Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door artemis »

Beste allen,

Al lang niet meer op dit forum geweest en al 6 jaar katloos, maar nu heb ik een probleem waarbij ik hoop hier goede tips te krijgen.

De katten van onze buren durven hier wel eens binnen te lopen in de zomer als de terrasdeur openstaat, en dat gebeurt vaak ongemerkt omdat we ze niet horen. Soms komen ze de trap af zonder dat we wisten dat ze naar boven waren gegaan. Wij hebben houten planken vloeren…
Gisterenavond zien we de poes binnen, laten ze buiten en doen we de terrasdeur dicht. Wat later ga ik naar boven en zie daar de kater op de trap. Hij was misschien 15-30 minuten in totaal binnen. Ik laat hem buiten en we gaan slapen.

Deze ochtend ontdekken we een lange uitgelopen urineplas op de vloer (uitgelopen omdat de vloer wat schuin ligt, is oud huis). De urine was natuurlijk helemaal ingetrokken en zo goed als opgedroogd. De poes of de kater heeft voluit tegen de poot van een bureautje gesproeid. Het was absoluut kattenpis.

Pas wakker nam ik een vochtige doek met wat allesreiniger met javel om de plek schoon te maken. Nu, uren later is de vlek er nog steeds :-(
Weten jullie een gouden tip om deze toch wel grote urinevlek uit het hout te kunnen verwijderen? De uitgelopen vlek is zeker een meter lang en tot 10 cm breed.

Alvast dank, ik probeer een foto toe te voegen.
Foto 1, voor het opkuisen
Afbeelding

Foto 2, na het opkuisen
Afbeelding

Foto’s plaatsen lukt me niet
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door Asse-Poes »

He Artemis, wat leuk om je hier 'live' tegen te komen!
Ik heb zoveel van je gelezen, en veel geleerd van je adviezen. Kan ik je nu dus ook meteen bedanken. :pdthb:

Ik weet niet hoe je vloer behandeld/afgewerkt is. Gelakt, in de was of olie gezet?
Dit kwam ik tegen:
https://www.quick-step.be/nl-be/veelges ... uten-vloer#
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door artemis »

Hallo Marina,
Bedankt voor het complimentje. Ja… de schildklierperikels met kater Pappie, waar is de tijd…

De planken zijn ooit gevernist met een vernis op waterbasis. Deze is wss door de jaren wat afgesleten. Sowieso mag je op dat soort vernis geen natte plassen laten liggen, want dan lost de vernis op. Verder geen was of olie.
Ik ben ook bang om de plek erger te maken.
Ben dat middel ook tegengekomen bij het zoeken, maar…
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door Asse-Poes »

https://huisdierhier.nl/hoe-verwijder-j ... n-vloeren/

Heb je in je woonplaats ook een houtenvloeren/parket winkel?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door artemis »

Ik lees het artikel, maar het gaat niet zo om de geur, het was geen open kater dus het stinkt niet. Het gaat enkel om de vlek.
Ik denk dat ik nu eerst de buren ga inlichten. Het is tenslotte schade die door hun kat werd aangericht, toch?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door Asse-Poes »

Oeps foutje, ik heb te snel dat artikel gelezen.

Ja goed plan, hoewel ik niet zeker weet hoe dat juridisch in elkaar zit. Lijkt mij wel een gevalletje van aansprakelijkheid.
En ik zou een gerenommeerd vloerbedrijf bellen voor advies.

https://www.quick-step.be/nl-be/accesso ... product-1l
Is ook online te koop, maar er staat ook een telefoonnummer bij voor advies 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door artemis »

Ik vrees dat het iets voor de verzekering wordt. De plek is lang en erg vies, helemaal ingetrokken in het hout. Ik durf er nu met niets anders op te experimenteren want dan kan verzekering zeggen dat ik ervan moest afblijven. De buren zijn nu weg op vakantie vertrokken maar er komt een oppas en de katten kunnen steeds buiten via een kattenluik. Het zijn twee Heilige Birmanen, raskatten dus geen twijfel mogelijk. Ze waren hier binnen, en de enige katten die ik rond ons zie in dit huizenblok.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door artemis »

Paar maanden nadat mijn zo geliefde Pappie ingeslapen is heeft mijn man een zware beroerte gekregen. Het waren heftige jaren erna en nu nog steeds. Zou zo graag weer katten hebben maar moet effe teveel kiezen tussen de zorgen…. En dat is moeilijk….
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door Asse-Poes »

Het klinkt lullig en heeft niets met wantrouwen te maken, maar maak toch vandaag even een briefje voor je buren waarin je ze aansprakelijk stelt voor de schade. Ook foto's maken en meesturen. (Mailen is prima)
Je buren kunnen dat dan (eventueel na hun vakantie) doorsturen naar hun verzekeringsadviseur of -maatschappij.

Andere optie is contact opnemen met jouw inboedelverzekering en de schade daar melden. Waarschijnlijk nemen zij dan contact op met de buren c.q. de aansprakelijkheidsverzekeraar.

Oh wat een naar bericht over je man. Ja ik kan me voorstellen dat een nieuwe kat niet zo goed in het plaatje past. Aan de andere kant: een nieuw leventje om je heen, geeft ook veel troost en afleiding 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door Asse-Poes »

Foto's plaatsen doe je via

https://imgbb.com/upload

Na upload, kies bij Insluitcodes: BB code groot met link.
In de grijze balk daaronder komt een code te staan, die kopiëren en daarna hier in een bericht plakken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door crazycatladyP »

Ik kan je niet helpen met de vloer helaas, maar wat heftig van je man!
Sterkte, ik kan me niet voorstellen wat het is om zonder kat(ten) te leven, maar kan me goed voorstellen dat het er niet bij past.

Hopelijk lost de verzekering het snel op!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe grote vlek met kattenurine op hout verwijderen?

Bericht door Synemios »

Wat heftig Artemis, ik kan mij voorstellen dat je nu al genoeg zorgen hebt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie