Kat eet niet meer en vlucht weg nu er een nieuwe is

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Yannick
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2023 22:43

Kat eet niet meer en vlucht weg nu er een nieuwe is

Bericht door Yannick »

Hoi,

Even de context schetsen: mijn ouders hebben twee katten, moeder (17) en dochter (16). De moeder leeft al jaren in de garage, en haar dochter leeft in huis. Nu heeft mijn zus haar kater van 3 ook naar mijn ouders gebracht omdat haar vriend zwaar allergisch is. Echter, dat ligt moeilijk bij de kat van 16. De eerste dagen negeerde ze hem nog, maar nu weigert ze binnen te komen, eet ze zelfs in de garage niet meer, en negeert ze mijn ouders. Ik kan ze nog een beetje strelen in de tuin, maar dat is het zo wat. Ik maak me zorgen of ze dit juist aanpakken.

De kater van 3 is heel makkelijk en voelt zich al thuis, maar is nooit buiten geweest, en blokkeert dus een beetje het huis (inclusief de keuken, waar ze altijd binnen kwam) voor onze kat van 16. Zou iemand tips hebben? Ik woon zelf niet meer thuis, dus kan moeilijk direct ingrijpen, maar dit lijkt me geen gezonde situatie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet niet meer en vlucht weg nu er een nieuwe is

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Tsja. Ik denk dat het beste advies zou zijn alle katten binnen te houden en een correcte introductie te doen.

Zolang de katten naar buiten kunnen en hun eigen weg kunnen gaan, zal een introductie niet goed werken.

Het ander alternatief is een ander huisje te zoeken voor een of meerdere van de katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Yannick
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2023 22:43

Re: Kat eet niet meer en vlucht weg nu er een nieuwe is

Bericht door Yannick »

Beide katten binnen houden is niet echt een optie. De 16-jarige is het gewoon om vlotjes binnen en buiten te lopen, en haar buiten oppakken om haar binnen te zetten, laat ze niet toe. Ik vrees er een beetje voor dat ze haar plaats als ‘afgenomen’ ziet… Haar moeder is minder een probleem, omdat die sowieso niet ver buiten de garage gaat (is intussen blind). Ik zal morgen anders eens naar de dierenarts bellen om naar tips te vragen; idealiter zou ik onze katten liever een rustige oude dag gunnen, maar mijn moeder wil absoluut het katje van mijn zus thuis opvangen.

Je denkt niet dat er hoop is dat dit vanzelf goed komt? Ik moet er wel bij zeggen dat de twee oudere katten elkaar negeren, maar zeker ook geen vriendjes zijn. Nu, zij zijn elkaar al jaren gewoon, dus problemen geeft dat niet. Ze hebben gewoon hun eigen terrein.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet niet meer en vlucht weg nu er een nieuwe is

Bericht door Rik »

Je zei dat moeder in de garage leeft. Maar daar is dochter nu noodgedwongen ook naar toe verbannen. Dan zitten die nu toch bij elkaar (en niet ieder hun eigen terrein)?

Zolang dochter naar buiten kan, en ze dat dus prefereert boven de confrontatie met de nieuwe kat binnen, zie ik niet dat ze snel weer naar binnen zal komen.

Maar goed, dat hangt een beetje af van of er momenteel wel onderling contact is. Misschien dat als er heel af en toe nog contact is dat dochter en kater binnen ook wel weer aan elkaar wennen maar dat gaat dan een hele lange tijd duren (omdat die contactmomenten niet frequent zijn). Of dochter zoekt gewoon een nieuw onderkomen (of ze verdwijnt gewoon).

Jouw moeder ziet er geen probleem in dat dochter-poes niet meer binnen komt?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat eet niet meer en vlucht weg nu er een nieuwe is

Bericht door nellebel »

ik moet heel eerijk zeggen dat ik het een enorm triest verhaal vind dat een kat van 16 zo het huis uit gepest wordt door een kat van 3 (en daar kunnen die 2 niets aan doen) en dat je moeder dit laat gebeuren. arm ding van 16 wordt zo aan haar lot overgelaten. komt ineens een puber van 3 het huis in en zoek het maar uit. sta je dan mooi als bejaarde kat na jarenlang trouwe dienst en maatje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie