Poes eet niet, wie herkent?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Kimmetje1986
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 feb 2023 21:13

Poes eet niet, wie herkent?

Bericht door Kimmetje1986 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een poes van 12 jaar die altijd al vrij slecht gegeten heeft en nooit dik is geweest (tussen de 3.5 en 4 kilo). Het is er een die eigenlijk de hele dag door om de 30 minuten 3 korreltjes eet. Omdat we er nog 1 rond hebben lopen die alles opeet heeft poes een privékamer waar ze de hele dag toegang heeft tot eten, water, een kattenbak en mandje. De hele dag klept ze normaal in en uit en in de avond voeren we haar bij met Gourmet Gold (paté want de brokjes kan ze niet goed eten). Tot nu toe ging dit redelijk. Echter eet ze sinds een aantal dagen heel slecht. Ze taalt niet meer naar eten en leek zich ook wat terug te trekken.
Vandaag naar de dierenarts geweest. Bekkie gekeken, alles bevoeld, temp gemeten, bloed afgenomen voor uitgebreid bloedbeeld en gewogen. Ze weegt nog maar 3 kilo.
Bloed was niet afwijkend en ook hart en longen klonken allemaal goed. Er is dus nu ogenschijnlijk niks aan de hand. Ze komt ook gewoon weer op schoot, zit zich dan uitgebreid te wassen en knort tevreden.
Maar waarom eet ze dan niet? Stress? Maar dat is er in de afgelopen 12 jaar wel vaker geweest (verhuizingen, baby's geboren, andere kat erbij) en dat is nooit een issue geweest.

De dierenarts wil nu een echo maken van de buik om te kijken of er iets zit. Maar ze reageerde niet op het voelonderzoek van de buik. Ze heeft geen diarree en braakt ook niet (oke paar weken geleden 1 dagje een aantal keer direct na het eten maar dat was 1 dag..).
We hebben geprobeerd te dwangvoeren met recovery voer in een spuitje maar ze is zo mega sterk en lastig dat dat 1 grote bende wordt en dan zit er met veel geluk 1 theelepeltje in dus dat wordt m ook niet.

Sorry voor het lange verhaal. Het is altijd al een zorgekindje geweest maar ik vind dit toch gek. Maandag ga ik bellen voor een echo maar ik vroeg me af of iemand dit verhaal herkent en een idee zou kunnen hebben? Alvast bedankt!

Groetjes van Kim
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes eet niet, wie herkent?

Bericht door Synemios »

Uitgebreid bloedonderzoek: was dat inclusief de nieren? glucose ok?

Is er ook gekeken naar de schildklierwaarde? T4 wordt meestal apart bepaald dus zit er niet standaard bij.
Nu weet ik dat als er slecht gegeten wordt dierenartsen niet aan de schildklier denken, maar een kleine groep katten gaat juist slecht eten met een te snel werkende schildklier.

Of was het vooral om te kijken of er ergens een ontsteking zat? ( algemeen bloedbeeld)

In hoeveel tijd is ze afgevallen?

Je zegt dat ze altijd al een zorgenkindje geweest is, heeft ze verder nog gezondheidsproblemen?
Als bovenstaande bloedonderzoeken verder ok waren dan zou een echo inderdaad de volgende stap zijn.

Heb je trouwens niet iets mee gekregen voor eventuele misselijkheid of een eetlustopwekker?
Cerenia, mirtazapine?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes eet niet, wie herkent?

Bericht door Rik »

Het kan ook een virusje of (maag)bacterie zijn. Dan is de eetlust ook helemaal weg. Maar bij een 12 jarige die al niet veel eet en weegt kun je natuurlijk weinig risico nemen. Heeft ze nog een injectie gehad (prednison of cerenia tegen misselijkheid o.i.d.)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes eet niet, wie herkent?

Bericht door Synemios »

Ja inderdaad wat Rik zegt, of een flinke haarbal.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes eet niet, wie herkent?

Bericht door Anne »

Ik zat ook aan een haarbal te denken
Krijgt ze haarbalpasta?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nikki74
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:08

Re: Poes eet niet, wie herkent?

Bericht door Nikki74 »

Hoe is het afgelopen?
groetjes Nikki en de 2 bengels
Plaats reactie