Goosje

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
CatMom97
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023 16:37

Goosje

Bericht door CatMom97 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en helaas komt dat doordat 1 van mijn liever poezen kinderen momenteel is opgenomen en aan het infuus ligt in verband met nierfalen. Er staan ontzettend veel topics op deze site en ik heb er ook al veel gelezen, maar eerlijk gezegd zag ik door de bomen het bos niet meer en kon ik geen vergelijkbare situatie vinden waar ik naar opzoek ben vandaar dat ik deze topic plaats.

Goosje is een kater van 5 jaar en ligt nu al sinds vrijdag 4 augustus aan het infuus.
Op zaterdag 29 juli viel het mij heel erg op dat hij overmatig aan het drinken was en even later liep hij met slijm dat een beetje aan het schuimen was in zijn bek en was hij heel erg aan het roepen en de manier waarop baarde mij heel veel zorgen aangezien hij ook zo riep toen hij verstopt zat. Ik heb toen direct naar het dierenziekenhuis gebeld waar ik een half uur later al terrecht kon, hij is daar nagekeken door de dierenarts en die ontdekte zweertjes op zijn tong waardoor hij de diagnose niesvirus gaf. Goosje heeft in het ziekenhuis een metacam injectie gehad en medicatie voor thuis mee gekregen (toen ik vandaag de topics over metacam las schrok ik hier heel erg van). De dierenarts vertelde aan het einde van mijn bezoek nog dat de zweertjes in het ergste geval ook zouden passen bij nierfalen maar omdat hij pas 5 jaar is en hij totaal geen zieke indruk gaf maakte hij zich daar geen zorgen over.
De week vorderde en ik zag goosje niet opknappen en eerlijk gezegd ging hij er iets slechter uitzien zijn vacht zag er niet meer mooi en glanzend uit, hij kwam een beetje moe en futloos over doordat hij overal ging liggen en hij plaste naast de bak, hij ging wel in de bak maar in plaats van zijn hoofd stok hij zijn achterste uit de kattenbak en plaste zo net voor de bak.
Het zat me niet lekker en ik heb vrijdag mijn dierenarts gebeld voor een nier onderzoek, daar kon ik in de middag gelukkig al terecht, mijn dierenarts bevestigde mijn bevindingen en vond hem er ook niet helemaal fit uitzien al was dit maar minimaal.
Toen we keken naar de uitslag van het onderzoek schrok zelfs mijn dierenarts ervan dat de waardes zo ontzettend hoog waren.. zijn crea was 1064 en ureum boven meetbaar, ze hebben me meteen door verwezen naar het ziekenhuis om hem aan het infuus te leggen.

Zaterdag kreeg ik te horen dat er uit de testen ook was gebleken dat hij bloed armoede had en op 17% rode bloedcellen zat wat gewoonlijk rond de 30% hoort te zijn, dit zou bij het beeld van chronische nierfalen passen, die dag zouden ze nog een echo maken van zijn nieren en hiervan zou ik zondagochtend uitslag krijgen samen met de uitslag van het bloedonderzoek.

Zondag belde zij mij op met het nieuws dat het beeld dat ze op de echo zagen meer lijkt op acuut een uur falen maar de symptomen die hij had met het bloedarmoede past er weer meer bij chronische nierfalen dus hier in konden ze mij helaas nog niet vertellen wat het nu precies was, zijn Crea was wel iets gedaald naar 852 maar ureum was nog niet onder de 46 en dus nog niet meetbaar.

Op maandag kreeg ik weer een update met het nieuws dat zijn Crea was gezakt naar 734 en zijn ureum opnieuw niet meetbaar, zijn bloedarmoede bleef stabiel en het eten wisselde een beetje, maar de arts vond het wel een goed idee om hem nog aan het infuus te houden om te kijken of we de waardes nog meer konden laten zakken goosje gaf ook nog steeds niet de indruk dat hij echt ziek is.

Vandaag werd ik gebeld en was het nieuws iets minder positief zijn crea was weer iets omhoog gegaan naar 802, maar daar ging tegen was zijn ureum nu wel gedaald naar 45.2. De arts die ik sprak zei eigenlijk al meteen dat ze dachten dat het infuus dus geen effect meer had en gaf mij meer de keuze om hem naar huis te halen om te kijken hoe het daar ging of euthanasie. Mijn katten zijn echt mijn kindjes dus de optie euthanasie is voor mij pas een optie wanneer ze zouden lijden. Ik heb ook meteen gevraagd of het kwaad kon om hem nog een dag aan het infuus te houden en aangezien hij het daar goed doet en weinig tekenen van stress toont en voor mij een kleine stijging niet meteen betekent dat ik het op wil geven, ze gaf aan dat dit geen kwaad kon maar zij verwachten dat ik anders minder dan 10% is dat dit nog enig effect zal hebben. (10% kans is voor mij 10%, Goosje doet alles al buiten de boekjes om in deze hele situatie dus ik vind het proberen waard)

Nu vraag ik me heel erg af of er andere zijn die ervaring hebben met deze situatie dat de crea daalt en daarna ineens weer iets stijgt terwijl hij nog aan de spoeling zit en wat is hierna gebeurd?
Heeft iemand enig idee of de stijging van de crea en wisselwerking kan zijn door het dalen van het ureum?
En vooral waar doe ik goed aan moet ik hem nog langer aan het infuus houden wanneer er morgen bijvoorbeeld maar een klein verschil is?

Vrijdag
Crea: 1064
Ureum: >46

Zondag
Crea: 852
Ureum: >46

Maandag
Crea: 734
Ureum: >46

Dinsdag
Crea: 802
Ureum: 45,2
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Goosje

Bericht door Synemios »

Welkom op het forum en wat ontzettend heftig.
Is nierbekkenontsteking uitgesloten? Is er urine op kweek gezet?

Hebben ze het überhaupt gehad over mogelijke onderliggende oorzaken?

Deze waarden passen bij acuut nierfalen en met meteen spoelen hoop je dan dat die waardes zakken maar helaas blijven ze hoog.
Stijging van crea is geen wisselwerking met de daling van het ureum, beide waardes zijn ook na spoelen nog steeds heel hoog.

Als er morgen weinig verschil is dan heeft het geen zin hem daar aan het infuus te laten.
Maar 5 jaar is wel heel erg jong.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CatMom97
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023 16:37

Re: Goosje

Bericht door CatMom97 »

Ja nierbekkenontsteking is ook uitgesloten nadat de urine 3 dagen op kweek heeft gestaan..

Ze hebben alle onderzoeken gedaan met het bloed onderzoek, maar daar komt verder niks uit behalve de nieren.

Daarom vinden de artsen het ook zo lastig, hij heeft symptomen van beide..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Goosje

Bericht door Synemios »

IK vind het beeld dat je schetst in 1e instantie erg lijken op pijn klachten, ook dat schuimen en naast de bak plassen doen mij erg denken aan mijn Mickey.
Dat was een blaasgruis kater en die had acuut nierfalen door een nierbekken-ontsteking maar had daarbij ook bloedarmoede.
Dat is van acuut uiteindelijk chronisch geworden en die was ook zo jong.

Vandaar dat ik in die richting dacht.

Zaten er eiwitten in de urine?
Wat ik dan niet begrijp is hoe het mogelijk is dat hij dan verder nu niet ziek oogt, of krijgt hij medicijnen tegen de misselijkheid?

Eet hij wel?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CatMom97
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023 16:37

Re: Goosje

Bericht door CatMom97 »

Ja dat was ook Het eerste waar ze aan dachten omdat hij ook een plaskater is geweest, maar dat is 2,5 jaar geleden en daarbij is ook zijn penis geamputeerd en ben ik overgegaan op speciaal voer van Hills en daar heeft hij verder geen last van gehad en is dus met de kweek uitgesloten...

Dat van de eiwitten in de urine weet ik niet zeker dat zou ik aan de arts na moeten vragen.

Daar sta ik ook echt van te kijken en de artsen ook, Het is dat mijn alarm bellen al gaan rinkelen bij de kleinste verandering waardoor ik het opmerkte maar een ander had niet eens gezien dat hij anders was. Vrijdag was hij ook nog vrolijk aan het knuffelen, knorren, spelen met mijn bengaal en zelfs aan het eten, toen ik dat vertelde aan de dierenarts stond ze me ook vol verbazing aan te kijken.

Hij was verder niet aan het braken of iets dergelijks en het eten de afgelopen dagen gaat ook redelijk goed De ene keer eet hij iets meer dan de andere keer, maar ook niks geks.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Goosje

Bericht door Synemios »

Mickey heeft ook een penis amputatie gekregen.

Maar als hij verder eet, drinkt speelt, er van alles uitgesloten is en het spoelen weinig uit haalt, dan zou ik Goosje mee naar huis nemen, nierdieet geven, iets tegen eventuele misselijkheid en eventueel medicijnen voor de nieren ( maar dat laatste alleen als er eiwit in de urine zit) en kijken hoe dat gaat.

Misschien dat er nog anderen reageren, in ieder geval heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CatMom97
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2023 16:37

Re: Goosje

Bericht door CatMom97 »

ik heb weer een update over Goosje gehad en wat ben ik blij dat ik voor de 10% kans ben gegaan!
De waardes zijn opnieuw gemeten en weer gedaald zijn crea is van 803 naar 690 gedaald en ook zijn ureum is iets gedaald, dus dat is positief!
De artsen zijn nog wel erg voorzichtig met een prognose, maar de arts noemde het een significante daling. Doordat het nu weer gedaald is gaan we door met het spoelen en bellen ze morgenochtend weer.

Ook het eten doet hij nog steeds goed en hij vindt het heerlijk om te kroelen met de artsen, op de behandeltafel vind hij het nog wel erg spannend, maar dat is niet meer dan begrijpelijk. Ze hebben hem ook even loslaten lopen maar toen kroop hij al snel weer zijn eigen hokje in, dus daar zal hij zich lekker veilig voelen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Goosje

Bericht door Synemios »

Dat klinkt voorzichtig positief.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Goosje

Bericht door Rik »

Wel een hele opluchting te lezen dat hier gelijk gekozen is voor spoelen, spoelen, spoelen.
Je leest ook zo vaak dat er bij torenhoge creatinine niet gelijk gespoeld wordt terwijl dit wel noodzakelijk is.

Beterschap voor Goosje.
Duimpjes draaien mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie