kat lusteloos, spugen/misselijk en daardoor veel slapen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
RITA_2825
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2022 14:19

kat lusteloos, spugen/misselijk en daardoor veel slapen

Bericht door RITA_2825 »

Baloe is 14 jaar en heeft 1x per dag toch zijn race moment. Meestal gebeurt dit na het plassen op de bak en dan racen de trap op naar de slaapkamer
Maar de rest van de dag ligt ie voor mal te slapen zeg maar. Spugen (wel het meeste verteerd eten) doet hij ook zo n beetje om de dag gal en/of wit schuim. Eten krijg hij brok en nat voer en als hij het ene niet wil dan maak ik nog wat open voor m dus eten gaat wel aardig, de ene dag wat beter dan de andere. Hij doet ook zichtbaar slikken en constant met zn tong langs zijn lippen dit doet hij sinds vorig jaar toen er 3 kiesjes zijn getrokken. Ik denk wel is zal er iets met de slang in zijn keel zijn gebeurt want daarna is het echt begonnen! Dit is een teken van misselijk zijn heb ik begrepen, maar waarvan dan? We hebben alle onderzoeken gehad, bloed, urine, echo van de buik en röntgenfoto van zn keel t/m zijn buik. In zn keel gekeken enz. en er komt niets uit.
Ik verwacht niet dat er nu wat uit komt hier, heb het ook al op verschillende facebook katten sites nagevraagd en eigenlijk ook niets uitgekomen. Er hoef er maar 1 te zijn die zegt hey dat herken ik ;-)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat lusteloos, spugen/misselijk en daardoor veel slapen

Bericht door Synemios »

Ja dat is inderdaad een teken van misselijkheid.
Dat om de dag braken is ook niet ok, hoe vaak geef je hem te eten?
Ik heb 1 kat die geeft over als hij te lang voor zijn doen niet gegeten heeft, dat was elke nacht.
8 uur niet eten was te lang voor hem.
Hij heeft nu voor de nacht een timer bak.

Het zou ook nog voedselallergie of overgevoeligheid kunnen zijn.
Je zou kunnen proberen om te kijken of het beter gaat met hypoallergeen voer maar dan mag je er echt 6 weken niets anders meer bij geven dus echt alleen die soort.
En dat kan een probleem zijn bij katten die heel slecht eten.

Een andere optie is dat het dieper zit en het niet van de maag maar van de darmen afkomt.
Dat zie je niet op een echo.

Wat zegt je dierenarts hier verder over?
Is er al iets van anti misselijkheid geprobeerd om te kijken of dat verbetering geeft?
en zijn er na het verwijderen van die kiezen foto's gemaakt om te kijken of er niet iets is achter gebleven? omdat je zegt dat dit na het verwijderen van de kiezen begonnen is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
RITA_2825
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2022 14:19

Re: kat lusteloos, spugen/misselijk en daardoor veel slapen

Bericht door RITA_2825 »

Synemios schreef: 18 jun 2023 23:19 Ja dat is inderdaad een teken van misselijkheid.
Dat om de dag braken is ook niet ok, hoe vaak geef je hem te eten?
Ik heb 1 kat die geeft over als hij te lang voor zijn doen niet gegeten heeft, dat was elke nacht.
8 uur niet eten was te lang voor hem.
Hij heeft nu voor de nacht een timer bak.

Het zou ook nog voedselallergie of overgevoeligheid kunnen zijn.
Je zou kunnen proberen om te kijken of het beter gaat met hypoallergeen voer maar dan mag je er echt 6 weken niets anders meer bij geven dus echt alleen die soort.
En dat kan een probleem zijn bij katten die heel slecht eten.

Een andere optie is dat het dieper zit en het niet van de maag maar van de darmen afkomt.
Dat zie je niet op een echo.

Wat zegt je dierenarts hier verder over?
Is er al iets van anti misselijkheid geprobeerd om te kijken of dat verbetering geeft?
en zijn er na het verwijderen van die kiezen foto's gemaakt om te kijken of er niet iets is achter gebleven? omdat je zegt dat dit na het verwijderen van de kiezen begonnen is.
Door de DA heb ik al die andere onderzoeken gehad omdat ik steeds belde dat het niet goed zat. Alleen de röntgenfoto heb ik zelf gevraagd. De röntgenfoto was vanaf zn keel t/m halverwege zijn buik. Nee anti misselijkheid heb ik ook niet gehad, kan ik dat kopen bij de DA?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat lusteloos, spugen/misselijk en daardoor veel slapen

Bericht door Synemios »

Begrijp ik het nu goed dat je dierenarts je zo naar huis heeft laten gaan?
Dus hij/zij weet het niet en dan mag je het zelf uitzoeken?

Op een röntgenfoto zie je soms hooguit dat er iets vast zit maar echt veel zie je daar niet op als het gaat om maag/darmen.
Anti misselijkheid kun je aan je dierenarts vragen, of wat je ook kunt proberen is puur stomac geven, dat kun je wel zelf kopen.

Ik heb 1 kat waarbij de puur stomac wel werkt maar bij 2 anderen werkt het niet, maar die hebben ernstige spijsverteringsproblemen.
Bij de rest heb ik het nog niet nodig gehad gelukkig.

Dus dat zeg ik er wel eerlijk bij.

https://www.medpets.nl/puur+stomac/


Maar eigenlijk vind ik dat je dierenarts dit soort dingen zou moeten kunnen bedenken, en iets zou moeten proberen al is het alleen maar om uit te sluiten.

Maag-darm klachten zijn heel lastig om aan te tonen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie