Kat benauwd van tuigje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Mikaco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2023 13:15

Kat benauwd van tuigje

Bericht door Mikaco »

Hallo!

Ik heb me speciaal even geregistreerd om deze vraag aan andere katteneigenaren te stellen. Ik heb een poes die ik in de tuin laat aan een H-tuigje (2 losse lussen, 1 om de nek en 1 achter de voorpoten). Wanneer er echter spanning op de lijn komt te staan, moet de poes (behoorlijk) hoesten, ze is dan benauwd. Ik trek niet aan de lijn, maar houd hem strak als ze niet verder mag. Als ze daar dan tegenin gaat, gebeurt dit. Als de spanning eraf is, is het ook weer over. Ik ken dit niet van andere poezen en vind het een beetje gek. Is er iemand die dit herkent? En zou een ander type tuigje wellicht beter werken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
Mikaco schreef: 13 jul 2023 13:22 Wanneer er echter spanning op de lijn komt te staan, moet de poes (behoorlijk) hoesten, ze is dan benauwd. Ik trek niet aan de lijn, maar houd hem strak als ze niet verder mag. Als ze daar dan tegenin gaat, gebeurt dit. Als de spanning eraf is, is het ook weer over.
Haha, herkenbaar. Als een kat zich omdraait en gaat wurmen kan het zich uit bijna elk harnas bevrijden. Je moet dan eigenlijk op dat moment de lijn laten vieren zodat dit totaal geen zin heeft. Ze kunnen dan echter wel weer verder lopen. Het is dan ook bekend dat jij de kat niet uitlaat maar de kat jou uitlaat :lol: Zeker als je aan het wandelen bent is dat aan de orde.

Je kunt kijken of een ander tuigje (zoals een echt harnas) beter zou werken. Daarbij wordt de druk een beetje verdeeld over het hele lichaam (de borst). Dat is bij zo'n H-tuigje niet want daar komt de druk op die twee lussen. Maar... ja... ze zal het blijven proberen want ze vindt het maar niets om beperkt te worden ;) Misschien dat ze het op een gegeven moment opgeeft als ze weet dat het geen zin heeft maar daar heb ik geen ervaring mee (ik heb hier gelukkig een afgesloten tuin).

https://www.zooplus.nl/shop/katten/transport/kattentuig
https://www.bol.com/nl/nl/l/kattentuigjes/12863/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Miloe »

Ik heb het opgegeven met tuigjes. Mijn kat van bijna 4 maanden vindt het absoluut niet leuk en wurmt zich er altijd uit. Het is ook een zielig aangezicht in mijn geval. Dus dan maar voorlopig binnenhouden.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Mikaco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2023 13:15

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Mikaco »

Bedankt voor jullie reacties! Ze wurmt zich er niet uit en vindt het tuigje verder helemaal prima. Ik loop inderdaad een beetje achter haar aan ;). We gaan de tuin hier van het najaar afgesloten maken als het goed is. Het is vooral een probleem als ze in de pergola met blauwe regen (ja giftig, maar zit ze verder niet aan) springt en via daar kan ze naar de buren. En daar zitten nogal eens vogels in. Dan wil ik voorkomen dat ze verder kan, maar dan gaat ze dus hoesten.
En ik wilde proberen ook verder met haar aan een tuigje naar buiten te gaan, maar we hebben hier een veldje met allemaal bomen en als ze daar dus in zou schieten durf ik haar niet goed tegen te houden als ze daar benauwd van wordt (maar ik kan haar natuurlijk ook niet met een lijn de boom in laten gaan). Hoe doen anderen dat die met hun kat wandelen?
Ze is buiten verder best op mij gericht en meestal vis ik haar uit de pergola voordat ze te hoog zit, alleen als ze een vogel ziet, lukt dat niet
Mikaco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2023 13:15

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Mikaco »

We hadden nog een tuigje liggen voor een andere kat die ik nu even ga proberen. Is ook een soort H-tuigje maar met een extra bandje tussen de voorpoten door. Daardoor zit het in elk geval een stukje lager om haar nek/meer tegen de borst. Als dit het ook niet is, ga ik een harnas proberen :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Rik »

Bomen zijn geen probleem hoor. Op het moment dat ze daar inschiet kan ze zich ook niet meer verzetten en kun je haar er zo uitplukken (zoals je ook al uit de pergola deed). Op moment dat je begrijpt dat je de lijn moet laten vieren wanneer ze zich, op de grond, omdraait om zichzelf eruit te wurmen, zal het aan de lijn lopen een stuk makkelijker gaan. Het kan alleen zijn, dat als ze ergens van schrikt (paniek), je er dus een stukje achteraan moet lopen/rennen om die lijn niet strak te zetten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mikaco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2023 13:15

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Mikaco »

Dat snap ik niet helemaal, Rik. Op het moment dat ze een vogel in de boom zou zien en ze wil 3 meter de boom in rennen, zou ik haar toch tegen moeten houden? Meestal kan ik haar uit de pergola tillen, maar niet als ze achter een vogel aan wil, dan houdt ze te stevig vast en is ze te sterk. Als ik haar dan niet kan tegenhouden door de lijn strak te zetten, zou ik al los moeten laten en dat lijkt me helemaal gevaarlijk met zo'n lijn in een boom.
Ze probeert zich niet uit het tuigje te wurmen, accepteert het prima, dus dat is het probleem niet :) (heb ik misschien niet zo duidelijk verwoord in de OP). Als ze schrikt, bevriest ze dus dan gaat ze ook niet rennen (wel als ze een insect wil pakken ;-) , maar dan laat ik de lijn gewoon langer)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Rik »

Ik bedoelde meer dat als ze met haar klauwtjes op de boomstam hangt, ze geen kracht meer kan zetten. Dan kan ze dus ook niet meer zo aan de lijn trekken als dat ze dat op de grond kan. En dan kun je haar inderdaad gewoon tegenhouden en uit de boom plukken. Als ze op de grond loopt is dat lastiger omdat ze dan veel sterker is en zichzelf aan de lijn 'ophangt'.

Of is jouw ervaring anders?

Ps. Een boomstam is volgens mij ook anders dan een pergola. Bij een pergola kan ze zich veel beter aan/om de takken en staanders vasthouden. Bij een 'dikke' boom is dat moeilijker.

Maar het is inderdaad een kwestie van de situatie aanvoelen. (Ik heb gelukkig niet van die acrobaten ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mikaco
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jul 2023 13:15

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door Mikaco »

Ik snap je. Laatst liep ze al op de pergola en toen ging ze dus hoesten bij een strakke lijn, maar dan kan ze inderdaad meer kracht zetten. Was best een gedoe om haar er weer af te krijgen. Ze probeert ook altijd in de (hele vieze) vijver te springen, dan houd ik haar ook tegen en duw ik haar vaak met mijn hand even opzij of zet haar weg en dan gaat ze vrolijk weer iets anders doen. Ik probeer dicht bij haar te blijven dan kan ik makkelijk ingrijpen indien nodig. Het is nogal een enthousiast poesje, onze andere twee katten zijn nog nooit in de pergola geklommen. Ze is ook verschrikkelijk snel.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat benauwd van tuigje

Bericht door OMH »

Voorlopig vind ik die tuigjes niet geweldig. Ik heb er intussen een aantal geprobeerd, maar Tika weet zich er altijd weer uit te wurmen en Noek vindt buiten zijn sowieso niks. Hij loeit als een koe die nodig gemolken moet worden en weet niet hoe snel hij weer binnen moet komen. Ik ben nog een tuigje tegengekomen dat belooft dat "ontsnappen" niet kan, maar ik weet het niet. Daarbij heb ik ook altijd het gevoel dat het onnatuurlijk moet voelen, hoewel ik niet uit ervaring kan spreken natuurlijk :lol: . Succes verder!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie