Kitten pigmentvlekje in oog

Forum over alle voorkomende oogaandoeningen bij de kat
Plaats reactie
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

Beste kattenliefhebbers van dit forum,
Na een heel verdrietige periode hebben wij vorig jaar onze beide bejaarde katten, broertje en zusje, moeten laten inslapen, ze zijn 18 en 19 jaar geworden en allebei overleden aan de gevolgen van nierfalen. We hadden ze al als kittens dus het was een groot gemis en zo stil in huis.
Ze zijn van jongs af aan bij dezelfde dierenarts geweest, een hele fijne dierenarts die echt met je meedacht en het belang van de katten vooropstelde Hij is nu helaas met pensioen. We voelden na een poosje dat we er weer aan toe waren om nieuwe katjes in huis te nemen. Die hebben we inmiddels vanaf half mei en we zijn zo blij met ze! Het gaat heel goed met ze, ik maak me alleen een beetje zorgen over het pigmentvlekje dat een van de katjes in haar oogje heeft. De nieuwe dierenarts zei dat het onschuldig was, maar op internet kan ik geen info vinden over onschuldige vlekjes in kattenogen, ik lees daar hele akelige dingen. Ook vind ik geen info over pigmentvlekjes bij kittens, alleen bij oudere katten. Misschien ben ik een beetje overbezorgd door de laatste jaren met onze bejaarde lieverds, met allerlei medicatie en nierdieet etcetera. Ik ben benieuwd of iemand hier ook een kitten met een pigmentvlekje in het oog heeft of heeft gehad? De dierenarts zal het vast wel weten, maar het zit me toch niet helemaal lekker, vooral omdat ik nergens info kan vinden die de diagnose bevestigt.
Alvast hartelijk dank voor je/jullie reactie!
Mariska
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan, dus ik ben ook eens gaan zoeken.
https://oogdierenarts.nl/oogziektes/uve ... -melanoma/

Het meest verontrustende is dat je dus niet zo even kunt zien of het onschuldig is. En om dan maar met een naaldje cellen uit de vlekjes te zuigen is ook wel erg heftig en een risico. Bovendien geeft dat ook geen duidelijke uitslag.

Niks doen en maandelijks een foto van dat oog maken, zodat je verdere veranderingen op tijd ziet, is wellicht een optie?
Andere optie is om toch een verwijzing naar een oogarts te vragen.

Lastig dit... 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Rik »

Is het echt op het oog? Of aan de zijkant van de oogkas?

Als het echt op/in het oog is, dan is het waarschijnlijk een cornea sequester. Maar ik dacht dat je dat wel moest behandelen.

Kun je er een foto van plaatsen? (Via https://nl.imgbb.com/)

https://www.google.com/search?q=cornea+sequester
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Miloe »

Mijn kater had ook een vlekje in z'n oog
Was gelukkig niet kwaadaardig. Toch was ik bezorgd soms
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

Asse-Poes schreef: 15 jul 2023 19:20 Ik heb er eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan, dus ik ben ook eens gaan zoeken.
https://oogdierenarts.nl/oogziektes/uve ... -melanoma/

Het meest verontrustende is dat je dus niet zo even kunt zien of het onschuldig is. En om dan maar met een naaldje cellen uit de vlekjes te zuigen is ook wel erg heftig en een risico. Bovendien geeft dat ook geen duidelijke uitslag.

Dank je wel, deze info had ik ook gelezen. Daar maak ik me zorgen om.

Niks doen en maandelijks een foto van dat oog maken, zodat je verdere veranderingen op tijd ziet, is wellicht een optie?
Andere optie is om toch een verwijzing naar een oogarts te vragen.

Lastig dit... 😞
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

Hoi,
Volgens mij ging er iets mis met het plaatsen van de reacties van mijn kant, ik ben nieuw hier dus weet nog niet zo goed hoe t werkt. Hartelijk dank voor jullie snelle reacties! Het zit in t linkerooghoekje en echt in het oogje, zal morgen kijken of ik een foto kan maken en plaatsen, je ziet t alleen goed bij helder daglicht. Ik had die verontrustende info inderdaad ook gelezen. Mijn oude dierenarts gaf altijd veel info en besprak alle opties en voors en tegens plus kostenplaatje. Ben dit niet zo gewend dat een dierenarts even met een lampje kijkt en dan zegt das onschuldig. Ik ga komende dinsdag toch nog langs omdat er twijfel is aan het geslacht van Vlekkie (das het katje zonder vlekje in het oog) en dan neem ik Lappie (dat is het poesje met vlekje) ook mee en dan deel ik mijn zorgen gewoon maar met de dierenarts dat lijkt me het beste
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

De foto maken is nog niet gelukt. Kwam gelukkig ook nog wat gerustellender info tegen, dit bevestigt ook de diagnose van de dierenarts. Ik ga t komende dinsdag overleggen.
https://www.catterycelizes.nl/medisch/z ... ekken_oog/
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Asse-Poes »

Die site had ik gisteren ook gelezen, maar ik zie het geruststellende niet echt.

Welk deel bedoel je?

Ik wil absoluut niet je opluchting verknallen, maar omdat ik hier zelf geen verstand van heb, wil ik hier graag meer over leren.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

Het vlekje zit echt in het oog, en niet erop. De oogbol is helemaal glad en gaaf. Dan is het vrijwel altijd goedaardig las ik. Zoiets zei de dierenarts ook. Maar deze info was ik tot net nog niet tegengekomen. Ik zou er op basis van deze info, die ook de diagnose van de dierenarts bevestigt, voor kiezen om het goed in de gaten te houden. En voorlopig verder niets te doen
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

Hoi Milou,
Je gaf aan dat het vlekje in het oog van jullie kater niet kwaadaardig was, (gelukkig!!!) maar hoe wisten jullie dat dan? Zijn jullie naar een oogarts geweest of is er een punctie gedaan of heeft de dierenarts de diagnose gesteld of...? Alvast hartelijk dank voor je reactie.
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Miloe »

Hoi Mariskaha, de dierenarts vertelde dat ons. Konden ze niks aan doen en we moesten erop letten als het erger werd. Hij had een prettig en liefdevol leven. Overleed aan nierziekte helaas op 10 jarige leeftijd.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Mariskaha
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2021 19:25

Re: Kitten pigmentvlekje in oog

Bericht door Mariskaha »

Hoi Milou,
Dank je wel voor je reactie. Ik denk dat ik ook maar op het oordeel van mijn dierenarts vertrouw. Verschrikkelijk he als ze zo ziek worden en je afscheid moet nemen. Hoe oud ze ook worden dat is altijd moeilijk.
Plaats reactie