder geen kattengedachten lezen) of ie een beetje in tweestrijd zit. Zo van ik wil hier beneden blijven als jullie op de bank zitten maar ik moet ook naar de kattenbak. Oh ja in planten wroeten doet ie ook. Ik heb ook van die kleikorrels erin bij sommigen. Die ziet hij als leuke balletjes. Dus die vind ik zo her en der elke dag. Het zou ook zomaar kunnen dat ie een vliegje of mug achterna zit wanneer ie de gordijnen ingaat. Die ziet een klein fruit vliegje zelfs op 5 meter afstand.
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Eigen kamer

Bericht door Mariskaha »

Wij hebben sinds half mei twee kittens, Lappie en Vlekkie, zusjes en die slopen het huis hoor. Ze hebben een riante krabpaal en veel speeltjes, mandjes en ligplekjes en we spelen echt veel met ze, ze spelen ook veel met elkaar. Vooral Vlekkie is een echte acrobaat en klimt in de gordijnen, de plantenhangers, maakt salto's rond de gordijnrails, loopt op de kasten en de luxaflexbakken enzovoort. Als we er niet zijn doen we de stroom van alle apparatuur en we hebben de kamerplanten voorlopig maar in de tuin gezet. Het vergt dus wel wat aanpassing van onze kant maar we zijn net als jij heel blij met ze! Onze vorige katten waren helemaal niet zo als kittens die waren echt veel bedeesder. Die moesten we wel de eerste maanden in een aparte ruimte houden als we niet thuis waren omdat de kat die we al hadden agressief op ze reageerde, dat ging prima eigenlijk. Dus dat kan best een oplossing zijn. Dan kun je weer zonder stress van Mikshake genieten!
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Eigen kamer

Bericht door Mariskaha »

Die van mij worden ook helemaal wild als ze vliegjes zien. Wij hebben op de aarde van de enige plant die nu nog wel in de woonkamer staat grote schelpen gelegd (zelf op t strand geraapt). Je moet dan wel grote kiezen die nog helemaal gaaf zijn zodat ze zich er niet aan kunnen bezeren of in hun bekje pakken. Dat werkt tot nu toe goed. En staat ook mooi.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Eigen kamer

Bericht door Guazala »

Onze katten mogen ook niet in de woonkamer met open keuken wanneer we langere tijd (meer dan een uurtje) niet thuis zijn en 's nachts als wij naar de slaapkamer zijn. Ze hebben dan 2 verdiepingen gang en 2 ruime kamers ter beschikking, waar een krabpaal, een hoop speelgoed, een kattenbak, brokjes en op 2 plaatsen water staan.
In de woonkamer hebben ze een 2de krabpaal, nog eens een hoop speelgoed, kattenbak, drinkfontein en brokjes.

Ook wanneer we thuis zijn, trekken ze regelmatig naar hun speelkamer boven. Dus ze lijken het zeker niet erg te vinden om daar te zitten.
Als we gaan vertrekken is het meestal voldoende om in de gang te gaan zitten om hen te roepen of een speeltje de gang in te gooien waar ze dan achteraan gaan. Als ze niet komen, is dat meestal omdat ze heel speels staan en het leuk vinden om eerst gevangen te worden. Maar zielig zijn ze zeker niet.

Ik zou wel zorgen dat ze in beide ruimten een kattenbak hebben, zodat die niet te ver weg staat, al is het maar om ongelukjes te voorkomen en dat er ook voldoende speel- en klimmateriaal is in de woonkamer. Op die manier hoeft hij niet te kiezen tussen speelgoed en bij zijn mensen zijn, maar kan hij beide samen hebben.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eigen kamer

Bericht door nellebel »

mijn katten komen overal, ons kat is gewoon catproof gemaakt met voldoende speelgoed, mandjes en krabpalen. bij ons is nog nooit iets vernield. inmiddels kat 5 en 6. tijdens de dolle 5 kan er wel eens eentje achter iets blijven haken maar ja. mijn spullen zijn hun spellen en spullen zijn niet zo belangrijk voor mij. ze krabben niet aan de bank en hangen niet in de gordijnen. verstoppertje achter de gordijnen vind gijs het einde, doen we elke dag. als guusje hem dan aanvalt blijft er weleens een haakje achter heb ik de gordijnen op uitgezocht. kan ik zo terug stoppen. de kookplaat zit vergrendeld.
ze hebben trouwens wel hun eigen kamer met nog meer speelgoed, hun etensbakjes en kattenbakken. maar daar eten en doen ze hun behoefte. verder zijn ze eigenlijk altijd bij ons. door de rest van het huis is het ook katvriendelijk met palen en manden en speelgoed. ik sluit ze ook nooit op. alleen als er bouwvakkers komen, maar dan zit ik bij hun,
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie