Nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Rollie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2022 11:17

Nieuwe kitten

Bericht door Rollie »

Hallo,

Sinds maandag heb ik een nieuwe kitten (11 weken) in huis. Ook heb ik al een kitten in huis die volgende week 1 jaar wordt. Ruby (de oudere). Omdat ik Ruby toch wel een maatje gun en ik nu vakantie heb, heb ik besloten een nieuwe kitten in huis te halen. Super lief beestje en het gaat opzich ook steeds beter tussen de twee. Alleen Ruby is nu ook best afstandelijk geworden naar mij toe. Normaal kon ik haar altijd gewoon aaien maar nu loopt ze daar eigenlijk voor weg. Of kwam ze lekker bij mij liggen want ze nu ook niet meer doet. Is het normaal dat ze ook afstandelijk doet tegen mij? Ik zou het doodzonde vinden als ze zo blijft. Want als dat het geval is dan heb ik bijna spijt dat ik er een nieuwe kitten er bij heb gehaald ook al is het eigenlijk voor Ruby.

En kan ik ze in de nacht ook gewoon bij elkaar laten? Vind dat toch een beetje spannend als ik er niet echt bij ben.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Asse-Poes »

Je hebt dit kitten pas 2 dagen.
Ruby moet er nog aan wennen dat ze jou nu niet meer exclusief heeft. Dat is nogal een verandering voor Ruby.
Ruby is de kluts kwijt, er is een indringer. Dat is leuk en spannend, maar ook heel vreemd. En die kleine ukkepuk moet ze dus heel erg in de gaten houden. Dus Ruby heeft even geen tijd voor knuffelen met jou 😀

Zo te horen gaat het best goed tussen Ruby en de kleine. Dat is een mooi begin.
Zodra Ruby het kitten volledig geaccepteerd heeft, verdwijnt de onrust en gaat ze weer zichzelf worden.
Het kan wel gebeuren dat ze meer naar het kitten gaat trekken , dan naar jou. Liever bij het kitten slaapt dan bij jou. Hetzelfde met spelen. Maar dat was de bedoeling ook 😀

Je kunt ze gerust 's nachts bij elkaar laten.
Sliep het kitten in een andere kamer de afgelopen 2 nachten?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Rollie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2022 11:17

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rollie »

Bedankt voor je reactie!

Het is allemaal ook wel logisch inderdaad. Misschien dat het baasje ook heel erg moet wennen dat ze haar knuffel kat niet meer voor haar alleen heeft haha. Prima en logisch als ze straks meer naar de kitten trekt als Ruby straks maar wel weer gewoon lekker geaaid wil worden door mij :)

Ja, Willow (de nieuwe kitten) heeft de afgelopen 2 nachten inderdaad in een afgesloten ruimte geslapen. Want tot vanochtend liep Ruby alleen maar te blazen en te grommen dus dat leek me niet verstandig. Vanavond maar gewoon proberen dus!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rik »

Je hebt er straks twee die de aaitjes komen halen :lol:

Het grommen en zelfs incidenteel een mep uitdelen door Ruby is geen probleem. Dat komt door haar onzekerheid. Dat is gewoon haar grenzen aangeven. Zolang ze niet vol op je kitten duikt (aanvalt) is het dus prima. Je kitten moet natuurlijk ook leren dat wanneer Ruby zo reageert, dat ze even terug deinst. Maar kittens kunnen veel hebben hoor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rollie
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2022 11:17

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Rollie »

Hallo,

Daar ben ik weer. Eind van de week ging het goed tussen Ruby en Willow en leek Ruby ook haar weg te vinden. Echter sinds dit weekend wil ze opeens niets meer weten van haar eten. Ik heb een voermachine en normaal sprint ze daar heen om het op te eten. Ook het natvoer wat ik in de avond geef wil ze niet zoveel van weten als normaal. Is dit dan toch nog weer stress van de nieuwe kitten ook al ging het de eerste paar dagen wel gewoon goed?

Misschien ook nog handig om er bij te zeggen dat ik zaterdag aan beide ontworming tabletjes wou geven. Had deze in wat natvoer gedaan alleen Ruby at her niet op. Dus ik wou het pilletje zelf bij haar ik het bekje doen wat mevrouw begrijpelijk niet heel leuk vond. Is ze hierdoor misschien wat voorzichtig geworden met het eten? Snoepjes en brokjes van de kitten wil ze wel wat van eten maarja dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe kitten

Bericht door Asse-Poes »

Rollie schreef: 17 jul 2023 08:29 Dus ik wou het pilletje zelf bij haar ik het bekje doen wat mevrouw begrijpelijk niet heel leuk vond. Is ze hierdoor misschien wat voorzichtig geworden met het eten? Snoepjes en brokjes van de kitten wil ze wel wat van eten maarja dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling.
Dat lijkt me niet voor de hand liggen, want het kittenvoer eet ze ook.

In ieder geval raad ik je aan om pilletjes op de standaard methode te geven.
Er kan een moment komen dat je een pil niet samen met voedsel mag geven, of niet mag verkruimelen en hoe sneller (jonger) een kat went aan pillen geven, hoe makkelijker je het jezelf én de kat maakt.

Eet Ruby inmiddels wel weer als vanouds?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie