Kitten valt aan in bed

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Kitten valt aan in bed

Bericht door wanderlust »

ik heb sinds vorige week dinsdag een kitten gehaald. Tis een poesje en ze is inmiddels 8-9 weken oud. Ik woon op mezelf in een appartementje dus er komt geen tweede kitten bij. Hier is en geen ruimte voor en financieel niet mogelijk. De afgelopen nachten heeft ze dat ze constant de dekens en benen aanvalt. Uit het niks kan ze ineens in de Jaagstand gaan en alles wat op het bed is aanvallen voornamelijk de dekens en benen... als ik wil aaien nachts gaat ze ook regelmatig in de jaag stand, maar wanneer ik dan zeg dat ze voorzichtig is likt ze en trekt ze haar nagels in en houdt ze haar pootjes op mn handen.

Ik heb meerdere malen Nee gezegd en haar van het bed verwijderd, maar hier lijkt ze niks van aan te trekken. Ik speel met haar zodat ze wat energie kwijt is en ze heeft een kist vol speelgoed dus aan verveling ligt het niet. Negeren maakt het eigenlijk niet beter, want ze lijkt het niet eens te merken dat ik negeer en zowel gaat ze gewoon door.. En om nou s'nachts om 2 uur uit mn bed te gaan en weg te lopen gaat mij toch wel echt te ver aangezien ik ook nog gewoon werk.

momenteel doe ik haar na 3x te verwijderen van het bed en toe te spreken met een strenge nee in de Bench (samen met een kleedje en haar knuffel) en slaapt ze daar in voor de nacht.. Maar liever heb ik natuurlijk gewoon dat ze of speelt nachts en jaagt op haar speelgoed of gwn Rustig bij me ligt.

Hoe voed ik haar hierin op?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Asse-Poes »

Op zich doe je het hartstikke goed. En zo te horen, snapt ze al heel veel, zoals het woord 'voorzichtig'.

Maar...het is een kitten en in jouw geval een wel heel erg jong kitten.
Je hebt haar nu een week, dus ze was 7-8 weken toen je haar kreeg. En dat is wel erg vroeg om bij mamapoes weg te gaan. Ze heeft nog niet geleerd hoe ze moet spelen en wat de grenzen zijn. Dat leert ze normaal gesproken van haar broertjes en zusjes.
Die heeft ze nu niet en die komen er dus niet (ik vind het heel dapper dat je dat eerlijk toegeeft). Maar dat betekent dat jij het haar moet leren.

Een kitten heeft tomeloze energie, die wil continue spelen, rennen en jagen. En slapen natuurlijk, maar nog niet wanneer jij dat wilt.
Het gaat tijd kosten om aan jouw dag- en nachtritme te wennen.
Geduld dus en heel consequent blijven.

De eerste 3 woorden die ik Bellow leerde waren: zachtjes, goedzo en nee. 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door nellebel »

nee zeggen en van het bed verwijderen is ook reageren en niet negeren hihihi. voor overdag werkt dat prima om haar dingen af te leren zoals krabben aan de bank. maar voor de nacht is negeren toch echt, helemaal niet reageren. ook niet nee zeggen of weg duwen. en dit kost echt tijd. misschien wel enkele weken. ik zou ook echt grenzen stellen op bed. bij ons slapen ook beide katten op bed. guusje is nooit een probleem geweest, gijs wel. die kan ook midden in de nacht zin krijgen om te spelen. bij ons betekend licht uit, geen reactie meer. dus ik zou haar dan ook niet meer aaien. zij weet namelijk dan ook niet meer wanneer wel iets mag en wanneer niet. gijs is inmiddels 12 jaar en heeft nog steeds met momenten zijn periodes waarin hij het toch even probeert. dan wordt hij wakker snachts en komt vol in mijn gezicht, neusje duwen, knorren, pootje tikken, gezicht likken, maar ik reageer totaal niet. dan druipt hij uiteindelijk af en gaat zichzelf vermaken in de woonkamer om vervolgens terug naar bed te komen. dit probeert hij dan enkele nachten achter elkaar totdat hij weer in de gaten krijgt dat vrouwtje er echt niet intrapt. katten in bed is erg gezellig, maar vreselijk voor je nachtrust. maar ik zou niet anders willen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door Miloe »

Herkenbaar, onze kitten is ook een echte stoeipoes en valt soms gezichten en benen aan. Wel zonder nagels. In bed gaat ze dan likken aan mn gezicht voor aandacht terwijl ik nog lig te slapen :lol: Veel mee spelen zodat ze haar energie kwijt kan en een speeltje geven om in te bijten is het enige dat je kan blijven doen. En dat doe je al heel goed. Verder wat Asse-Poes zei over de consequenties van te vroeg van mamapoes. Dat is in mijn geval ook zo. Mijn dochter zegt altijd "Auw schat!" of "Neeee schat!" tegen haar :D

Edit: het werkt wel dat intensief spelen! Ze heeft me sinds eergister niet 1 keer gebeten of aangevallen
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door wanderlust »

ik heb er nu toch maar 1 bij gedaan alleen nu zit ik met een nieuw probleem want ze spelen echt heel erg ruig voornamelijk midnight de kitten. ze meppen elkaar vrij hard, en de kleinste blaast en is erg onderdanig, maar "vecht" wel terug alleen soms gaat het wel erg hard en dan piept, blaast en gromt ie maar slaat dan ook wel weer terug. sunny de kleinste speelt dan ook wel verder me een balletje. en slaat ook wel terug. maar het gaat er af en toe heel hard aan toe en midnight geeft sunny geen rust eigenlijk
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: Kitten valt aan in bed

Bericht door wanderlust »

ze verschillen trouwens 1,5 week en zijn beide in een huishouden vol andere katten en zelfs honden opgegroeid
Plaats reactie