Ontlasting Britse korthaar poes

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
55gerard
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2023 08:51

Ontlasting Britse korthaar poes

Bericht door 55gerard »

Ik heb een Britse korthaar poes van 9 maanden oud. Wij geven haar alleen maar droogvoer van Royal Canin volgens voorschrift. Nu heeft ze gemiddeld 4 tot 5 keer per dag ontlasting in de vorm van kleine keutels. Ik vraag mij nu af of dit wel normaal is. Het is een gezonde , levendige en speelse kat.
Maak ik mij zorgen om niets of moet ik hier iets mee.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ontlasting Britse korthaar poes

Bericht door Asse-Poes »

Net als mensen hebben ook katten verschillende soorten ontlasting en verschillende hoeveelheden per keer.
Voeding speelt daarbij ook een rol.

Heeft ze moeite met poepen en zijn de keuteltjes erg hard?

Ik zou haar in ieder geval naast de brokjes ook natvoer geven. Dat is sowieso beter voor een kat dan droge brokken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
55gerard
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2023 08:51

Re: Ontlasting Britse korthaar poes

Bericht door 55gerard »

Wij gaven in het begin ook natvoer ,helaas had ze daar constant diarree van.
Op advies van de dierenarts zijn we overgegaan op alleen maar droogvoer.
Ze heeft geen moeite met poepen en keutels zijn normaal.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Ontlasting Britse korthaar poes

Bericht door Asse-Poes »

Een kat die natvoer niet gewend is krijgt vaak tijdelijk problemen met maag en darmen. Het is even wennen voor de poezen-ingewanden.
Zeker bij een jonge kat zou ik je adviseren om haar ook aan natvoer te laten wennen. Dat is in haar belang, maar ook in jouw belang. Er kan een moment komen dat je medicatie (pil, poeder e,d.) moet toedienen en dat kan je dan makkelijk door smakelijke paté doen.
Daarnaast bevat natvoer veel vocht en omdat katten geen beste drinkers zijn, is dat een prima methode om vocht binnen te krijgen.

Voor gezonde katten is Royal Canin ook niet echt eerste keus voer, maar dat is een andere discussie 😉

Hoe dan ook, ze eet goed en heeft geen moeite met haar ontlasting, dus blijkbaar hoort deze keuteltjes-vorm bij haar.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie