Katten introductie na 5 weken

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Sannedesmit
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2023 12:14

Katten introductie na 5 weken

Bericht door Sannedesmit »

Hoi allemaal!

Sinds ongeveer 5 weken heb ik een nieuwe kat in huis (Barrie) van 2 jaar. Het is een enorm lieve aanhankelijke kater met af en toe ook hele speelse momenten. De bestaande kat Luna is ook 2 jaar en iets eigenzinniger. Ze is erg lief, maar iets minder speels.

De introductie heb ik langzaam gedaan, ze komen nu beide buiten. In het begin was er vanuit Luna uit veel geblaas en gegrom als Barrie te dichtbij kwam. Dit gedrag vertoont ze nu niet meer. Als ik erbij ben liggen ze beide op hun plekje, Luna bovenop de krabpaal en Barrie ergens anders in huis (wel in dezelfde ruimte). Dan is er verder niks aan de hand. Ze kunnen in mijn bijzijn ook dichtbij elkaar liggen zonder erg met elkaar bezig te zijn.

Echter is Barrie soms een beetje onvoorspelbaar. Als hij in een speelse/ drukke bui is zoekt hij Luna veel op. Soms bespringt hij haar en dan loopt ze angstig weg. Het gedrag dat ik niet zo goed kan verklaren en waar ik me zorgen over maak is dat Barrie soms op een intimiderende manier op Luna af loopt, waarna zij een aantal passen achteruit zet en ergens anders heen rent. Gelukkig komt ze dan wel weer snel tevoorschijn.

Hebben mensen ervaring hoelang het duurt voordat katten meer op elkaars gemak zijn als ze elkaar passeren? En of dit gedrag op den duur ook zal veranderen? Ik wil namelijk niet dat Luna hieronder gaat lijden.

Met vriendelijke groet,

Sanne
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Katten introductie na 5 weken

Bericht door Asse-Poes »

Het is niet zo dat 2 (of meer) katten altijd goede vriendjes met elkaar worden.
Vaak kom je niet verder dan dat ze elkaar tolereren en dat blijft dan zo.

Barrie wil spelen en stoeien en Luna heeft daar geen zin in.
Zolang er niet gevochten wordt of 1 continue op z'n hoede moet zijn, door de kamer moet sluipen en zich overal verstopt, is de situatie misschien niet ideaal maar nog wel acceptabel.

Naarmate Barrie ouder wordt, gaat hij ook wel rustiger worden. En wie weet, misschien liggen ze ooit nog wel samen in 1 mandje en likken ze elkaars vacht.

Ze hebben elkaar ook niet zelf uitgezocht hè 😉 katten zijn net mensen 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Sannedesmit
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2023 12:14

Re: Katten introductie na 5 weken

Bericht door Sannedesmit »

Hoi Marina,

Bedankt voor het reactie! Ik hoop inderdaad ook dat het naar toleren toe gaat. Het gekke is dat ze soms elkaar snuffelend begroeten en kunnen slapen binnen 1 meter alsof er niks aan de hand is. De andere keer loopt Barrie op haar af met een hoge rug, maakt hij zich groot en dan word ze echt bang en doet ze een paar stappen achteruit. Dan gaat ze op de krabpaal liggen en is het voorbij. Ik krijg dan echt het idee alsof hij wil aanvallen, maar dat is gelukkig nog niet gebeurd. Het ziet er dus agressief uit voor mij, maar kan hij dat ook speels bedoelen?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Katten introductie na 5 weken

Bericht door Asse-Poes »

Blijkbaar hebben ze allebei (die 1 meter) ruimte nodig.
Barrie is niet agressief naar Luna toe. Het lijkt erop alsof ze elkaars taal niet goed verstaan.
Die hoge rug van Barrie is zonder gegrom, gesis en/of de oortjes plat? Dan is het spelen en uitdagen.
Helaas voor hem, wil Luna niet en dat snapt Barrie dan weer niet (of hij wil het niet snappen). Maar als Luna hoog op de krabpaal zit, gaat hij er niet achteraan en druipt (teleurgesteld) af.
Dat is Luna's veilige plek en Barrie weet dat en accepteert dat ook.

Als hij echt boos op haar is, dan grijpt hij haar. En dat lees ik niet. Gelukkig maar! 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Sannedesmit
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2023 12:14

Re: Katten introductie na 5 weken

Bericht door Sannedesmit »

Dat is fijn om te horen, er komt geen gegrom of gesis aan te pas. Of de oortjes plat zijn dat weet ik niet. Ik denk dat ze elkaars taal nog even moeten leren begrijpen ik dat geval. Hopelijk gaat het wennen met de tijd!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Katten introductie na 5 weken

Bericht door Asse-Poes »

Het is voor Luna ook nogal een verandering geweest. Eerst 2 jaar alle exclusieve aandacht van jou en dan komt er opeens zo'n macho kater met stoere praatjes bij....

Je zou nog kunnen proberen om extra fanatiek met Barrie te spelen. Bijvoorbeeld met een speelhengel. Dan raakt hij wat van zijn energie kwijt en hoeft zijn speelbehoefte niet bot te vieren op Luna.

Maar forceer niks, dat helpt toch niet. Ze zullen zelf hun weg hier in moeten vinden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Sannedesmit
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jun 2023 12:14

Re: Katten introductie na 5 weken

Bericht door Sannedesmit »

Ik heb eerder een katertje gehad die helaas onder een auto is gekomen, ze was dus wel gewend aan een andere kat (wel iets minder macho). Als hij met Luna bezig is dan pak ik meestal de speelhengel erbij en rent hij daar ook op af. Zal nog proberen wat extra met hem te spelen. Het zijn echt van die buien, soms is hij ook erg rustig.
Plaats reactie