Advies gevraagd

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Biba31
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 dec 2019 17:42

Advies gevraagd

Bericht door Biba31 »

Onze kat, +/- 15 jaar oud, is sinds een tijdje niet in orde. Een aantal maanden geleden merkte ik dat ze problemen leek te hebben met slikken. Ze at wel goed, maar slikte veel en haar eten leek niet goed te zakken. Ze gaf (en geeft nog steeds niet) over. De dierenarts vermoedde keelpijn; keeltje was rood, schreef Metacam voor en adviseerde Laxapast te geven. Na een paar dagen leken de klachten inderdaad verdwenen. Een aantal weken geleden zag ik dat onze kat wat gedesoriënteerd in de keuken rondliep, ze was onrustig, liep wat zwalkend, sprong geregeld naast de bank, verzorgde haar vacht niet meer en was al een aantal dagen minder aanhankelijk. Toen ik zag dat haar pupillen in grootte verschilden en verwijd waren ben ik naar de dierenarts gegaan, waar een bloeddruk van 240 werd gemeten. Een tijdje geleden was er al bloedonderzoek gedaan ivm gewichtsverlies (nierwaarden waren laag normaal en volgens dierenarts waren er geen aanwijzingen voor een verhoogde schildklierwerking). Semintra bleek na een week geen enkel effect te hebben, waarna de dierenarts aanvullend Amodip voorschreef, met daarnaast Metacam i.v.m artrose. Na ongeveer een maand was de bloeddruk 170 en adviseerde de dierenarts zo door te gaan. We zijn inmiddels 6 weken verder en poes is, na een aanvankelijk kleine opleving, niet echt veel beter. Achterpootjes zijn verzwakt, springen gaat moeizaam of soms helemaal niet, het soms rusteloze gedrag en het slikken zijn weer terug, net als de verwijde pupillen. Het valt me op dat haar buik ook enorm rommelt. Ze eet en drinkt goed (beide wellicht iets te goed; ze komt niet aan in gewicht. Ze heeft altijd honger en ik zie haar redelijk veel buiten uit de waterbak drinken, ondanks dat ze alleen nog natvoer eet). Ik moet bekennen dat ik de Metacam niet dagelijks geef, vanwege de mogelijke bijwerkingen. Poes krijgt al enige tijd een natuurlijke pijnstiller (PEA), maar als dit nodig is, geef ik haar uiteraard wel reguliere pijnmedicatie. Heeft iemand ervaring met soortgelijke klachten?
Plaats reactie