Indoorkat zielig?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Indoorkat zielig?

Bericht door yana »

Hallo allen
Ik ben 4 jr geleden verhuisd naar mn huidige huis. Dat is een drive-in woning. Ik woon dus op de 1e etage. Ik had mn 2 oude katten van 14 meemaar die waren al vrij rustig met hun 14. Ze kwamen op het balkon. Daar had ik gaas omheen wat aan de bovenkant naar binnen gebogen was. Dat was voldoende om hen op het balkon te houden. Het is een uitwendig balkon dusandere oplossingen zijn niet zo makkelijk.
Helaas leven mijn katten niet meer maar ik overweeg nieuwe katten. 1-3 jr uit een asiel ofzo. Maar ik vraag me af of zon schuin stuk gaas jonge katten tegenhoud. Zo niet dan worden het 100% binnenkatten en ik weet niet of ze dan wel gelukkig zijn. Dat is voor mij superbelangrijk; dat mn katten gelukkig zijn.
Ik zou zelf niet de heledag binnen willen zitten mn hele leven. Ik durf nu dus niet goed aan katten te beginnen want ik wil zeker zijn dat ze gelukkig worden.

Hoe staan jullie erin? Zijn indoorkatten zielig?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door Rik »

yana schreef: 11 jun 2023 17:25 Hoe staan jullie erin? Zijn indoorkatten zielig?
Nee, binnenkatten zijn niet zielig.
Wel een kanttekening...
Dit kan per kat verschillen en je moet binnenkatten ook voldoende uitdaging bieden (indien ze dit nodig hebben).

Er zijn katten die binnen ongelukkig worden. Maar het is zeker niet zo dat je standaard kunt zeggen dat alle binnenkatten zielig zijn. Dan zijn er hier heel wat 'zielige' katten op het forum.

Als je een wat oudere kat uit het asiel neemt (ouder dan een kitten) dan moeten ze weten of die kat binnen kan zijn of perse naar buiten moet. Sommige mensen (ook bij sommige asielen) vinden dat alle katten naar buiten moeten kunnen. Maar dat is gewoon onzin.

Hier mogen de katten soms (onder half toezicht) naar buiten in de afgesloten tuin. Maar er zijn ook dagen bij dat ze niet buiten komen. En het is echt niet zo dat ze dan altijd voor de deur zitten te miepen. Yuna komt zelfs vaak gewoon weer naar binnen. En ik was laatst Bono even kwijt in de tuin maar die bleek ook gewoon weer binnen in de krabpaal te liggen ;) Ze zouden hier zelfs over de schutting kunnen klimmen maar dat doen ze niet. Maar ja, ze zijn inmiddels alweer 7 jaar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door Asse-Poes »

Is niks zieligs aan 😀
Mijn katten kwamen jarenlang alleen aangelijnd in de tuin.
Nu mogen ze los in de tuin, omdat we schuttingen hebben. Daar zouden ze in theorie overheen kunnen klimmen, maar ze hebben die behoefte niet.
Bij het andere huis en vorige appartement hebben we gaas aan 3 kanten gebruikt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door yana »

Ja maardan kwamen ze duswel buiten. Zij het aangelijnd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door Rik »

Als je katten hebt die echt niet naar buiten kunnen dan is dat op zichzelf ook niet zielig. Zolang ze het maar niet gewend zijn. En binnen voldoende uitdaging kunnen vinden en krijgen, als ze dat nodig hebben (bv door middel van een maatje).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door yana »

Ik zorg inderdaad altijd voor een klimmeubel en veel speelgoed en liefstheb ik er idd2. Kunnen ze elkaar beetje bezighouden. Ben zelf ook veel thuisdus aan aandacht zal het niet ontbreken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door Dinky »

Wij hebben vorig jaar twee kittens in huis genomen en die vinden het voldoende om naar buiten te kijken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door yana »

Ja daarzat ik ook aan te denken. In mn vorige huis hadden ze leuk uitzicht. Drukke straat. Nu zit het balkon in de weg van het uitzicht voor.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door Rik »

Als het gaas op het balkon goed zit dan kunnen ze (eventueel onder begeleiding) best af en toe op het balkon hoor. Maar dan moet je dat wel even goed controleren. Kittens willen wel alles proberen maar op een gegeven moment vinden ze hun ruimte ook gewoon prima.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door nellebel »

ben inmiddels aan kat 5 en 6 en heb altijd binnenkatten gehad. voor kat 1 de tuin afgezet na 10 jaar. ,aar die ging alleen met ons naar buiten, alleen nooit. katten daarna ook eigenlijk niet. guusje en gijs (die we nu hebben) de eerste jaren alleen maar binnen geleefd. nu kunnen ze op een afgesloten balkon buiten. guusje kan wel eens op de tuinstoel in slaap vallen, maar gijs gaat nooit zonder ons naar buiten. het gaat hem er vooral om dat hij bij ons wil zijn en niet perse buiten. zij zijn nu 12 jaar en ze kunnen nu ongeveer 6 jaar op dat balkon. de eerste jaren van hun leven kwamen ze nooit buiten. nooit een probleem geweest, en als ze nu niet meer buiten konden komen zou het ook geen probleem zijn. en binnen is voor hun ook hun huis dus ingericht voor katten met voldoende klim gelegenheid, mandjes en dekens om in te kruipen en speelgoed. ze vervelen zich nooit hier (denk ik).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door OMH »

Ooit woonde ik in een flat met zeven katten, wel hadden we een balkon en daar hebben we gaas overheen gespannen, met de bocht naar binnen/boven. Dat ging wel, maar we moesten er toch bijblijven.
En verder: we hebben nu al weer een aantal jaren katten, twee van onze toen inwonende zoon die met hem zijn meeverhuisd en nu twee die niet anders weten dan binnen wonen. Ze kijken graag naar buiten, maar dan heb je het ook gehad.
Geen idee of je er iets aan hebt; ik heb ze nog nooit zien hunkeren naar "buiten", of ik kijk niet goed.
Ik weet die dingen niet zeker, maar katten wennen aan wat ze hebben, denk ik.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Indoorkat zielig?

Bericht door castratenkoor »

Yana als je in het asiel uitlegt wat je woonsituatie is, dan weten zij welke katten geschikt zouden zijn voor jou.
Je kunt in je woning misschien ook ergens een klimmuur maken, dat kan al met twee ligkuipen op verschillende hoogte en breedte te plaatsen.

Afbeelding

Dit is bij mij op zolder. Maks gebruikt het om lekker te liggen, maar ook bij zijn gekke kwartiertje, de trappen op scheuren en dan zo de muur in. Ik heb gekozen voor ruime lengte van 70 cm.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie