Geschikt droogvoer voor kater met gevoelige darmpjes en blaasgruis?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
CleoBeo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2023 17:31

Geschikt droogvoer voor kater met gevoelige darmpjes en blaasgruis?

Bericht door CleoBeo »

Hallo allemaal,

Mijn kater van bijna 2 jaar oud heeft aan een hardnekkige Giardia-infectie afgelopen najaar/winter helaas chronisch gevoelige darmen overgehouden. Na heel wat ellende ben ik gelukkig uitgekomen bij een droogvoer dat hij wel goed verdraagt, nl. Hill’s I/D Digestive Care.

Bij een echo in februari in het kader van zijn darmproblemen was een toevalsbevinding dat hij ook blaasgruis heeft. Omdat hij daar toen geen hinder van leek te ondervinden en er andere prioriteiten waren, heb ik er verder niets mee gedaan - behalve toch wel een beetje angstvallig wachten op het moment dat de blaas wel op zou spelen…

Dat moment is nu helaas gearriveerd. :cry: Je moet toch wat, dus de afgelopen week heb ik hem heel langzaam geprobeerd over te schakelen naar Hill’s C/D Urinary Care (Multicare Stress). Ik hoopte stiekem dat zijn darmen in de tussentijd verder hersteld zouden zijn en het met het nieuwe droogvoer goed zou gaan, maar vandaag blijkt dat dat niet zo is. Zijn ontlasting verslechtert.

Heeft iemand tips voor droogvoer dat licht verteerbaar is en ook geschikt voor blaasgruis? Andere tips? Ik had zelf bedacht dat als ik I/D en C/D half om half geef, het dan op beide vlakken misschien genoeg doet om geen diarree te hebben en de blaasgruis uiteindelijk op te lossen. Ook zag ik online iets over een urineverzuurder, Uri-Balance. Iemand daar ervaring mee?

Alvast super bedankt, ook namens mijn lieve Seneca! :thup: :thup: :thup:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Geschikt droogvoer voor kater met gevoelige darmpjes en blaasgruis?

Bericht door Synemios »

Wij gaven Oscar in overleg met onze dierenarts gedeeltelijk nierdieet van RC ( wat ook zou moeten helpen tegen blaasgruis, dat had hij ook) en gedeeltelijk fibre brokjes.


Ik heb begrepen dat al het dieeetvoer van RC een S/O index heeft, maar ik heb het niet allemaal gecontroleerd, anders zou je misschien de digestive van RC kunnen geven.
Tenzij je die al geprobeerd hebt en hij er ook niet tegen kan.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... eid/502737

Maar wat zegt je dierenarts er van?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
CleoBeo
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2023 17:31

Re: Geschikt droogvoer voor kater met gevoelige darmpjes en blaasgruis?

Bericht door CleoBeo »

Ik ben een beetje op mezelf aangewezen. De DA heeft bij een assistente de taak uitgezet om onderzoek te doen naar welk voer in deze situatie uitkomst zou kunnen bieden, maar ik heb tot nu toe niets gehoord (1,5 week later). Ik was toevallig vanochtend in de kliniek voor wat ontwormingsmiddel en heb er nog eens naar gevraagd. Ik geloof niet dat er in de tussentijd veel is gebeurd, maar kreeg wel de toezegging morgen gebeld te worden. Eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van. Het is nogal een commerciële bedoening en al hebben ze de afgelopen 10 jaar duizenden euro’s aan mijn beestjes verdiend, hier lopen ze niet al te hard voor. Ik hoor het je denken: stap over. Al vaak aan gedacht, maar op de een of andere manier blijf ik daar maar hangen helaas. Maar dit terzijde…

Van Hill’s heeft volgens mij ook al het dieetvoer een S/O index, in ieder geval Digestive en Urinary wel. Apart vind ik dan weer wel dat het blaasgruis bij Seneca ontdekt is toen hij al een tijdje op voer met een S/O index stond, toch zeker twee maanden.

Ik begrijp uit jouw reactie dat het idee van een beetje van het ene voer en een beetje van het andere voer inderdaad werkt? Dus blije darmen en een blije blaas?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Geschikt droogvoer voor kater met gevoelige darmpjes en blaasgruis?

Bericht door Asse-Poes »

CleoBeo schreef: 21 jun 2023 14:52 . Ik hoor het je denken: stap over. Al vaak aan gedacht, maar op de een of andere manier blijf ik daar maar hangen helaas. Maar dit terzijde…
Het is absoluut niet mijn bedoeling om je aan te vallen of kritiek te hebben, maar..
Zou je zelf bij een huisarts blijven die ongeïnteresseerd en gemakzuchtig is?
Vandaag of morgen gaat het goed fout en het lullige is dat jij dan degene bent die met het schuldgevoel zit.

Het is ook niet de bedoeling dat je hierop reageert hoor, ik doe een eenmalige poging om jou en poes een bak ellende te besparen.
Het is zo treurig dat dierenartpraktijken massaal opgekocht worden door Anicura en Evidensia en er daardoor voornamelijk oog is voor de investeerders en niet meer voor de huisdieren 😢
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Geschikt droogvoer voor kater met gevoelige darmpjes en blaasgruis?

Bericht door Synemios »

Ik kan alleen maar vertellen dat het bij Oscar heel goed werkte.
Verder ben ik het eens met Marina, waarom bij een praktijk blijven die amper moeite doen om met je mee te denken, dit is wel een taak van de dierenarts of assistente maar die moet het dan gewoon goed uitvoeren.

Uiteindelijk blijft het de verantwoordelijkheid van de dierenarts.

Maar weet je uberhaupt wat voor soort gruis het is?
Het gaat ook nog om een hele jonge kater...
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie